Nordlands
Norbrygg-medlem
Oksygineringsstanga er jo koblet til oksygenflaska med slange og den vil nok da påvirke vekten på den enden også, dersom du ikke mente å koble fra mellom hver veiing. Uansett er nok det billigste å bare åpne ventilen til det bobler litt på overflaten, og så la det stå 1-2 min, om det går 2 eller 5 liter oksygen spiller vel mindre rolle. Man kan ev. likevel bruke veiing da som kontroll mtp. neste gang, ved å bare veie gassflaska før og etter uten slange tilkoblet - om det ikke er målbart, eller under 5 gram forskjell ok, om det er større forskjell har man kanskje brukt mer enn nødvendig.Mener du at oksygeneringsstanga skal røres i vørteren? Det vil vel ikke påvirke vekta av oksygen-flaska? Forslaget mitt er å veie oksygenflaska som et alternativ på å bruke flowmeter på å måle oksygenet som tilsettes. Jeg vil ikke foreslå å veie vørteren for å måle oppløst oksygen i vørteren, det tviler jeg på vil funke. Men ser at du må ha oppløsning på 0,1 gram for å være nøyaktig nok, og de vektene ser ut til å være dyrere enn flowmetere...