MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg har en følelse av at det finnes mange svar på dette. Og jeg har hatt masse gode forsetter om å finne ut av det, og omsette lærdommen i praksis. Men jeg har så langt endt opp med å la glassene med gjær stå i kjøleskap til det faller meg inn å brygge noe med dem - og håpe det beste. Resultatene av den strategien varierer enormt.
Det virker som om det er generell enighet om at det går greit å lagre gjær i opptil to uker og så bruke den. Går det mer enn to uker, bør den friskes opp, dvs. få gjenoppbygget lagrene av glykogen og trehalose, som gradvis tømmes under lagringen.
Normalt tror jeg de fleste av oss lagrer gjæren under det ølet den har laget. Det er uenighet om det er bedre å bruke kokt vann. Chris White anbefaler at en etter to uker heller av det gamle ølet og erstatter det med vørter (1.036 - 1.048): The best thing to do for yeast after it has been stored for two weeks, if it tests clean, is to add some fresh wort before using it. This helps to restore yeast strength and ensures a successful fermentation. Simply pour off beer that has separated from flocculated yeast, add fresh wort at 9° to 12° Plato, and let it sit at room temperature for 10 to 20 hours. Assuming yeast activity was evident in this “starter” or “activator,” pitch into fresh wort as usual. This is also useful for slurries that are 55 percent to 90 percent viable; this method can “nurse” the slurry back to health. (Keeping your yeast healthy longer)
Jeg beit meg merke i det siste der - og tolker det dithen at vi kanskje kan drøye litt mer enn to uker mellom hver gang. Men å gjøre dette hver fjortende dag er sikkert det ideelle. White sier at slurry vanligvis vil ha under 50% levedyktige celler etter 4 uker - og da vil han ikke bruke den, sier han. Men det betyr vel ikke at det ikke vil være greit å sette en starter på den? (Artikkelen er åpenbart rettet mot bryggerier.)
Jeg ser for meg at jeg kan oppbevare steril vørter i flasker i fryser'n, og så tine opp ei flaske annehver uke og gi alle gjærglassene i kjøleskapet ny mat. Det skulle egentlig være overkommelig. Det er jo ikke snakk om mye vørter som trengs, så det er bare å legge inn en liter ekstra når vi brygger.
Dette var interessant! Har lett etter en sånn artikkel lenge fra en "god kilde" Jeg tolker vel dette med å tilsette vørt over gjæren som noe som kan gjøres når du skal bruke den igjen innen kort tid. Ikke for videre lagring … Men jeg har tatt feil før
Legger forøvrig merke til at han oppgir optimal lagringtemp fra 0,5 grader til 3,5 grader som vel er lavere en det jeg har lest før …