Viraverk
Norbrygg-medlem
Ølbrygging er et godt stykke faglig håndverk som best kan læres ved utførelse. Så jeg er helt enig, brygg mer! Det er ved brygging man får den erfaingen som trengs for å skjønne blant annet det med tid.Helt enig i dette... senk skuldrene, brygg mer.. vi har alle vært der att vi knapt kan vente til de første ølene er ferdig.... tro meg, du har mye å tjene på å la tiden jobbe for deg.
Å brygge øl kan ikke gjøres med stoppeklokke eller kalender, ølet er ferdig når gjæren er forsynt.... kan ta 10 dager og det kan ta 40 dager... gi det all den tid det trenger og så en uke til, da får du godt øl er min erfaring
Jeg husker godt min batch nr 4 (har nå nær #40 - og fortsatt mye å lære). Den stinka forferdelig etter 2 uker på gjæringskar, og jeg var sikker på infeksjon. Men kviet for å helle det ut, så det ble stående i en krok i kjelleren i nær 6 uker. Da jeg omsider skulle kaste det, lukta det himmelsk. Så jeg flaska alt, og angret ikke på det. Det var vel den beste IPA jeg hadde smakt. Så konklusjonen var, i allefall i det tilfellet, at gjæren bare trengte litt lengre tid!
Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk