Tråden for dumme spørsmål.

Ja en kjekk sak det:)
Ja jeg ser fram til å bruke den, jeg måtte selvfølgelig prøve med den stive øl slangen som fulgte med settet og jeg fikk vel oksygen i vørteren, men en brusestein som slår mot flat bottom gjæringskar var lite sexy:p Så da var det å kjøpe nok en duppedings jeg skal vaske, koke og desinfisere. Hoooofffff:rolleyes:
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.

Men det hadde jo vært kjekt å høre hvordan dere gjør det.
 
Jeg brukte bare en liter varmtvann fra kranen og litt over dobbel dose (5 ml) craftsan i min brewbucket, ristet med lokk med noen minutters mellomrom til det hadde stått fuktig en halvtime.
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.
10 ml starsan pr liter vann for passivering. Stemmer omtrent med det du skriver ovenfor.
 
Fyller du kjelen helt til topp da eller? Varmer du vannet til 80 tilsetter starsan? Del av kunnskapen mann:D
Hehe, i kjelen min har jeg senterrør og pumpe. Meskehatten splasher det over sidene. Kjører en del minutter og vrir på meskehatten slik at hele kjeleveggen får kontakt. Varmt vann ja, om det er 50 eller 80 grader, spiller det noen rolle da? Ser folk på youtube fyller helt opp og bruker diverse andre produkter. Five Star Acid Cleaner #5, men det er ikke noe jeg vet hva inneholder eller hvor man får tak i.
 
Hehe, i kjelen min har jeg senterrør og pumpe. Meskehatten splasher det over sidene. Kjører en del minutter og vrir på meskehatten slik at hele kjeleveggen får kontakt. Varmt vann ja, om det er 50 eller 80 grader, spiller det noen rolle da? Ser folk på youtube fyller helt opp og bruker diverse andre produkter. Five Star Acid Cleaner #5, men det er ikke noe jeg vet hva inneholder eller hvor man får tak i.
Men den er god, det gir meg i alle fall en nogen lunde fremgang, jeg har en enkel 20 liter kjele, men har hardt vann så vil gjøre det ca hver 6. måned, men da varmer jeg nok bare opp til 80°C på 18 liter, tilsetter starsan, rører og fyller opp de siste 2 literne og la stå på platetoppen som er av i type 30 min. Mange takk :)
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.

Men det hadde jo vært kjekt å høre hvordan dere gjør det.

Sitronsyre skal visst være tingen. Relativt harmløse greier å håndtere. Og det kjøper du jo i nærmeste kolonialforretning (noen som sier det lenger?). Du trenger 50-100 gram til en liter.

Erfaringsmessig er det bare bunnen i kjelen som trenger passivering, så du trenger ikke så mye.

Info: Citric Acid Passivation Solution for Stainless Steel | CitriSurf 2250
 
Sist redigert:
Hva betyr det når gjæringstemperaturen skal "stige fritt"? Prøver meg på tomasmesse og da står det at gjæringen skal starte på 20 grader også stige fritt til 28 grader. Gjærings-kjøleskapet mitt står ute, så hvis jeg bare skrur det av vil det bli for kaldt og i hvert fall ikke 28 grader...
 
Hva betyr det når gjæringstemperaturen skal "stige fritt"? Prøver meg på tomasmesse og da står det at gjæringen skal starte på 20 grader også stige fritt til 28 grader. Gjærings-kjøleskapet mitt står ute, så hvis jeg bare skrur det av vil det bli for kaldt og i hvert fall ikke 28 grader...

Det der har jeg også lurt mye på; det er jo helt meningsløst. Hvis det er gitt et mål, må du jo styre den. Og hvor "stige fritt" vil ende, avhenger jo bl.a. av romtemperaturen.

Den eneste fornuftige måten å forstå "stige fritt" på, så langt jeg kan forstå, er å plassere den i et rom med jevn temperatur, og så glemme den til den er på toppen av aktiviteten. Jeg satsa på det med en weissbier nå, men den steig ikke nok, så jeg måtte flytte den til et litt varmere sted. (Så den fikk ikke stige fritt likevel, stakkar:confused:.)
 
Mesk og skyll: 3 gr CaCl2 pr. 10 l.
Kun mesk: 1 gr CaCo3 pr. 10 l.

Det er en tabell her:
Vannjustering - en innføring - Bryggselv Blogg
Takker så mye for rådet ditt, vi fulgte det og justerte vannet slik som du anbefalte. Regner med at anbefalingen din tar utgangspunkt i en vanlig amber øl. Amber Juleøl som vi brygger nå er litt mer humlet enn en vanlig amber, bakrunnen for spørsmålet vårt er derfor : kanskje bør denne varianten ha litt mer sulfat enn en standard amber? Juleøl er såvidt vi kan se ikke noe eget øl, men varianter av ulike klasser.
 
Vil gjette på at det ikke var så mye mer å hente ut av den, så det var nok lurt å sette den i kjøleskap.
Målte Sg i starter når den ble dekantert : 1,014. Smakte surt og eddik :) 63% utgjæring, virker fornuftig utifra at det fremdeles var litt aktivitet i starteren. Pitchet for noen timer siden, allerede aktivitet i gjærlåsen. Virker som om du er inne på noe riktig med tanke på hvor lenge det er fornuftig å holde startere på røreren :)

Edit: Jammen godt dette er tråden for dumme spørsmål :)
 
Hva var vørteren i starteren laget på? Om den var sur og smakte eddik, tyder det på at det var slutt på sukkeret, og at gjæren var i gang med å respirere etanol - men det rimer jo ikke med en FG på 1.014, i alle fall ikke om dere brukte vanlig lys tørrmalt. Da havner starteren ferdig utgjæret gjerne nede på 1.008.
 
Takker så mye for rådet ditt, vi fulgte det og justerte vannet slik som du anbefalte. Regner med at anbefalingen din tar utgangspunkt i en vanlig amber øl. Amber Juleøl som vi brygger nå er litt mer humlet enn en vanlig amber, bakrunnen for spørsmålet vårt er derfor : kanskje bør denne varianten ha litt mer sulfat enn en standard amber? Juleøl er såvidt vi kan se ikke noe eget øl, men varianter av ulike klasser.
Bare hyggelig! :)

Mulig du har rett i at en bør ta hensyn til kraftigere humling i denne varianten av amber ale. Jeg har ikke gjort det, og min utgave av ølet har fungert veldig bra rundt juletider som alternativ til et lyst øl.

Det er ikke noen særlig etterspørsel for mørkere øl her i huset, vi handler inn noen mørke Kinn i tilfelle. Og julebokk.
 
Sist redigert:
Her er et om lagerøl og filtrering.
Jeg kjøpte et filterkit av @Miguel nå som han skulle ta skrittet fra brygger til medbrygger, og tenkte å teste det ut på en lys lager som nettopp er ferdiggjæra. Tanken var å fate ølet, kjøle det ned, filtrere, og så sette det kaldt for lagering. Men så slo det meg at kanskje gjæra spiller en rolle i utviklinga som skjer under lagering, og om den er filtrert bort, hvada?
Bør rekkefølgen heller være fating, lagering, filtrering?
 
Jeg følger opp med et spørsmål om fersk gjær. Hva er deres mening om hvor lenge kan den stå i kjøleskapet mellom hver gang man brygger med den?
Hadde tenkt å brygge en pils med WB-34/70 nå, men lurer på om jeg ikke bør snurre den opp(007) til en IPA først
 
Her er et om lagerøl og filtrering.
Jeg kjøpte et filterkit av @Miguel nå som han skulle ta skrittet fra brygger til medbrygger, og tenkte å teste det ut på en lys lager som nettopp er ferdiggjæra. Tanken var å fate ølet, kjøle det ned, filtrere, og så sette det kaldt for lagering. Men så slo det meg at kanskje gjæra spiller en rolle i utviklinga som skjer under lagering, og om den er filtrert bort, hvada?
Bør rekkefølgen heller være fating, lagering, filtrering?
Det siste du sier er egentlig riktig rekkefølge. Gjæren jobber selv ved 4C, litt forskjell fra gjær til gjær, men ja, fate, lag(e)re og så filtrere over til slutt-tank,
 
Det siste du sier er egentlig riktig rekkefølge. Gjæren jobber selv ved 4C, litt forskjell fra gjær til gjær, men ja, fate, lag(e)re og så filtrere over til slutt-tank,
Så lagering (hater den e'en, men uten blir det så mye forvirring) ved 4 C? Ikke 0, som jeg har trodd? Uansett, takk for oppklaring angående rekkefølge.
Da kommer et oppfølgingsspørsmål. For at fatet skal være tett må det ha litt trykk. Men ølet tar opp co2 fra headspace, noe som vil gjøre at trykket mot lokket synker (tror jeg). Samtidig skal ikke ølet være karbonert før filtrering. Holder det å bare gi litt co2 etter fating før det får stå til lagering, nok til å tette lokket?
 
Tilbake
Topp