Tråden for dumme spørsmål.

Får håpe en av dem er riktig da ;)

Hmm, begge verdiene blir påstått riktige:

I sammendraget er gjennomsnitt for de ulike parameterne regnet ut fra alle rutineprøver tatt i 2019, dette inkluderer både prøver fra Oset og alle punkter på ledningsnettet. Dette utgjør omtrent 1000 prøver. I den fullstendige rapporten er det en egen oversikt kun for vannbehandlingsanleggene, og gjennomsnittet for Oset er beregnet kun ut fra de 50 prøvene tatt på Oset. Begge resultatene for kobber er altså riktige.
 
Det der er en "aviation"-plugg. Du finner de på aliexpress, har noen liggene selv, men bare med en ring som man skrur for å låse. Er bare å klippe av den pluggen og sette på en egen en.
 
Det der er en "aviation"-plugg. Du finner de på aliexpress, har noen liggene selv, men bare med en ring som man skrur for å låse. Er bare å klippe av den pluggen og sette på en egen en.
Ser Ali har men eg har ikkje tålmodighet til å vente. Fikser det selv. Reodor Felgen style.
 
Hei! Når folk snakker om bruk av rundt 3-5 ml fosforsyre i et 25 liters brygg for å senke pH, hvilken konsentrasjon snakker man helst om da? 10% fosforsyre? Takk for alle svar!
 
Hei! Når folk snakker om bruk av rundt 3-5 ml fosforsyre i et 25 liters brygg for å senke pH, hvilken konsentrasjon snakker man helst om da? 10% fosforsyre? Takk for alle svar!
I Brewfather sin vannkalkulator kan du velge konsentrasjon og type syre. 5 ml med 10% konsentrasjon fosforsyre vil senke pH i en 65 liter batch med Juleøl (oppskrifta jeg hadde åpen nå), med 0.02.
 
Kan man bruke alle typer syre for å senke pH eller er det enkelte som vil gi dårlig smak?
Du kan bruke alt, egentlig, men f.eks melkesyre setter smak, hvis man sammenligner mot fosforsyre. Men da skal man bruke "nok", men ikke helt ute at "nok" er urealistisk heller.
 
Noen som har prøvd sitronsyre? Funker sikkert bedre i enkelte øl..

Jeg skulle skrive et tillegg til forrige innlegget mitt, men slettet det.. Men her er det kanskje relevant siden du spør, og jeg lurer selv.

Vi bruker pH down i mesk og kokekjele, gjæren tar seg av det stabile sluttresultatet. Men sitronsyre er en av de agentene som ikke er stabil over lengre tid, ref min nye hobby.. Så det jeg lurer på er om sitronsyre vil være stabilt over den tiden det meskes og kokes.
 
Som regel er det vel 75%. Noe svakere enn det er iallefall borkastede penger, da man betaler for vann.
Allright. Men forstår ikke helt hvordan man kan bruke mengder som 5 ml på 25 l vørter når den i vann vil senke pH til litt over 3 (om vann er nøytralt) ifølge bruksanvisningen på fosforsyren jeg har (75%).
 
Allright. Men forstår ikke helt hvordan man kan bruke mengder som 5 ml på 25 l vørter når den i vann vil senke pH til litt over 3 (om vann er nøytralt) ifølge bruksanvisningen på fosforsyren jeg har (75%).

Bufferkapasitet som kommer fra maltet. Du bør bruke en kalkulator for dette, og ta det derfra for justeringer. Bru'n'Water er ganske grei. Det finnes også et regneark som er langt mer komplekst som er laget av "far" innenfor bryggevann-kjemi, men da er du rimelig greit vann-supernerd hvis du bruker det, samtidig som du må forstå deg på kjemi. Men alle kalkulatorer/regnerark er bare teoretiske med de verdier de har bygget inn. Men Bru'n'Water er grei og enkel å bruke.
 
Sist redigert:
Dette får du umulig målt med en vanlig vekt. Ved f.eks 25L vørter så er 10PPM under et halvt gram, mener jeg. Dessuten vil stangen som snurrer rundt i bøtta gi utslag pga archimedes lov om oppdrift når vi først er nede på miligram.
Mener du at oksygeneringsstanga skal røres i vørteren? Det vil vel ikke påvirke vekta av oksygen-flaska? Forslaget mitt er å veie oksygenflaska som et alternativ på å bruke flowmeter på å måle oksygenet som tilsettes. Jeg vil ikke foreslå å veie vørteren for å måle oppløst oksygen i vørteren, det tviler jeg på vil funke. Men ser at du må ha oppløsning på 0,1 gram for å være nøyaktig nok, og de vektene ser ut til å være dyrere enn flowmetere...
 
Mener du at oksygeneringsstanga skal røres i vørteren? Det vil vel ikke påvirke vekta av oksygen-flaska? Forslaget mitt er å veie oksygenflaska som et alternativ på å bruke flowmeter på å måle oksygenet som tilsettes. Jeg vil ikke foreslå å veie vørteren for å måle oppløst oksygen i vørteren, det tviler jeg på vil funke. Men ser at du må ha oppløsning på 0,1 gram for å være nøyaktig nok, og de vektene ser ut til å være dyrere enn flowmetere...
Ah, jeg trodde du mente veie vørteren, det vil kreve en relativ dyr vekt, samme som å veie oksygenflaska.

Derfor jeg mente at pinnen nedi vørteren ville gitt utslag på vekten som vørteren står på pga loven om oppdrift.
 
Mener du at oksygeneringsstanga skal røres i vørteren? Det vil vel ikke påvirke vekta av oksygen-flaska? Forslaget mitt er å veie oksygenflaska som et alternativ på å bruke flowmeter på å måle oksygenet som tilsettes. Jeg vil ikke foreslå å veie vørteren for å måle oppløst oksygen i vørteren, det tviler jeg på vil funke. Men ser at du må ha oppløsning på 0,1 gram for å være nøyaktig nok, og de vektene ser ut til å være dyrere enn flowmetere...
Oksygineringsstanga er jo koblet til oksygenflaska med slange og den vil nok da påvirke vekten på den enden også, dersom du ikke mente å koble fra mellom hver veiing. Uansett er nok det billigste å bare åpne ventilen til det bobler litt på overflaten, og så la det stå 1-2 min, om det går 2 eller 5 liter oksygen spiller vel mindre rolle. Man kan ev. likevel bruke veiing da som kontroll mtp. neste gang, ved å bare veie gassflaska før og etter uten slange tilkoblet - om det ikke er målbart, eller under 5 gram forskjell ok, om det er større forskjell har man kanskje brukt mer enn nødvendig.
 
Tilbake
Topp