Tråden for dumme spørsmål.

Finnes ikke press her. Slapp av og glem ølet noen uker. Når du finner det igjen er det garantert ferdig, har klarnet og er klar til flasking. Godt blir det også. Særlig hvis du glemmer det helt og ikke finner det igjen før om 4-5 uker!
Helt enig i dette... senk skuldrene, brygg mer.. vi har alle vært der att vi knapt kan vente til de første ølene er ferdig.... tro meg, du har mye å tjene på å la tiden jobbe for deg.
Å brygge øl kan ikke gjøres med stoppeklokke eller kalender, ølet er ferdig når gjæren er forsynt.... kan ta 10 dager og det kan ta 40 dager... gi det all den tid det trenger og så en uke til, da får du godt øl er min erfaring
 
Helt enig i dette... senk skuldrene, brygg mer.. vi har alle vært der att vi knapt kan vente til de første ølene er ferdig.... tro meg, du har mye å tjene på å la tiden jobbe for deg.
Å brygge øl kan ikke gjøres med stoppeklokke eller kalender, ølet er ferdig når gjæren er forsynt.... kan ta 10 dager og det kan ta 40 dager... gi det all den tid det trenger og så en uke til, da får du godt øl er min erfaring
Ølbrygging er et godt stykke faglig håndverk som best kan læres ved utførelse. Så jeg er helt enig, brygg mer! Det er ved brygging man får den erfaingen som trengs for å skjønne blant annet det med tid.

Jeg husker godt min batch nr 4 (har nå nær #40 - og fortsatt mye å lære). Den stinka forferdelig etter 2 uker på gjæringskar, og jeg var sikker på infeksjon. Men kviet for å helle det ut, så det ble stående i en krok i kjelleren i nær 6 uker. Da jeg omsider skulle kaste det, lukta det himmelsk. Så jeg flaska alt, og angret ikke på det. Det var vel den beste IPA jeg hadde smakt. Så konklusjonen var, i allefall i det tilfellet, at gjæren bare trengte litt lengre tid!

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
Ja, da blir nok noe annet ja.Det har du selvsagt helt rett i...
Kan jo evt. prøve fiskelykken da, haha...
Men da er i allefall faren for infeksjon overhengende stor...
Helt uenig med dette om tørrhumlen allerede er i.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
 
For noen beygg tilbake hadde jeg et lite overkok som resulterte i en del humle og div havnet på utsiden av bryggetanken.

I ettertid syns jeg denne ølen rett og slett var litt smakløs. Kan overkoket være grunnen til dette? Man sørger jo i praksis for at noe humle mister eksponeringstid.
 
For noen beygg tilbake hadde jeg et lite overkok som resulterte i en del humle og div havnet på utsiden av bryggetanken.

I ettertid syns jeg denne ølen rett og slett var litt smakløs. Kan overkoket være grunnen til dette? Man sørger jo i praksis for at noe humle mister eksponeringstid.
Dette er jo umulig å svare på! Hva mener du med «smakløst»? Lite bitterhet eller manglende aroma? Er det bitterheten det går på er jo spørsmålet hvor mye humle du mistet og når i kok? Er det aroma har det jo liten sammenheng om overkoket skjedde tidlig. Du ber oss om å spekulere i en fullstendig udefinert problemstilling!
 
Dette er jo umulig å svare på! Hva mener du med «smakløst»? Lite bitterhet eller manglende aroma? Er det bitterheten det går på er jo spørsmålet hvor mye humle du mistet og når i kok? Er det aroma har det jo liten sammenheng om overkoket skjedde tidlig. Du ber oss om å spekulere i en fullstendig udefinert problemstilling!
her var det mange sterke følelser om dårlig stilte spørsmål :p
 
Dette er jo umulig å svare på! Hva mener du med «smakløst»? Lite bitterhet eller manglende aroma? Er det bitterheten det går på er jo spørsmålet hvor mye humle du mistet og når i kok? Er det aroma har det jo liten sammenheng om overkoket skjedde tidlig. Du ber oss om å spekulere i en fullstendig udefinert problemstilling!

Skjønner. Beklager for dårlig fremstilling. Det var et tidlig overkok som resulterte i litt tapt bitterhumle. Merker littegrann tap av aroma, men det er i hovedsak bitterhet jeg mangler. Er overkoket grunnen til dette eller kan det være andre årsaker?
 
Skjønner. Beklager for dårlig fremstilling. Det var et tidlig overkok som resulterte i litt tapt bitterhumle. Merker littegrann tap av aroma, men det er i hovedsak bitterhet jeg mangler. Er overkoket grunnen til dette eller kan det være andre årsaker?
Beklager om svaret virket litt «følsomt». Problemstillingen er grei. Øl ikke i samsvar med (under) forventning. Du har selv pekt på en sannsynlig sammenheng. Utover den er det vanskelig å si noe faktisk.
 
Beklager om svaret virket litt «følsomt». Problemstillingen er grei. Øl ikke i samsvar med (under) forventning. Du har selv pekt på en sannsynlig sammenheng. Utover den er det vanskelig å si noe faktisk.

Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvn over. Leste innlegget mitt på nytt og kan skjønne at det var mangelfullt.

La meg omformulere; Sett at du brygger en øl, uavhengig av style. Vil et overkok ha stor eller liten innvirkning på sluttproduktet?

Det jeg egentlig ønsker å vite er om jeg bør tenke på å korrigere mens jeg brygger hvis jeg opplever et overkok.
 
Herrefred, det er da ingenting verst å miste søvn over. Leste innlegget mitt på nytt og kan skjønne at det var mangelfullt.

La meg omformulere; Sett at du brygger en øl, uavhengig av style. Vil et overkok ha stor eller liten innvirkning på sluttproduktet?

Det jeg egentlig ønsker å vite er om jeg bør tenke på å korrigere mens jeg brygger hvis jeg opplever et overkok.
Jeg heiv oppi litt ekstra humle her sist bryggedag. Det kokte over like etter at jeg hadde i bitterhumla, og det så ut som så mye forsvant at jeg tenkte det var lurt å ha oppi litt mer.
 
Jeg heiv oppi litt ekstra humle her sist bryggedag. Det kokte over like etter at jeg hadde i bitterhumla, og det så ut som så mye forsvant at jeg tenkte det var lurt å ha oppi litt mer.

Takk! Det var egentlig det jeg lette etter. Da vet jeg hva jeg skal gjøre til neste gang :)
 
Alle beregninger går jo ut av vinduet på den måten, men det gjør de jo uansett i det øyeblikket humleskummet renner ned på gulvet.

Beregninger får deg bare så langt. Noen av mine beste øl har blitt beygget på god gammeldags magefølelse. Det er vanskelig å beregne alle eventualiteter.
 
Sjekker etter oppkok og da kan det bli korrigering på bitterhumla.
Gjøres vha både tid og mengde.
Men siden jeg ofte brygger etter "man tager hva man haver" og "brygget blir til underveis"
så kan det variere.
Men å vurdere/sjekke SG og mengde før bitterhumla går i blir alltid gjort.
Anser oppskriften som låst først når smak/aromahumla går i.
Tror ikke noe slikt vil passe alle eller hva sier du @Miguel :):D
 
Her i huset blir alle avvik fra på forhånd nøye gjennomgått plan regnet som alvorlige avvik og dødelig synd.
Arbeid og nøysomhet!

Her i huset fungerer det litt mer slik som @Forvirret beskriver. Nå er jeg fortsatt ganske ny i faget, og fortsatt inne i «oppdagelsesfasen», hvis det virker forståelig. Har enda ikke tilegnet meg nok kunnskap enda.
 
Her i huset blir alle avvik fra på forhånd nøye gjennomgått plan regnet som alvorlige avvik og dødelig synd.
Arbeid og nøysomhet!
Dersom justeringene reflekteres tilbake i oppskriften er det innafor.
Om det bare justeres og ikke noteres er det som oftest kveik med i bildet. Da er det ingen regler.

:cool:
 
Tilbake
Topp