Tråden for dumme spørsmål.

Å har jeg satt den i gjæringsskapet på 1° så får vi se i morgen.

Jeg kan vel evt vente en stund før jeg pitcher? Går nok en del timer på å få brygget ned mot 8-10° uansett.
 
Kanskje, jeg syns det tar evigheter å bånnfelle de store lagerstarterne. Man vil jo ikke selektere bort de høyest attenuerende cellene heller.
Neida, men det er vel heller ikke ønskelig å selektere de lavt flokkulerende cellene? Om det er 34/70 så syns jeg ikke den bruker lang tid på å flokkulere.
 
Neida, men det er vel heller ikke ønskelig å selektere de lavt flokkulerende cellene? Om det er 34/70 så syns jeg ikke den bruker lang tid på å flokkulere.
Nei, du vil ha med hele spekteret, så du må pent vente til alt har lagt seg. Jeg har aldri satt en starter på 34/70, men jeg ser L13 står som moderat/lavt flokkulerende, så da ville jeg forventa at det tok laaaang tid før alt var bånnfellt i en så stor starter. Du vil jo at væska du slår av skal være krystallklar, ikke lett tåkete.
 
Nei, du vil ha med hele spekteret, så du må pent vente til alt har lagt seg. Jeg har aldri satt en starter på 34/70, men jeg ser L13 står som moderat/lavt flokkulerende, så da ville jeg forventa at det tok laaaang tid før alt var bånnfellt i en så stor starter. Du vil jo at væska du slår av skal være krystallklar, ikke lett tåkete.
Selvfølgelig, men samtidig så må han brygge i morra, og da tenker jeg at det er bedre å gjøre det enn å utelate brygging og kanskje dumpe starter. Og jeg tror uansett at om den er krystallklar eller ei at det meste har lagt seg(om den allerede hadde begynt å klarne) i løpet av 12 timer i kjøleskapet..
 
Selvfølgelig, men samtidig så må han brygge i morra, og da tenker jeg at det er bedre å gjøre det enn å utelate brygging og kanskje dumpe starter. Og jeg tror uansett at om den er krystallklar eller ei at det meste har lagt seg(om den allerede hadde begynt å klarne) i løpet av 12 timer i kjøleskapet..
Det meste er jo bedre enn å måtte droppe brygging. Men jeg ville ikke vært glad for å dekantere bort stayerne i gjærpopulasjonen min.
 
Det meste er jo bedre enn å måtte droppe brygging. Men jeg ville ikke vært glad for å dekantere bort stayerne i gjærpopulasjonen min.
Selvfølgelig, men samtidig så er det andre faktorer som spiller inn, tross alt, å stå i kjøleskapet i en uke vil være mer ødeleggende enn å underpitche vil jeg tro. Og det er derfor jeg har begynt å teste ut SNS metoden, friske celler er viktigere enn mange celler, innenfor en viss skala selvfølgelig, men jeg velger å tro at 12 timer vil flokkulerer nok friske celler til en sunn fermentering :) Jeg mener ikke være vanskelig altså.
 
Takk for godt engasjement :)

Etter å ha stått på 1° over natten er ikke resultatet superoppløftende, men det kommer seg vel utover dagen får jeg håpe:

Vis vedlegget 47761
Øverste halvdel er jo ganske klar, så om du først får pitchet i kveld slik du antydet tidligere i tråden kan vel dette akkurat gå …

Ett sidespørsmål. Ser du har varmeplaten stående oppetter bakvegg. Kjører du noen gang varme og kjøling samtidig, og gir dette da noe kondens?
 
Under juleølkoken så oppdaget vi at vi var tom for einebær og tørket appelsinskall så tenkte å ha det opp i gjæringskarene så fort vi får kjøpt dette.
Hva er vil være best, kok i 5-10 minutter på litt vann og avkjøle, eller la det trekke på noe sprit et par dager?
Appelsinskallet bruker jo ikke å være med i gjæringskaret til vanlig så burde jeg evt fjernet skallet før jeg heller det i?
 
Øverste halvdel er jo ganske klar, så om du først får pitchet i kveld slik du antydet tidligere i tråden kan vel dette akkurat gå …

Ett sidespørsmål. Ser du har varmeplaten stående oppetter bakvegg. Kjører du noen gang varme og kjøling samtidig, og gir dette da noe kondens?

Både kjøleskapet og varmeplaten er styrt av en STC-1000, så de er aldri aktive samtidig.
Har ikke hatt noen kondensproblemer, men jeg pleier å vaske og lufte skapet godt etter hver batch.

Edit: i mitt tilfelle tror jeg det er et godt kompromiss å vente en stund før jeg pitcher, men mulig jeg tar feil?
 
Både kjøleskapet og varmeplaten er styrt av en STC-1000, så de er aldri aktive samtidig.
Har ikke hatt noen kondensproblemer, men jeg pleier å vaske og lufte skapet godt etter hver batch.

Edit: i mitt tilfelle tror jeg det er et godt kompromiss å vente en stund før jeg pitcher, men mulig jeg tar feil?
Jeg mente ikke samtidig, vekselvis ville kanskje vært tydeligere. Jeg har min i bunn, på skrå for å få plass. Tror kanskje jeg flytter den nå. Dette er ryddigere ;).

Har ingen erfaring selv med denne gjæren, men med 830, 833 og 940 gjør jeg jo som du har gjort. Setter starteren 2 døgn før pitch, tar den av etter ca. 1 døgn og den bunnfeller under 3 grader i ett døgn. Dette fungerer for meg. Som det påpekes tidligere i tråden bruker jo gjæren lengre tid når det er kaldt, så jeg tror den fremdeles prøver å spise, og at den derfor ikke har flokkulert. Men jeg har trua jeg ;), må bare dekanteres med andakt …
 
Tilbake
Topp