Ja det gjør det jo selvfølgelig ikke. Riktig nok skjer det raskere ved høyere temperatur og med bevegelse i ølet. Men angsten for oksygen i ølet er sterkt overdrevet. Spesielt etter at gjæring har mettet det opp med CO2.OK.
Jeg skal under ingen omstendigheter riste på gjæringsdunken.
Da regner jeg med CO2 innholdet ved 21 grader.
Samtidig så dukker jo spørsmålet opp om hvorfor ølet tar opp oksygen i løpet av nanosekunder dersom det utsettes for oksygen......
Ved å ColdCrashe vil temperaturen synke, volumet reduseres, og derigjennom også trykket reduseres. Disse variablene er ikke lineære. Det finnes formler for dette som jeg ikke husker i farten.Da regner jeg med CO2 innholdet ved 21 grader.
Er en belgisk blond som skal flaskes med speise.Ved å ColdCrashe vil temperaturen synke, volumet reduseres, og derigjennom også trykket reduseres. Disse variablene er ikke lineære. Det finnes formler for dette som jeg ikke husker i farten.
Tror ikke du havner helt feil ut ved å ta utgangspunkt i CO2 @ 21?
Det man ikke vet har man ikke godt av å vite, satser på det blir bra, nå har jeg snart tømt en med amarillo som tørrhumle, egentlig veldig god, når den får luftet seg litt, vurderer å teste idaho sammen med ekuanot, men alt går jo i grisenHvis den ikke var ferdig er det kanskje litt dumt. Men ellers er vel 1.015 helt greit, i min gane iallefall.
Du mener sikkert 1,015. Hva var OG og beregnet FG i oppskriften? Hvor lenge hadde den gjæret og ved hvilken temperatur? Hvilken gjær snakker vi om?Flasket 24 liter IPa ekuanot, hastverk, målte ti 2,015 , er det dumt?
Alt dette er ting som gjør en sikker på at stabil FG er nådd. Om det fortsatt var gjærbart sukker risikerer du overkarbonering og i verste fall flaskebomber.
Virker som om verden er tom for Brewers Clarex. Noen som vet hvor man kan bestille en brukerdose på nett? Bryggselv har vel bare litersdunk ser det ut som. Og vestbrygg har vært utsolgt i et halvt år snart...
https://www.olbrygging.no/products/brewers-clarex
Veldig enkelt å hoppe over da Olbrygging.no ikke kaller produktet brewers clarex, til tross for at det står i linken.
1,015 jaDu mener sikkert 1,015. Hva var OG og beregnet FG i oppskriften? Hvor lenge hadde den gjæret og ved hvilken temperatur? Hvilken gjær snakker vi om?
Jeg flasket øl på 1.012 i går. Oppskriften sa 1.013 og jeg hadde også målt 1.012 noen dager tidligere, så stabil FG. All gjær hadde også lagt seg til ro på bunnen og ølet var relativt klart (ikke CC her).
Alt dette er ting som gjør en sikker på at stabil FG er nådd. Om det fortsatt var gjærbart sukker risikerer du overkarbonering og i verste fall flaskebomber.
Enkelt svar: Sett en flaske i kjøleskapet noen timer etter 5-6 dager og smak. Det kalles "karboneringstest" og er egentlig et annet ord for "tidsnød" eller "utålmodighet".Er 2 uker nødvendig for karbonering, de står på ca 22 grader
Vanligvis bra med futt i mine allerede to-tre dager hvis det er såpass varmt på stua som det har vært siste ukene. En hvetepilsnersom vi flaska på fredag forrige uke drakk vi to kasser av i helga nå.