Det hjelper med bilder
.
For å få ut alt ølet i karet gjennom den krana, må du tippe det til 45 grader, eller noe i den retningen. Det er i seg sjøl veldig enkelt, på grunn av den avrunda overgangen mellom bunn og vegg, og du får ut alt, på et par desiliter nær. Og du kan fore opp karet i bakkant. Jeg har gjort dette flere ganger nå, når jeg har overført til omstikkingskar, og det er helt problemfritt, faktisk enklere enn med klassisk plastbøtte.
Men forestiller du deg en tappestav festa rett på den krana der, ser du hva som skjer nå du tipper karet så kraftig som du må for å få ut alt. Det er her en fleksibel overgang mellom kran og stav, i form av en liten bit med silikonslange, kommer deg til hjelp. Men med en sånn løsning blir du kanskje nødt til å holde mot med ei hånd når du dytter flaska mot tappestaven? Jeg er ikke helt sikker; det kommer an på hvor lang silikonslangeovergangen må være. Jeg bruker en sånn overgang, men da er det ingen avstand mellom stav og kran, overgangen gjør det bare mulig å flekse staven, og det er alt jeg trenger.
En liten kommentar til utblåsningsløsninga til
@Kloakk: Det funker helt fint å bare dytte en 9mm slange rett ned i hølet til gjærlåsen i midten av karet.
Her har du et bilde av det relativt merkelige systemet jeg bygger opp når jeg flasker. Det ser skummelt ut, men funker veldig fint. For å få ut de siste to-tre flaskene må jeg ta tak i toppen av karet med venstre hånd og tippe det, og holde det sånn mens jeg gjør resten av jobben med høyre hånd. Det funker veldig fint. Men hvordan det ville funke med flat bottom'en, veit jeg ikke helt.
Vis vedlegget 47745