Tråden for dumme spørsmål.

Finn Berger

Moderator

magne1972

Moderator
Har fått tak i to bryggerifat jeg ikke får brukt enda. Har åpna og vaska de. Tømme for star san og sette trykk på, for så å sette vekk?
trenger ikke tømme, la stå med starsan til de skal brukes, tøm de da, så slipper du mesteparten av skummet også.

Heia!
Jeg skal til å brygge Kinn Vintervarmer. I oppskriften står det at man skal ha 250g candi sukker. Det har jeg ikke, men kan jeg bruke brun farin i stedet? Sånt mykt, mørkt sukker fra Dan Sukker. Er det eventuelt noe annet jeg kan bruke i stedet?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Det kan du, men det blir ikke det samme. Hva slags candi er det snakk om? Hvis hvitt, kan du bruke vanlig hvit farin

Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Ikke verst! Jeg ser jo for meg at det vil sette mer smak enn candi, bare basert på lukten (den deilige, sirupsaktige lukten!). Da prøver jeg det.

Takker for innspill!
Candisukker er invertsukker som er brunet. Vanlige brune sukker får brunfargen fra melasse (plantematerialet i sukkerrør). Det er ganske stor forskjell, men som Loebrygg sier, er melasse det som vanlig i Old Ale / Vintervarmer.

Panerai

Norbrygg-medlem
Jeg brygger til vanlig på en eldre BB60. Det er forholdsvis god plass til malt i den. Stort sett er den stor nok, me av og til ønsker man å brygge litt mer. Er det noe i veien for å fylle på med mer malt, for så å koke 1/3 i en annen kjele? F.eks en krabbekoker eller en annen stor kjele?

Topp