Tråden for dumme spørsmål.

Det er vel ikke alle som er enig i at Vestkyst er så fantastisk

Det sa jeg da ikke?

Men veldig mange synes antakelig det, siden det er et øl som selger rimelig godt. Og jeg er helt enig med dem. Jeg har brygga ørten brygg med den oppskrifta, og det er i alle fall stor etterspørsel etter det blant "kundene" mine.

Beskjedenhet burde forby meg å nevne det, men skitt: jeg vant jo Oslomesterskapet i fjor høst med det, også:cool:.

Poenget var uansett at det er et veldig populært øl som har rause mengder Columbus i oppskrifta.
 
Jeg disser ikke deg som som brygger eller Columbus humla, men ja jeg disser KINN og Vestkyst litt :cool:

Hva er det ved Vestkyst du ikke liker? Er det øltypen; gammaldags østkyst-IPA med mye krystallmalt? Eller er det utførelsen?

Jeg liker generelt ølene til Kinn, det eneste er at de i blant klarer å utstyre dem med et litt for tydelig alkoholstikk. Men det har ikke vært noe problem med Vestkyst, tror jeg.
 
Har en starter på gang. 067 costal haze, tenkt til brygging av stigbergets West Coast på torsdag. Har nå stått i litt over ett døgn, fremdeles litt aktivitet i kolben. Spørsmålet er : la den stå til i morgen tidlig, eller ta den av røreren nå og sette den i kjøleskapet? Valget ble å sette den i kjøleskapet nå, spørsmålet er om det var for tidlig, burde stått lenger?gjærstater west coast.JPG
 
Har en starter på gang. 067 costal haze, tenkt til brygging av stigbergets West Coast på torsdag. Har nå stått i litt over ett døgn, fremdeles litt aktivitet i kolben. Spørsmålet er : la den stå til i morgen tidlig, eller ta den av røreren nå og sette den i kjøleskapet? Valget ble å sette den i kjøleskapet nå, spørsmålet er om det var for tidlig, burde stått lenger?Vis vedlegget 47431

Vil gjette på at det ikke var så mye mer å hente ut av den, så det var nok lurt å sette den i kjøleskap.
 
Litt "rotete" smaksbilde syntes jeg, med krystalmalten og gjæra
og når du da sitter igjen med et halvt glass bunnfall, så..
Det er jo litt fint at ikke alle øl er like. Koser meg godt med en Vestkyst, og det har litt å bety med produksjonsdato på disse. Bruker alltid å knipe med meg noen flasker når jeg er i Florø på jobb. Ser på best før merkinga på flaskene hva tappedatoen er, noen øl har 1 år best før, andre har 2 år, noen har mer. Men ølet blir ikke eldre enn et år, på polet i Florø. Kjøpte 10-12 flasker sist gang, alle humleøla hadde best før august/september 2021, med andre ord så ferskt så det kunne blitt i midten av september.

Litt sedimenter er det i flaskene til Kinn, men betyr det noe da, egentlig? Kan drikke NEIPA til man sovner uten at det har noe å si, men så snart der er et sediment i en IPA så er det ille?
 
Litt "rotete" smaksbilde syntes jeg, med krystalmalten og gjæra
og når du da sitter igjen med et halvt glass bunnfall, så..

Det er jo normalt med bunnfall i et flaskekarbonert øl, og jeg opplever ikke at det er unormalt mye. Hvis du foretrekker sentrifugerte/filtrerte varianter, så er jeg uenig.

Her er en smaker-video. Jeg synes disse gutta treffer godt - også med plasseringa av ølet som en gammeldags øst-kysttype:
 
Sist redigert:
Ett spørsmål om vannjustering. Skal brygge ett juleøl imorgen, Finest Amber Christmas Allgrain ølsett, 25 liter - BryggSelv. Brygger med typisk vanlig norsk overflatevann. Ønsker å justere i henhold til gahrs tabell. Hvilken øltype i tabellen skal vi bruke? Tenkte å legge justeringen opp mot brown ale, blir dette helt feil, eller er vi på noenlunde rett kurs ?
Mesk og skyll: 3 gr CaCl2 pr. 10 l.
Kun mesk: 1 gr CaCo3 pr. 10 l.

Det er en tabell her:
Vannjustering - en innføring - Bryggselv Blogg
 
Har kjøpt med Nukatap-kran og tenker å kjøpe stout spout til de engelske ølene jeg brygger. Har bruken av stout spout noen innvirkning på hvilket karboneringsnivå jeg bør legge meg på? Mister jeg mer Co2 med et slikt munnstykke slik at jeg bør kompensere med høyere trykk på fatet?
 
Det er jo litt fint at ikke alle øl er like. Koser meg godt med en Vestkyst, og det har litt å bety med produksjonsdato på disse. Bruker alltid å knipe med meg noen flasker når jeg er i Florø på jobb. Ser på best før merkinga på flaskene hva tappedatoen er, noen øl har 1 år best før, andre har 2 år, noen har mer. Men ølet blir ikke eldre enn et år, på polet i Florø. Kjøpte 10-12 flasker sist gang, alle humleøla hadde best før august/september 2021, med andre ord så ferskt så det kunne blitt i midten av september.

Litt sedimenter er det i flaskene til Kinn, men betyr det noe da, egentlig? Kan drikke NEIPA til man sovner uten at det har noe å si, men så snart der er et sediment i en IPA så er det ille?

Joda, men det er forskjell på protein og humle haze og gjærsuppe
Det gjelder all IPA
Også syntes jeg det er litt mindre appetittelig i mørk øl
 
Joda, men det er forskjell på protein og humle haze og gjærsuppe
Det gjelder all IPA
Også syntes jeg det er litt mindre appetittelig i mørk øl
Mest er det vel et visuelt problem, eller om man får klumper. Hvis det ikke var bunnfelt hadde vi vel svelgt unna, og bare tenkt "jaja, litt uklar var denne da."
 
Skal flaske min Tank7 klone med Brett på fredag. Den går på champagneflasker med brett tilsatt i flaska. Syntes det var litt lite kullsyre sist, så lurer på om det blir for tøfft å kjøre 6g/0,75l sukker? Noen som har syn på dette?
 
Om det er noe å henge seg opp i vet jeg ikke, men siden min første høyere utdannelse var ingeniør innen automasjon/reguleringsteknikk kan jeg prøve å forklare litt om nøyaktighet på analoge instrumenter.

Et flowmeter har på sitt beste en nøyaktighet på +/- 1% for profesjonelle instrumenter til enten prosessindustri eller medisink bruk. Disse instrumentene er i en helt annen prisklasse enn de som selges for noen hundrelapper i bryggesjapper. Om jeg er snill og setter nøyaktighet på 5% på disse er jeg så snill at nissefar neppe har noe å utsette på meg om drøye 2 måneder;)

Nå har det seg sånn at analoge instrumenter er på sitt mest nøyaktige fra 75-100% av måleområdet sitt. I de første 25% av måleområdet kan målefeilen komme opp i 20-30% på slike rimelige instrument.

I prosessindustrien velger man derfor et instrument med måleområde der den normale prosessverdien ligger mellom 75 og 100% av instrumentets skala.

Jeg tok en kikk på nettsidene til et par bryggesjapper for å se hva de solgte.

Her selges en utgave med måleområde 0-30 L/min : Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv
Vi ser at våre anbefalte oksygeneringsmengder på 1-1,5L/min på dette instrumentet vil ligge ca på 3-5% av dette sitt måleområde....faktisk i det området unøyaktigheten er størst...

Her selges en annen utgave med måleområde 0,1-1,5 L/min: Oxygen Flow Meter - Ølbrygging AS

Vi ser at det området vi oksygenerer med ligger i måleområdet 70-100% for dette instrumentet.... altså der instrumentets nøyaktighet er størst...

Rent måleteknisk er derfor det første eksempelet lite brukbart til våre formål, mens det andre teoretisk sett er velegnet.

Jeg skal ikke ha noen mening om flowmeter er bedre enn det å observere bobler på vørteroverflaten ... jeg vurderer sjøl oksygeneringsutstyr før vinteren når snøfresen erstatter bakskuffa bak på traktoren så jeg ikke lengre kan ta vørteren med på en litt humpete luftetur.. :cool:
Helt enig at det kan være en del unøyaktigheter her, men vil det utgjøre noe vesentlig på resultatet på ferdig øl for oss som hjemmebrygger?
 
For meg, så handlet det om nødvendigheten til en mer klumpete og unødvendig sak på flasken, så etter svarene som kom, fant jeg ut at de pengene er bedre investert i en oxywand :)

Er vel min konklusjon og...om det er en flow på 1,1 eller 1,4 L/min er vel ikke overinteressant og en kan jo observere overflaten for å få en idé
om hvor man ligger..

Har samme forholdet til instilling av maltmølla; absolutt ikke den fjerneste ide om hvilken valseavstand jeg ligger på.... Kondisjonerer maltet og justerer valsene til jeg er fornøyd med det som kommer ut..
 
Tilbake
Topp