Rart det der med smak. I dag satt jeg og var veldig fornøyd med et øl jeg slett ikke likte for to dager siden. Og jeg satt i den samme stolen i den samme sola på det samme tidspunktet på dagen. Og det var altså det samme ølet fra det samme kjøleskapet. Nå velger jeg å tro at det er sånn at noen dager er smaksløkene ikke helt i form, og da smaker ikke ølet noe særlig. Men i dag var de i form. Konklusjon: Egentlig er det ølet veldig godt
. Subjektivt sett. Det er litt i slekt med måling av temperatur i mesken. Roter du litt rundt med termometeret, finner du jo den riktige temperaturen
. (Det var vel Gahr som sa noe sånt?)
Men vi prøver jo så godt vi kan å holde styr på de variablene vi kan holde styr på. Jeg tror jo på at det har betydning. Og så får det være som det vil med det jeg ikke kan styre, som variasjoner mellom humleårgangene og ulikheter mellom krystallmaltet på 100 EBC mellom ulike produsenter.
Når det gjelder LODO er jeg litt usikker. En fornuftig mann som Charlie Bamforth (han insisterer på å bruke celsius når han snakker til amerikanere) mener at det nok har noe for seg, men at betydningen er overdrevet. Det er mye annet du skal bekymre deg for før du går løs på det der, sier han.