Tråden for dumme spørsmål.

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at det å ha en del veske over gjæren er gunstig da dette samlede økte volumet beskytter den mot temperatursvingninger. Jeg har min stående i døren slik at den er lengt mulig borte fra bakveggen hvor kjølingen foregår. Aner ikke hvor viktig dette er, men med 2 grader i skapet må jeg av-ise bakveggen et par ganger i året …

Ca 30-45ml over 5-15ml gjær.
Vis vedlegget 47687

Det der ser rimelig lurt ut.

Jeg tar ellers gjerne vare på mer eller mindre hele kaka når jeg har tappa opp et brygg som jeg mener har produsert god gjær. Men det er jo meningsløst hvis jeg ikke tenker å bruke den relativt snart. Om jeg ikke bruker den før om to måneder, bruker jeg jo uansett bare en liten del av den, og setter en starter. Og da kunne jeg like gjerne bare ha fylt et rør.

Det der ser rimelig lurt ut.

Jeg tar ellers gjerne vare på mer eller mindre hele kaka når jeg har tappa opp et brygg som jeg mener har produsert god gjær. Men det er jo meningsløst hvis jeg ikke tenker å bruke den relativt snart. Om jeg ikke bruker den før om to måneder, bruker jeg jo uansett bare en liten del av den, og setter en starter. Og da kunne jeg like gjerne bare ha fylt et rør.
Ja det var ca det jeg også fant ut, jeg kjøpte jo en gjeng med målebeger og labflasker og styrte fælt med skylling av gjær og gudene må vite hva i begynnelsen.

Jeg fant ut at det tok for mye plass og siden jeg er et sosehode blei det fort rot i systemet. For all del jeg liker det estetiske ved rør og holder, men det er rett å slett for å klare å holde oversikt :D

Og vil jeg ha noen generasjoner, så henter jeg bare litt slurry fra brygget og setter ny starter så jeg får frisk gjær uten trub. Merker med dato og generasjon. Stort sett dog, så henger jeg meg ikke så mye opp i det, enda:rolleyes:

Jeg har sett flere si at en ikke bør kaldkræsje noe særlig mer en et par dager, er det da regnet fra en skrur ned tempen, eller fra det er nedkjølt?
Ser nå på en 49 liter som sto på 20° som jeg satte ned til 1° i går i ellevetiden ikke er kommet lenger ned en 6° nå 27 timer senere, hadde passet greit å få det på fat i morgen.

Jeg har sett flere si at en ikke bør kaldkræsje noe særlig mer en et par dager, er det da regnet fra en skrur ned tempen, eller fra det er nedkjølt?
Ser nå på en 49 liter som sto på 20° som jeg satte ned til 1° i går i ellevetiden ikke er kommet lenger ned en 6° nå 27 timer senere, hadde passet greit å få det på fat i morgen.

Vet ikke hva som menes med at man ikke bør coldcrashe mer enn et par dager. Skal du uansett ha det på fat, har det ikke vondt av å stå noen dager på nærmest mulig frysepunktet - da bunnfeller det bra. Men om du har det travelt, må du jo ikke coldcrashe i det hele tatt, så det er opp til deg.

Kan det være hvis du skal flaske, ellerr karbonere naturlig på fat?

Tørrhumle under coldcrash?
Eller tørrhumle, så coldcrash?

Typisk oppskrift:
100g tørrhumle 3-4 dager.

Har temperaturen stor innvirkning på tørrhumleeffekten?

Hvilket alternativ og hvorfor?
1. Tørhimle 3-4 dager på 18-20 grader (der du avslutta gjæringa, så 2-dager CC

2. Tørrhumle på 18-20dager og senke tempen etter en dag eller to, så 2 dager ned mot null.

3. Sette i gang kjølinga og tilsette tørrhumlen, og la det stå de 3-5 dagene det tar å bunnfelle "alt sammen"

Tørrhumle under coldcrash?
Eller tørrhumle, så coldcrash?

Typisk oppskrift:
100g tørrhumle 3-4 dager.

Har temperaturen stor innvirkning på tørrhumleeffekten?

Hvilket alternativ og hvorfor?
1. Tørhimle 3-4 dager på 18-20 grader (der du avslutta gjæringa, så 2-dager CC

2. Tørrhumle på 18-20dager og senke tempen etter en dag eller to, så 2 dager ned mot null.

3. Sette i gang kjølinga og tilsette tørrhumlen, og la det stå de 3-5 dagene det tar å bunnfelle "alt sammen"

Jeg har god erfaring med alternativ 3 :)

Kan det være hvis du skal flaske, ellerr karbonere naturlig på fat?

Det var vel i forbindelse med tørrhumling jeg så dette i en annen tråd for litt siden. Spørsmålet mitt gjelder en IPA.

Nå kommer denne til å ende på tre fat, så jeg tenker å karbonere naturlig på to av de og under tvang på det siste for å se om jeg kan merke forskjell på de.

Godt spørsmål som jeg ønsker jeg hadde svaret på. Hvor interessant svaret er, avhenger jo dessuten av hvor mye oksygen vil forårsake hvor mye skade. Og hvor lang tid vil det ta før vi eventuelt vil merke noe? Og konsekvensene er sikkert ulikt viktige for ulike øltyper.

Åpenbart er det tryggeste å ikke slippe til en eneste kubikkmillimeter luft. Men jeg klarer ikke å være så paranoid. Det kan bli ganske ekstremt: Visste vi at det er bedre å karbonere naturlig på fat enn å tvangskarbonere? Det er nemlig ørlite oksygen blanda inn i CO2'en.

Off topic fra meg her. Jeg har aldri vært i denne tråden her før, bare skravler man i vei ved å trykke på send svar eller er det en mulighet for å starte et nytt emne?

Off topic fra meg her. Jeg har aldri vært i denne tråden her før, bare skravler man i vei ved å trykke på send svar eller er det en mulighet for å starte et nytt emne?

Bare å fyre løs ved å trykke på send svar, så samles alle mer eller mindre dumme spørsmål i en evig lang tråd :p

Tilbake
Topp