Om det er noe å henge seg opp i vet jeg ikke, men siden min første høyere utdannelse var ingeniør innen automasjon/reguleringsteknikk kan jeg prøve å forklare litt om nøyaktighet på analoge instrumenter.
Et flowmeter har på sitt beste en nøyaktighet på +/- 1% for profesjonelle instrumenter til enten prosessindustri eller medisink bruk. Disse instrumentene er i en helt annen prisklasse enn de som selges for noen hundrelapper i bryggesjapper. Om jeg er snill og setter nøyaktighet på 5% på disse er jeg så snill at nissefar neppe har noe å utsette på meg om drøye 2 måneder
Nå har det seg sånn at analoge instrumenter er på sitt mest nøyaktige fra 75-100% av måleområdet sitt. I de første 25% av måleområdet kan målefeilen komme opp i 20-30% på slike rimelige instrument.
I prosessindustrien velger man derfor et instrument med måleområde der den normale prosessverdien ligger mellom 75 og 100% av instrumentets skala.
Jeg tok en kikk på nettsidene til et par bryggesjapper for å se hva de solgte.
Her selges en utgave med måleområde 0-30 L/min :
Regulator til oksygenflaske m/flowmeter - BryggSelv
Vi ser at våre anbefalte oksygeneringsmengder på 1-1,5L/min på dette instrumentet vil ligge ca på 3-5% av dette sitt måleområde....faktisk i det området unøyaktigheten er størst...
Her selges en annen utgave med måleområde 0,1-1,5 L/min:
Oxygen Flow Meter - Ølbrygging AS
Vi ser at det området vi oksygenerer med ligger i måleområdet 70-100% for dette instrumentet.... altså der instrumentets nøyaktighet er størst...
Rent måleteknisk er derfor det første eksempelet lite brukbart til våre formål, mens det andre teoretisk sett er velegnet.
Jeg skal ikke ha noen mening om flowmeter er bedre enn det å observere bobler på vørteroverflaten ... jeg vurderer sjøl oksygeneringsutstyr før vinteren når snøfresen erstatter bakskuffa bak på traktoren så jeg ikke lengre kan ta vørteren med på en litt humpete luftetur..