1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Drit i SG når du plumper tørrhumlen oppi. Det er humlens kontakttid med ølet som er viktig. Og den vil du ikke skal være for lang for da kan du få gresstoner. Så derfor er normen 5 eller syv dager før du skal tappe (det er en smakssak).

ullrotta og Ekuanot liker dette.
  2. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så da er metoden enkel. Vent til ølet er ferdig gjæret. Plump oppi humla og la den sitte en ukes tid. Tapp på flaske eller fat. Ferdig!

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Om du måler, og forsikrer deg om at ølet er utgjæret før du humler, så vær obs på at tørrhumlinga gjerne trigger ny aktivitet fra gjæren, sånn at SG gjerne synker et poeng til, og kanskje mer. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det skyldes at humle inneholder enzymer som kan bryte ned dekstriner. (Kilde: https://www.asbcnet.org/events/archives/2017ASBCMeeting/proceedings/Pages/35.aspx)

ullrotta, YngveKL, Viraverk og 3 andre liker dette.
  4. Ekuanot

Ekuanot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er ikke helt dus med dette OG SG og FG, jeg forholder meg til gravity, men hva er normalt forventet FG i dunken?
    vet at man kan måle flere dager etterhverandre for å konstantere, men likevel, hva er forventet?

5. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva som er forventa avhenger helt av maltsammensetninga og meskinga di, og gjæra du bruker, så det er ikke så lett å svare på. Et veldig omtrentlig svar blir "imellom 1,000 og 1,030".

6. Ekuanot

Ekuanot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg gjærer bare på ekstrakt , så har ikke helt kontrollen, her er beskrivelsen

Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
    Smak: Maltrik
    Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
    Utgjærbarhet: 75%

Målte gravity i dag til 1020 , så jeg bare slapp oppi humleposen, jeg gjorde enda en tabbe, fylte karet for mye, så etter 1 natt var gjærlåsen full av skum, den har boblet noe voldsomt, men ganske stille nå etter bare 5 dager, tenker å flaske på lørdag eller søndag.

7. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ekstrakt er ikke noe jeg har satt mine bein i, så akkurat der har jeg ikke så mye å bidra med. Generelt tar gjæringa gjerne to uker. Iblant mindre, noen ganger mer. Det er ferdig når det er ferdig, og det gjør generelt ikkeno å drøye. Nå som du har tørrhumla har du skaffa deg litt tidspress, da.

8. Ekuanot

Ekuanot
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja må ha litt press, men tidligere har den stoppet på 1020, og gir jeg den 5-6 dager til satser jeg på at den er klar, så skal jeg være klar med flaskene, så det er ikke så lett å forstå hvorfor den stopper på 1020 eller 1015, mange faktorer som influerer sikkert, nå brukte jeg 2 pakker tørrgjær, mot tidligere 1, med 5 liter mindre sats, tenkte 1,5 pose men brukte likegodt 2. Så satser jeg på at 120 gram tørrhumle skal få fart på gjæringa igjen :)

erikraude liker dette.
  9. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Finnes ikke press her. Slapp av og glem ølet noen uker. Når du finner det igjen er det garantert ferdig, har klarnet og er klar til flasking. Godt blir det også. Særlig hvis du glemmer det helt og ikke finner det igjen før om 4-5 uker!

10. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Helt enig i dette... senk skuldrene, brygg mer.. vi har alle vært der att vi knapt kan vente til de første ølene er ferdig.... tro meg, du har mye å tjene på å la tiden jobbe for deg.
    Å brygge øl kan ikke gjøres med stoppeklokke eller kalender, ølet er ferdig når gjæren er forsynt.... kan ta 10 dager og det kan ta 40 dager... gi det all den tid det trenger og så en uke til, da får du godt øl er min erfaring

11. Viraverk

Viraverk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølbrygging er et godt stykke faglig håndverk som best kan læres ved utførelse. Så jeg er helt enig, brygg mer! Det er ved brygging man får den erfaingen som trengs for å skjønne blant annet det med tid.

Jeg husker godt min batch nr 4 (har nå nær #40 - og fortsatt mye å lære). Den stinka forferdelig etter 2 uker på gjæringskar, og jeg var sikker på infeksjon. Men kviet for å helle det ut, så det ble stående i en krok i kjelleren i nær 6 uker. Da jeg omsider skulle kaste det, lukta det himmelsk. Så jeg flaska alt, og angret ikke på det. Det var vel den beste IPA jeg hadde smakt. Så konklusjonen var, i allefall i det tilfellet, at gjæren bare trengte litt lengre tid!

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

Julian Høstan og Birhanen liker dette.
  12. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt uenig med dette om tørrhumlen allerede er i.

Ekuanot liker dette.
  13. Viraverk

Viraverk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, da blir nok noe annet ja.Det har du selvsagt helt rett i...
    Kan jo evt. prøve fiskelykken da, haha...
    Men da er i allefall faren for infeksjon overhengende stor...
    Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

14. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For noen beygg tilbake hadde jeg et lite overkok som resulterte i en del humle og div havnet på utsiden av bryggetanken.

I ettertid syns jeg denne ølen rett og slett var litt smakløs. Kan overkoket være grunnen til dette? Man sørger jo i praksis for at noe humle mister eksponeringstid.

15. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette er jo umulig å svare på! Hva mener du med «smakløst»? Lite bitterhet eller manglende aroma? Er det bitterheten det går på er jo spørsmålet hvor mye humle du mistet og når i kok? Er det aroma har det jo liten sammenheng om overkoket skjedde tidlig. Du ber oss om å spekulere i en fullstendig udefinert problemstilling!

Jørgen O liker dette.
  16. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

her var det mange sterke følelser om dårlig stilte spørsmål :p

17. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skjønner. Beklager for dårlig fremstilling. Det var et tidlig overkok som resulterte i litt tapt bitterhumle. Merker littegrann tap av aroma, men det er i hovedsak bitterhet jeg mangler. Er overkoket grunnen til dette eller kan det være andre årsaker?

18. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Beklager om svaret virket litt «følsomt». Problemstillingen er grei. Øl ikke i samsvar med (under) forventning. Du har selv pekt på en sannsynlig sammenheng. Utover den er det vanskelig å si noe faktisk.

19. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvn over. Leste innlegget mitt på nytt og kan skjønne at det var mangelfullt.

La meg omformulere; Sett at du brygger en øl, uavhengig av style. Vil et overkok ha stor eller liten innvirkning på sluttproduktet?

Det jeg egentlig ønsker å vite er om jeg bør tenke på å korrigere mens jeg brygger hvis jeg opplever et overkok.

20. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg heiv oppi litt ekstra humle her sist bryggedag. Det kokte over like etter at jeg hadde i bitterhumla, og det så ut som så mye forsvant at jeg tenkte det var lurt å ha oppi litt mer.

Del denne siden