Tråden for dumme spørsmål.

Bufferkapasitet som kommer fra maltet. Du bør bruke en kalkulator for dette, og ta det derfra for justeringer. Bru'n'Water er ganske grei. Det finnes også et regneark som er langt mer komplekst som er laget av "far" innenfor bryggevann-kjemi, men da er du rimelig greit vann-supernerd hvis du bruker det, samtidig som du må forstå deg på kjemi. Men alle kalkulatorer/regnerark er bare teoretiske med de verdier de har bygget inn. Men Bru'n'Water er grei og enkel å bruke.
Allright da gir det hele mye mer mening!
 
Hmm, pilsen min virker ha gjæret ut på en uke. Er det mulig? Har stått i kjøleskap ved 10 grader.

Ja; du har vel stelt pent med gjæren, da;). Hva ligger den på i SG nå, og hva var OG? Jeg blir aldri overraska om den kryper et poeng eller to til ned når den bare får stå, sjøl om den virker ganske ferdiggått.
 
Ja; du har vel stelt pent med gjæren, da;). Hva ligger den på i SG nå, og hva var OG? Jeg blir aldri overraska om den kryper et poeng eller to til ned når den bare får stå, sjøl om den virker ganske ferdiggått.
OG var vel 1047, har ikke sjekket FG. La bare merke til at nivå i gjærlås tilsa null aktivitet på veg ut døra i morges.
 
OG var vel 1047, har ikke sjekket FG. La bare merke til at nivå i gjærlås tilsa null aktivitet på veg ut døra i morges.
Da er det vel bare å sette den opp på en diacetylrest, og gi den noen dager der. Bør kanskje få ei uke når det ikke er noe aktivitet i gjærlåsen. Litt spennende om det vil skje noe - men hvis du ikke måler, får vi vel ikke vite det. (Jeg mener ikke at du skal måle av hensyn til allmenheten, altså:).)

edit: Så ikke innlegget til @Jørgen O, men det er vel greit å få det samme gode rådet to ganger:).
 
Britisk golden ale, OG: 1.043, SG dag 2: 1.019. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
received_1015290782267819.jpeg
Cream ale, OG:1.043, SG dag 2: 1.021. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
received_348915939548363.jpeg

Cream alen ble brygget først, så den fikk vel gjær ca 4 timer før golden ale'en. Golden ale'en var nok nærmere 21 og brukte vel et døgn før den var nede på 19 som cream ale'en, fordi det er på cream ale'en tempføleren sitter.

Aktiviteten i blow off'ene har vært omtrentlig det samme og SG synker jo rimelig jevnt, dette er første gang jeg faktisk kan se inn i gjæringskarene så kanskje er dette normalt, men skjer a?
 
Og jeg ser ut til å ha fått en stuck fermentation på stouten min. Først, dårlig utbytte. 1,053 mot målet på 1,057. Nå er ølet stoppa på 1,018. Tar å strør nedi ei pakke nottingham og ser om det har noe effekt.
Det blei visst 500 gram mørkt kandissukker også. Tenker at det blir liv igjen i gjæringstanken. :D
 
Sist redigert:
Og jeg ser ut til å ha fått en stuck fermentation på stouten min. Først, dårlig utbytte. 1,053 mot målet på 1,057. Nå er ølet stoppa på 1,018. Tar å strør nedi ei pakke nottingham og ser om det har noe effekt.
Det blei visst 500 gram mørkt kandissukker også. Tenker at det blir liv igjen i gjæringstanken. :D

Spennende å se om det virker. Sukkeret blir vel spist nesten uansett, men vil gjære da svitsje til mer komplekse sukkerarter? Det er vel stort sett maltotriose igjen forøvrig?
 
Spennende å se om det virker. Sukkeret blir vel spist nesten uansett, men vil gjære da svitsje til mer komplekse sukkerarter? Det er vel stort sett maltotriose igjen forøvrig?
Det er US-05 jeg brukte i denne. Fra samme 500gr pakken som gjæra Cream Ale, den fikk 81% utgjæring. Syns at 65% er for lavt, er noe som skurrer her. Maltbase:

upload_2020-10-16_20-45-0.png
 
Britisk golden ale, OG: 1.043, SG dag 2: 1.019. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
Vis vedlegget 47360
Cream ale, OG:1.043, SG dag 2: 1.021. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
Vis vedlegget 47361

Cream alen ble brygget først, så den fikk vel gjær ca 4 timer før golden ale'en. Golden ale'en var nok nærmere 21 og brukte vel et døgn før den var nede på 19 som cream ale'en, fordi det er på cream ale'en tempføleren sitter.

Aktiviteten i blow off'ene har vært omtrentlig det samme og SG synker jo rimelig jevnt, dette er første gang jeg faktisk kan se inn i gjæringskarene så kanskje er dette normalt, men skjer a?
Virkelig? Ingen? @Finn Berger jeg ser deg jo, og må da ha ett eller annet å si hær :D
 
Sist redigert:
Britisk golden ale, OG: 1.043, SG dag 2: 1.019. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
Vis vedlegget 47360
Cream ale, OG:1.043, SG dag 2: 1.021. 2 pakker rehydrert US-05, holder 18,9 grader.
Vis vedlegget 47361

Cream alen ble brygget først, så den fikk vel gjær ca 4 timer før golden ale'en. Golden ale'en var nok nærmere 21 og brukte vel et døgn før den var nede på 19 som cream ale'en, fordi det er på cream ale'en tempføleren sitter.

Aktiviteten i blow off'ene har vært omtrentlig det samme og SG synker jo rimelig jevnt, dette er første gang jeg faktisk kan se inn i gjæringskarene så kanskje er dette normalt, men skjer a?

Dette er normalt:). Gjærskum med bobler i.
 
Tilbake
Topp