Tråden for dumme spørsmål.

Har et spørsmål rundt CO2 innhold i øl etter gjæring.
Har gjæret en belgisk blond der høyeste temperatur under gjæring har vært 21 grader.
Og da er jo det etter teorien CO2 innholdet ved 21 grader som vil være i ølet ved flasking, selv etter ColdCrash.

Men når gjæringskaret er helt tett, vet at det er tett fordi det under CC er trukket StarSan et stykke opp i blowoff slangen, er det fremdeles CO2 innhold ved 21 grader som gjelder?
Nå er ølet på 4 grader, har ikke da ølet tatt til seg CO2 fra headspace i gjæringskaret?
Altså et det er MER CO2 i ølet nå ved 4 grader enn ved 21 grader?

Det tar veldig lang tid før ølet er i likevelkt på ny temperatur dersom det kun er diffusjon fra overflaten og inn i væska som driver prosessen. Det kan ta flere uker. Kanskje flere måneder. Om du rister karet etter cold crash blir situasjonen en annen. Rister du en to tre ganger med noen timers mellomrom begynner det å stabilisere på ny likevekt ved lavere temperatur.

Ja nå glemte jeg jo å nevne at med null gjæring ved lavere temperatur vil ristingen føre til lavere trykk. Så om du ikke etterfyller med CO2 vil den nye likevekten fortsatt være langt unna den CO2 mengden du får løst opp maksimalt ved den lavere temperaturen.

OK.
Jeg skal under ingen omstendigheter riste på gjæringsdunken.
Da regner jeg med CO2 innholdet ved 21 grader.

Samtidig så dukker jo spørsmålet opp om hvorfor ølet tar opp oksygen i løpet av nanosekunder dersom det utsettes for oksygen......

OK.
Jeg skal under ingen omstendigheter riste på gjæringsdunken.

Samtidig så dukker jo spørsmålet opp om hvorfor ølet tar opp oksygen i løpet av nanosekunder dersom det utsettes for oksygen......
Ja det gjør det jo selvfølgelig ikke. Riktig nok skjer det raskere ved høyere temperatur og med bevegelse i ølet. Men angsten for oksygen i ølet er sterkt overdrevet. Spesielt etter at gjæring har mettet det opp med CO2.

Ved å ColdCrash’e vil temperaturen synke, volumet reduseres, og derigjennom også trykket reduseres. Disse variablene er ikke lineære. Det finnes formler for dette som jeg ikke husker i farten.
Tror ikke du havner helt feil ut ved å ta utgangspunkt i CO2 @ 21?

Ved å ColdCrash’e vil temperaturen synke, volumet reduseres, og derigjennom også trykket reduseres. Disse variablene er ikke lineære. Det finnes formler for dette som jeg ikke husker i farten.
Tror ikke du havner helt feil ut ved å ta utgangspunkt i CO2 @ 21?
Er en belgisk blond som skal flaskes med speise.
Om jeg bommer og får litt for mye CO2 så er jo den en stil som kler høy karbonering.

Har troen på at det blir et vakkert øl

Vis vedlegget

Hvis den ikke var ferdig er det kanskje litt dumt. Men ellers er vel 1.015 helt greit, i min gane iallefall.

Hvis den ikke var ferdig er det kanskje litt dumt. Men ellers er vel 1.015 helt greit, i min gane iallefall.
Det man ikke vet har man ikke godt av å vite, satser på det blir bra, nå har jeg snart tømt en med amarillo som tørrhumle, egentlig veldig god, når den får luftet seg litt, vurderer å teste idaho sammen med ekuanot, men alt går jo i grisen ;)

har nok drukket min siste lager:p

Flasket 24 liter IPa ekuanot, hastverk, målte ti 2,015 , er det dumt?
Du mener sikkert 1,015. Hva var OG og beregnet FG i oppskriften? Hvor lenge hadde den gjæret og ved hvilken temperatur? Hvilken gjær snakker vi om?

Jeg flasket øl på 1.012 i går. Oppskriften sa 1.013 og jeg hadde også målt 1.012 noen dager tidligere, så stabil FG. All gjær hadde også lagt seg til ro på bunnen og ølet var relativt klart (ikke CC her).

Alt dette er ting som gjør en sikker på at stabil FG er nådd. Om det fortsatt var gjærbart sukker risikerer du overkarbonering og i verste fall flaskebomber.

Virker som om verden er tom for Brewers Clarex. Noen som vet hvor man kan bestille en brukerdose på nett? Bryggselv har vel bare litersdunk ser det ut som. Og vestbrygg har vært utsolgt i et halvt år snart...

Alt dette er ting som gjør en sikker på at stabil FG er nådd. Om det fortsatt var gjærbart sukker risikerer du overkarbonering og i verste fall flaskebomber.

Ja, gjett om flaskebomber... Har hatt noen batcher som pga. en langvarig flytteprosess ble flasket for tidlig. Jeg trodde FG var stabil, men neida...
De skumma mye allerede fra starten..
Og nå etter 1/2 år på flaske, og vel så det, har flere eksplodert både her og der. Heldigvis uten personskade... Noen kasser har blitt stående litt varmt en kort periode nå (og konvertert deilig øl til selvmordsbombere), og jeg oppdaget at presset innabords har laget kuppel på noen av korkene. De jekka jeg i en bøtte her om dagen, så spruten sto. Jeg tar ingen sjangser, og så får mutter mat til sneglefellene sine.
Intet så galt at det ikke er godt for noe...

Men sørg i allefall for at gjæren er helt ferdig jobba før flasking... !!

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Du mener sikkert 1,015. Hva var OG og beregnet FG i oppskriften? Hvor lenge hadde den gjæret og ved hvilken temperatur? Hvilken gjær snakker vi om?

Jeg flasket øl på 1.012 i går. Oppskriften sa 1.013 og jeg hadde også målt 1.012 noen dager tidligere, så stabil FG. All gjær hadde også lagt seg til ro på bunnen og ølet var relativt klart (ikke CC her).

1,015 ja
Har ingen oppskrift, men når du sier det, ikke mye grums med over, og fast dekke i bunnen av gjæringskaret.
Da kan det tyde på at det blir bra, bruker sukkerlake med målebeger, vosseflasker 0,8 med skrukork.

Er 2 uker nødvendig for karbonering, de står på ca 22 grader

Tilbake
Topp