Tråden for dumme spørsmål.

Mest sannsynlig har du huka av for "calc boil volume" då endrer den vannmengder ut i frå koketid.

Nei, det hadde jeg ikke, men tror jeg bare misforstod hvordan kalkulatoren virker. Jeg hadde lagt inn batch size og pre-boil size. DIsse forandret seg ikke med koketid, siden jeg hadde lagt dem inn manuelt. Så da er jeg tilbake på sporet igjen:)

Nei, det hadde jeg ikke, men tror jeg bare misforstod hvordan kalkulatoren virker. Jeg hadde lagt inn batch size og pre-boil size. DIsse forandret seg ikke med koketid, siden jeg hadde lagt dem inn manuelt. Så da er jeg tilbake på sporet igjen:)
Okey :) det meste har ei forklaring :)

Nå vet jeg ikke hvilken spraymalt det er snakk om eller om du har lagt den inn selv, men jeg la merke, etter noen litt vel sterke brygg, at Brewfather hadde satt potensiell sg til 1.038 på Briess Pilsen Light, det er feil, den har et potensiale på 1.046.

Spraymalten er Pilsen Light EBC 4 fra BS. I BrewersFriend kalkulatoren (som jeg bruker) ligger den inne med PPG:44.6, så det er vel innafor.

Noen som har erfaring med denne koniske gjæringstanken? Kunne tenke meg en sånn da det er litt pain in the ass for å tømme ut de siste gjærings restene fra plastdunken og at det vil bli lettere å røre ut vørteren skikkelig da åpningen er mye større på det koniske karet. Konisk gjæringskar – 30 liter | Alt til hage og utemiljø
Ligger en Øltid-episode på jutub om denne tanken. Tror ikke begeistringen var overveldende, men sjekk selv
Edit:

Sist redigert:
Ser meg selv om etter nytt gjæringskar og bestilte faktisk nettop en 22 liter pet. Gjæringskar PET 22L med kran - BryggSelv
Utfordringen med de ser jeg blir renhold, men vi får se hvordan det går
PP bøttene fra Brygselv begynder å bli litt gamle og fått noen "skrubbsår" selv om det ser ut til å ha gått bra så langt. De kan jo fortsatt alltid brukes til skylling og div. evt. Saison..)
Er egentlig ikke så interessert i disse trykkkara, vil gjerne ha mulighet til å tappe direkte på flaske og det er vil ikke mulig med disse? (dessuten syntes jeg de er litt stygge :eek:, litt viktig i liten leilighet)
Ståltankene til SS Brewtech er også fristende, men selvfølgelig dyrere

Sist redigert:
Ser meg selv om etter nytt gjæringskar og bestilte faktisk nettop en 22 liter pet.
Utfordringen med de ser jeg blir renhold, men vi får se hvordan det går
PP bøttene fra Brygselv begynder å bli litt gamle og fått noen "skrubbsår" selv om det ser ut til å ha gått bra så langt. De kan jo fortsatt alltid brukes til skylling og div. evt. Saison..)
Er egentlig ikke så interessert i disse trykkkara, vil gjerne ha mulighet til å tappe direkte på flaske og det er vil ikke mulig med disse? (dessuten syntes jeg de er litt stygge :eek:, litt viktig i liten leilighet)
Du har jo allerede bestilt, men jeg er foreløpig veldig fornøyd med FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS

Den er ikke ment for trykk, tåler vel sånn 0,2 bar, men den gjør det veldig enkelt i forhold til rengjøring og lukket overføring til fat om man kjøper nytt lokk.

Husket du kran nøkkel til pet'en:p

Edit: Rengjøring av pet'en blir nok greiere med en av disse Carboy Cleaner til drill - BryggSelv

Du har jo allerede bestilt, men jeg er foreløpig veldig fornøyd med FermZilla Flat Bottom 30L Fermenter - Ølbrygging AS

Den er ikke ment for trykk, tåler vel sånn 0,2 bar, men den gjør det veldig enkelt i forhold til rengjøring og lukket overføring til fat om man kjøper nytt lokk.

Husket du kran nøkkel til pet'en:p

Edit: Rengjøring av pet'en blir nok greiere med en av disse Carboy Cleaner til drill - BryggSelv

men mesteparten av ølla mine vil fortsatt gå direkte på flaske, så er den egnet for det?
Man må jo uansett altid ha mer enn ett gjæringskar ;)
og alltid tiltalende med gjennomsiktig PET og smal åpning for tørrhumle

men mesteparten av ølla mine vil fortsatt gå direkte på flaske, så er den egnet for det?
@Finn Berger har jo 4 av de og han flasker vel alt ølet sitt så vil tro de fungerer fint til det selv om han nok stikker om det meste, det jeg vet er at du må nok finne en måte å tilte de på for kranen blir sittende ganske høyt. Jeg har ikke flasket fra det karet enda, men har fatet og kan si at siden kranen sitter så høyt som den gjør og vinkelen blir skarp, får jeg med meg 97% av ølet før bunnfallet i det hele tatt nærmer seg tappekranen.

Og hva smal åpning angår så er det jo 2 korker på den, jeg bruker den ene som blow off, og den andre til å dumpe humle oppi, meget praktisk, men da må man som jeg skrev tidligere kjøpe nye lokk. Jeg skal få tatt noen bilder mens jeg overfører på fredag så kan du få se den i action :)

Jeg kjøpte Fermenter King Junior på lanseringstilbud til 498,- som gjæringskar nr 2. Har gjæret de første batchene i den med blow-off slange tredd rett nedpå ball lock ventil uten poppet, og fyller på flasker med å sette blow-off slange på CO2 regulator og slange fra øl-ut til tappestang. Gjæringskar nr 1 hos meg er SS Brewtech Brew Bucket Mini kjøpt på tilbud.

Det blir kanskje litt klønete å flaske fra dette fatet med kran. Jeg stikker jo alltid om til et blandekar, som jeg så tapper fra. Til det bruker jeg et Speidel-kar (dvs. egentlig et Rickenback-kar, veldig likt Speidel). Det må også tippes mot slutten, men det er ikke noe problem. Med Fermzillaen blir det litt mer problematisk, men løsningen er egentlig enkel: du forbinder tappestaven med krana med slangebit som er lang nok til å gi nok fleksibiliitet. Da er det ikke noe problem å tippe karet nok.

Ah, slik å forstå

Det hjelper med bilder;).

For å få ut alt ølet i karet gjennom den krana, må du tippe det til 45 grader, eller noe i den retningen. Det er i seg sjøl veldig enkelt, på grunn av den avrunda overgangen mellom bunn og vegg, og du får ut alt, på et par desiliter nær. Og du kan fore opp karet i bakkant. Jeg har gjort dette flere ganger nå, når jeg har overført til omstikkingskar, og det er helt problemfritt, faktisk enklere enn med klassisk plastbøtte.

Men forestiller du deg en tappestav festa rett på den krana der, ser du hva som skjer nå du tipper karet så kraftig som du må for å få ut alt. Det er her en fleksibel overgang mellom kran og stav, i form av en liten bit med silikonslange, kommer deg til hjelp. Men med en sånn løsning blir du kanskje nødt til å holde mot med ei hånd når du dytter flaska mot tappestaven? Jeg er ikke helt sikker; det kommer an på hvor lang silikonslangeovergangen må være. Jeg bruker en sånn overgang, men da er det ingen avstand mellom stav og kran, overgangen gjør det bare mulig å flekse staven, og det er alt jeg trenger.

En liten kommentar til utblåsningsløsninga til @Kloakk: Det funker helt fint å bare dytte en 9mm slange rett ned i hølet til gjærlåsen i midten av karet.

Her har du et bilde av det relativt merkelige systemet jeg bygger opp når jeg flasker. Det ser skummelt ut, men funker veldig fint. For å få ut de siste to-tre flaskene må jeg ta tak i toppen av karet med venstre hånd og tippe det, og holde det sånn mens jeg gjør resten av jobben med høyre hånd. Det funker veldig fint. Men hvordan det ville funke med flat bottom'en, veit jeg ikke helt.

AA.jpg

Tilbake
Topp