Tråden for dumme spørsmål.

Har kjøpt med Nukatap-kran og tenker å kjøpe stout spout til de engelske ølene jeg brygger. Har bruken av stout spout noen innvirkning på hvilket karboneringsnivå jeg bør legge meg på? Mister jeg mer Co2 med et slikt munnstykke slik at jeg bør kompensere med høyere trykk på fatet?
 
Det er jo litt fint at ikke alle øl er like. Koser meg godt med en Vestkyst, og det har litt å bety med produksjonsdato på disse. Bruker alltid å knipe med meg noen flasker når jeg er i Florø på jobb. Ser på best før merkinga på flaskene hva tappedatoen er, noen øl har 1 år best før, andre har 2 år, noen har mer. Men ølet blir ikke eldre enn et år, på polet i Florø. Kjøpte 10-12 flasker sist gang, alle humleøla hadde best før august/september 2021, med andre ord så ferskt så det kunne blitt i midten av september.

Litt sedimenter er det i flaskene til Kinn, men betyr det noe da, egentlig? Kan drikke NEIPA til man sovner uten at det har noe å si, men så snart der er et sediment i en IPA så er det ille?

Joda, men det er forskjell på protein og humle haze og gjærsuppe
Det gjelder all IPA
Også syntes jeg det er litt mindre appetittelig i mørk øl
 
Joda, men det er forskjell på protein og humle haze og gjærsuppe
Det gjelder all IPA
Også syntes jeg det er litt mindre appetittelig i mørk øl
Mest er det vel et visuelt problem, eller om man får klumper. Hvis det ikke var bunnfelt hadde vi vel svelgt unna, og bare tenkt "jaja, litt uklar var denne da."
 
Skal flaske min Tank7 klone med Brett på fredag. Den går på champagneflasker med brett tilsatt i flaska. Syntes det var litt lite kullsyre sist, så lurer på om det blir for tøfft å kjøre 6g/0,75l sukker? Noen som har syn på dette?
 
Om det er noe å henge seg opp i vet jeg ikke, men siden min første høyere utdannelse var ingeniør innen automasjon/reguleringsteknikk kan jeg prøve å forklare litt om nøyaktighet på analoge instrumenter.

Et flowmeter har på sitt beste en nøyaktighet på +/- 1% for profesjonelle instrumenter til enten prosessindustri eller medisink bruk. Disse instrumentene er i en helt annen prisklasse enn de som selges for noen hundrelapper i bryggesjapper. Om jeg er snill og setter nøyaktighet på 5% på disse er jeg så snill at nissefar neppe har noe å utsette på meg om drøye 2 måneder;)

Nå har det seg sånn at analoge instrumenter er på sitt mest nøyaktige fra 75-100% av måleområdet sitt. I de første 25% av måleområdet kan målefeilen komme opp i 20-30% på slike rimelige instrument.

I prosessindustrien velger man derfor et instrument med måleområde der den normale prosessverdien ligger mellom 75 og 100% av instrumentets skala.

Jeg tok en kikk på nettsidene til et par bryggesjapper for å se hva de solgte.

Her selges en utgave med måleområde 0-30 L/min : Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv
Vi ser at våre anbefalte oksygeneringsmengder på 1-1,5L/min på dette instrumentet vil ligge ca på 3-5% av dette sitt måleområde....faktisk i det området unøyaktigheten er størst...

Her selges en annen utgave med måleområde 0,1-1,5 L/min: Oxygen Flow Meter - Ølbrygging AS

Vi ser at det området vi oksygenerer med ligger i måleområdet 70-100% for dette instrumentet.... altså der instrumentets nøyaktighet er størst...

Rent måleteknisk er derfor det første eksempelet lite brukbart til våre formål, mens det andre teoretisk sett er velegnet.

Jeg skal ikke ha noen mening om flowmeter er bedre enn det å observere bobler på vørteroverflaten ... jeg vurderer sjøl oksygeneringsutstyr før vinteren når snøfresen erstatter bakskuffa bak på traktoren så jeg ikke lengre kan ta vørteren med på en litt humpete luftetur.. :cool:
Helt enig at det kan være en del unøyaktigheter her, men vil det utgjøre noe vesentlig på resultatet på ferdig øl for oss som hjemmebrygger?
 
For meg, så handlet det om nødvendigheten til en mer klumpete og unødvendig sak på flasken, så etter svarene som kom, fant jeg ut at de pengene er bedre investert i en oxywand :)

Er vel min konklusjon og...om det er en flow på 1,1 eller 1,4 L/min er vel ikke overinteressant og en kan jo observere overflaten for å få en idé
om hvor man ligger..

Har samme forholdet til instilling av maltmølla; absolutt ikke den fjerneste ide om hvilken valseavstand jeg ligger på.... Kondisjonerer maltet og justerer valsene til jeg er fornøyd med det som kommer ut..
 
Ja en kjekk sak det:)
Ja jeg ser fram til å bruke den, jeg måtte selvfølgelig prøve med den stive øl slangen som fulgte med settet og jeg fikk vel oksygen i vørteren, men en brusestein som slår mot flat bottom gjæringskar var lite sexy:p Så da var det å kjøpe nok en duppedings jeg skal vaske, koke og desinfisere. Hoooofffff:rolleyes:
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.

Men det hadde jo vært kjekt å høre hvordan dere gjør det.
 
Jeg brukte bare en liter varmtvann fra kranen og litt over dobbel dose (5 ml) craftsan i min brewbucket, ristet med lokk med noen minutters mellomrom til det hadde stått fuktig en halvtime.
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.
10 ml starsan pr liter vann for passivering. Stemmer omtrent med det du skriver ovenfor.
 
Fyller du kjelen helt til topp da eller? Varmer du vannet til 80 tilsetter starsan? Del av kunnskapen mann:D
Hehe, i kjelen min har jeg senterrør og pumpe. Meskehatten splasher det over sidene. Kjører en del minutter og vrir på meskehatten slik at hele kjeleveggen får kontakt. Varmt vann ja, om det er 50 eller 80 grader, spiller det noen rolle da? Ser folk på youtube fyller helt opp og bruker diverse andre produkter. Five Star Acid Cleaner #5, men det er ikke noe jeg vet hva inneholder eller hvor man får tak i.
 
Hehe, i kjelen min har jeg senterrør og pumpe. Meskehatten splasher det over sidene. Kjører en del minutter og vrir på meskehatten slik at hele kjeleveggen får kontakt. Varmt vann ja, om det er 50 eller 80 grader, spiller det noen rolle da? Ser folk på youtube fyller helt opp og bruker diverse andre produkter. Five Star Acid Cleaner #5, men det er ikke noe jeg vet hva inneholder eller hvor man får tak i.
Men den er god, det gir meg i alle fall en nogen lunde fremgang, jeg har en enkel 20 liter kjele, men har hardt vann så vil gjøre det ca hver 6. måned, men da varmer jeg nok bare opp til 80°C på 18 liter, tilsetter starsan, rører og fyller opp de siste 2 literne og la stå på platetoppen som er av i type 30 min. Mange takk :)
 
Jeg tenker tiden for å passivere ss kjelen min er kommet og har selvfølgelig mange dumme spørsmål relatert til det, som blandingsforhold, temperatur, tid osv. Nå gir jo ss selv greie svar på det meste, 1oz(0,3ish dl) pr gallon(3,8ish l) i 70-80 graders vann i ca 30 minutter.

Men det hadde jo vært kjekt å høre hvordan dere gjør det.

Sitronsyre skal visst være tingen. Relativt harmløse greier å håndtere. Og det kjøper du jo i nærmeste kolonialforretning (noen som sier det lenger?). Du trenger 50-100 gram til en liter.

Erfaringsmessig er det bare bunnen i kjelen som trenger passivering, så du trenger ikke så mye.

Info: Citric Acid Passivation Solution for Stainless Steel | CitriSurf 2250
 
Sist redigert:
Hva betyr det når gjæringstemperaturen skal "stige fritt"? Prøver meg på tomasmesse og da står det at gjæringen skal starte på 20 grader også stige fritt til 28 grader. Gjærings-kjøleskapet mitt står ute, så hvis jeg bare skrur det av vil det bli for kaldt og i hvert fall ikke 28 grader...
 
Hva betyr det når gjæringstemperaturen skal "stige fritt"? Prøver meg på tomasmesse og da står det at gjæringen skal starte på 20 grader også stige fritt til 28 grader. Gjærings-kjøleskapet mitt står ute, så hvis jeg bare skrur det av vil det bli for kaldt og i hvert fall ikke 28 grader...

Det der har jeg også lurt mye på; det er jo helt meningsløst. Hvis det er gitt et mål, må du jo styre den. Og hvor "stige fritt" vil ende, avhenger jo bl.a. av romtemperaturen.

Den eneste fornuftige måten å forstå "stige fritt" på, så langt jeg kan forstå, er å plassere den i et rom med jevn temperatur, og så glemme den til den er på toppen av aktiviteten. Jeg satsa på det med en weissbier nå, men den steig ikke nok, så jeg måtte flytte den til et litt varmere sted. (Så den fikk ikke stige fritt likevel, stakkar:confused:.)
 
Tilbake
Topp