Finn Berger
Moderator
Jeg siterer meg selv fordi en ting er sikkert, den informasjonen stemmer overhodet ikke, blei jacuzzi oppi vørteren
Med jacuzzi-effekten blir jo det aller meste av oksygenet bare borte. Det samler seg til store bobler, og løses antakelig dårligere, også. (Snakket om at regulatoren er innstilt til å gi riktig flow med full åpning er det rene pølsevev!)
Med et flow-meter skal du visstnok få nok oksygen i et vanlig brygg (25 liter) med en flow på 1l/min i ett minutt. Instruksen som Bryggselv gir, ser fornuftig ut: Senk steinen ned i vørteren og skru på regulatoren til du såvidt ser boblene komme opp til overflaten (ca 1L/minutt). Før steinen rundt i væsken i ca et minutt for å fordele oksygenet i væsken.
En hjemmesnekra kontroll: Fyll ei bøtte med vann, og ta ei full flaske opp ned nedi der, eller et litermål. Snu den/det opp ned, og så sjekker du hvor lang tid det tar å dytte ut vannet med oksygen når du har regulatoren skrudd passe langt ned.
Du skal ikke få for mye oksygen i vørteren, så det er verdt å ha litt styring på det: ward2013.pdf Om effekten av oksygenering
Skulle du bli frista til å skaffe deg et flow-meter, så er det de har på Bryggselv ubrukelig. Du trenger noe med en annen skala. Men jeg tror ikke det er noe stort poeng i å ha et flowmeter.
Jeg tror du kan koke slange og stein, som @erikraude sier. Jeg har skaffa meg en OxyWand, som gjorde det greiere å flytte steinen rundt i vørteren for å fordele oksygenet, og den er det i alle fall uproblematisk å koke. Jeg dypper den i vannkokeren ei lita stund før og etter bruk, så blir i alle fall steinen sterilisert, og regner med at det holder, i tillegg til starsan på stanga.