Tråden for dumme spørsmål.

Rart det der med smak. I dag satt jeg og var veldig fornøyd med et øl jeg slett ikke likte for to dager siden. Og jeg satt i den samme stolen i den samme sola på det samme tidspunktet på dagen. Og det var altså det samme ølet fra det samme kjøleskapet. Nå velger jeg å tro at det er sånn at noen dager er smaksløkene ikke helt i form, og da smaker ikke ølet noe særlig. Men i dag var de i form. Konklusjon: Egentlig er det ølet veldig godt:). Subjektivt sett. Det er litt i slekt med måling av temperatur i mesken. Roter du litt rundt med termometeret, finner du jo den riktige temperaturen:). (Det var vel Gahr som sa noe sånt?)

Men vi prøver jo så godt vi kan å holde styr på de variablene vi kan holde styr på. Jeg tror jo på at det har betydning. Og så får det være som det vil med det jeg ikke kan styre, som variasjoner mellom humleårgangene og ulikheter mellom krystallmaltet på 100 EBC mellom ulike produsenter.

Når det gjelder LODO er jeg litt usikker. En fornuftig mann som Charlie Bamforth (han insisterer på å bruke celsius når han snakker til amerikanere) mener at det nok har noe for seg, men at betydningen er overdrevet. Det er mye annet du skal bekymre deg for før du går løs på det der, sier han.
Selv sitter jeg her med en Old Ale som ble flasket for en måned siden etter omtrent ett år på eikefat. Selv jeg :)rolleyes:) kjenner at den er oksydert. Men det rare er at jeg liker det. Slik ble den og den prøver ikke å late som den er noe annet. En skikkelig Old Ale som smakes mere enn den drikkes.
 
Kaldsidemenigheten er vel strengt tatt ikke LODO, det er bare vanlig frykt for oksidering. Med fare for å spikke flis her. Jeg har forstått det slik at LODO er vel spesielt på varm side? De fleste kommersielle bryggerier gjærer vel under trykk, og da med lite oksygen i pverføring etc, uten at det er noe form for LODO. Eller bommer jeg nå?

LODO er vel begge sidene, kald og varm, men ekstra tiltak på varm side som kaldside-mannen-i-gata ikke har brukt.
 
Ha vil forskjellen bli om jeg tørrhumler på 30-25- eller 20 ?
Skjønner ikke helt hva du mener?? Snakker vi poeng her type 1030-1025-1020?? Vent uansett til stormgjæring er ferdig. Du kan jo sjekke gravity etter ei uke å se hvordan du ligger an,tipper mye er gjordt da.. Ville ikke tørrhumlet mer en ei uke..
 
ved OG 1030-1025- eller 1020 ja, jeg må kanskje bare ta av lokket å måle, bare 3 dager nå, men hvor lenge vil den gå
Hvor lang tid det tar er et spørsmål det nesten er UMULIG å svare på. Det er for mange ting som avgjør det,gravity,pitchrate,temperatur, oxygen,mesketemp å ikke minst gjæret og dets helse... Men har du brukt feks ei gjær som us-05 så burde mye være gjordt etter ei uke(den spiser godt ;)) å da burde du kunne tørrhumle de siste 5 dagene av en to ukers periode.
 
Hvor lang tid det tar er et spørsmål det nesten er UMULIG å svare på. Det er for mange ting som avgjør det,gravity,pitchrate,temperatur, oxygen,mesketemp å ikke minst gjæret og dets helse... Men har du brukt feks ei gjær som us-05 så burde mye være gjordt etter ei uke(den spiser godt ;)) å da burde du kunne tørrhumle de siste 5 dagene av en to ukers periode.

Det er jo tråden for dumme spørsmål, :) brukte 2 pakker nottingham tørrgjær til 25 liter, tror jeg må satse på å humle ved en spesiell OG og ikke antall dager igjen kanskje
 
Det er jo tråden for dumme spørsmål, :) brukte 2 pakker nottingham tørrgjær til 25 liter, tror jeg må satse på å humle ved en spesiell OG og ikke antall dager igjen kanskje
Dette her er etter all sannsynlighet gjordt seg ferdig på 2 uker, tror nok du trygt kan tørrhumle de siste 4-5, men ta en måling så erru sikker :) Lykke til! Blir nok bra det her.
 
Drit i SG når du plumper tørrhumlen oppi. Det er humlens kontakttid med ølet som er viktig. Og den vil du ikke skal være for lang for da kan du få gresstoner. Så derfor er normen 5 eller syv dager før du skal tappe (det er en smakssak).
 
Så da er metoden enkel. Vent til ølet er ferdig gjæret. Plump oppi humla og la den sitte en ukes tid. Tapp på flaske eller fat. Ferdig!
 
Det er jo tråden for dumme spørsmål, :) brukte 2 pakker nottingham tørrgjær til 25 liter, tror jeg må satse på å humle ved en spesiell OG og ikke antall dager igjen kanskje

Om du måler, og forsikrer deg om at ølet er utgjæret før du humler, så vær obs på at tørrhumlinga gjerne trigger ny aktivitet fra gjæren, sånn at SG gjerne synker et poeng til, og kanskje mer. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det skyldes at humle inneholder enzymer som kan bryte ned dekstriner. (Kilde: https://www.asbcnet.org/events/archives/2017ASBCMeeting/proceedings/Pages/35.aspx)
 
Om du måler, og forsikrer deg om at ølet er utgjæret før du humler, så vær obs på at tørrhumlinga gjerne trigger ny aktivitet fra gjæren, sånn at SG gjerne synker et poeng til, og kanskje mer. Dette har jeg opplevd flere ganger. Det skyldes at humle inneholder enzymer som kan bryte ned dekstriner. (Kilde: https://www.asbcnet.org/events/archives/2017ASBCMeeting/proceedings/Pages/35.aspx)

Er ikke helt dus med dette OG SG og FG, jeg forholder meg til gravity, men hva er normalt forventet FG i dunken?
vet at man kan måle flere dager etterhverandre for å konstantere, men likevel, hva er forventet?

Kokte opp 5 kg maltekstakt, med vann tilsatt, ekuanot 13%: 50 gr @40 min, 25 gram @10 min, 25 gram @0 min. OG 1072.
2 pakker Nottingham tørrgjær løst opp i lunket vann, ristet god i dunken før gjæren ble rørt ut i dunken, 25 liter, 20 grader, det skal bli 80 IBU.
 
Er ikke helt dus med dette OG SG og FG, jeg forholder meg til gravity, men hva er normalt forventet FG i dunken?
vet at man kan måle flere dager etterhverandre for å konstantere, men likevel, hva er forventet?
Hva som er forventa avhenger helt av maltsammensetninga og meskinga di, og gjæra du bruker, så det er ikke så lett å svare på. Et veldig omtrentlig svar blir "imellom 1,000 og 1,030".
 
Hva som er forventa avhenger helt av maltsammensetninga og meskinga di, og gjæra du bruker, så det er ikke så lett å svare på. Et veldig omtrentlig svar blir "imellom 1,000 og 1,030".
Jeg gjærer bare på ekstrakt , så har ikke helt kontrollen, her er beskrivelsen

Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%

Målte gravity i dag til 1020 , så jeg bare slapp oppi humleposen, jeg gjorde enda en tabbe, fylte karet for mye, så etter 1 natt var gjærlåsen full av skum, den har boblet noe voldsomt, men ganske stille nå etter bare 5 dager, tenker å flaske på lørdag eller søndag.
 
Jeg gjærer bare på ekstrakt , så har ikke helt kontrollen, her er beskrivelsen

Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%

Målte gravity i dag til 1020 , så jeg bare slapp oppi humleposen, jeg gjorde enda en tabbe, fylte karet for mye, så etter 1 natt var gjærlåsen full av skum, den har boblet noe voldsomt, men ganske stille nå etter bare 5 dager, tenker å flaske på lørdag eller søndag.
Ekstrakt er ikke noe jeg har satt mine bein i, så akkurat der har jeg ikke så mye å bidra med. Generelt tar gjæringa gjerne to uker. Iblant mindre, noen ganger mer. Det er ferdig når det er ferdig, og det gjør generelt ikkeno å drøye. Nå som du har tørrhumla har du skaffa deg litt tidspress, da.
 
Ekstrakt er ikke noe jeg har satt mine bein i, så akkurat der har jeg ikke så mye å bidra med. Generelt tar gjæringa gjerne to uker. Iblant mindre, noen ganger mer. Det er ferdig når det er ferdig, og det gjør generelt ikkeno å drøye. Nå som du har tørrhumla har du skaffa deg litt tidspress, da.
Ja må ha litt press, men tidligere har den stoppet på 1020, og gir jeg den 5-6 dager til satser jeg på at den er klar, så skal jeg være klar med flaskene, så det er ikke så lett å forstå hvorfor den stopper på 1020 eller 1015, mange faktorer som influerer sikkert, nå brukte jeg 2 pakker tørrgjær, mot tidligere 1, med 5 liter mindre sats, tenkte 1,5 pose men brukte likegodt 2. Så satser jeg på at 120 gram tørrhumle skal få fart på gjæringa igjen :)
 
Tilbake
Topp