Tråden for dumme spørsmål.

En liten kommentar til utblåsningsløsninga til @Kloakk: Det funker helt fint å bare dytte en 9mm slange rett ned i hølet til gjærlåsen i midten av karet.
Altså jeg brukte også bare en slange i hullet til å begynne med, men for de av oss som gjør lukka overføring til fat vil jeg si det er en heller dårlig løsning. Med denne løsningen er det bare sprette av blow off og koble på en slange med grå ball lock i hver ende, 1 på fatet og 1 på karet. Så vidunderlig enkelt og den vet man sitter selv om man tilter og flytter på karet;)
 
Altså jeg brukte også bare en slange i hullet til å begynne med, men for de av oss som gjør lukka overføring til fat vil jeg si det er en heller dårlig løsning. Med denne løsningen er det bare sprette av blow off og koble på en slange med grå ball lock i hver ende, 1 på fatet og 1 på karet. Så vidunderlig enkelt og den vet man sitter selv om man tilter og flytter på karet;)

Jeg driver med lukka overføring til blandekaret, og det funker helt strålende, det også. I hølet i lokket til blandekaret (Speidelkar) har jeg en silikonpropp som jeg har stukket den nederste enden av en gjærlås (saget av med baufil) ned i, og den trer jeg bare slangen ned på.

Jeg mente ikke å si at det var noe galt med din løsning, bare at man ikke trenger en ball-lock. Noen av oss driver jo ikke med fat og sånn elendighet, vi er enkle sjeler med teknologiangst;).
 
Det hjelper med bilder;).

For å få ut alt ølet i karet gjennom den krana, må du tippe det til 45 grader, eller noe i den retningen. Det er i seg sjøl veldig enkelt, på grunn av den avrunda overgangen mellom bunn og vegg, og du får ut alt, på et par desiliter nær. Og du kan fore opp karet i bakkant. Jeg har gjort dette flere ganger nå, når jeg har overført til omstikkingskar, og det er helt problemfritt, faktisk enklere enn med klassisk plastbøtte.

Men forestiller du deg en tappestav festa rett på den krana der, ser du hva som skjer nå du tipper karet så kraftig som du må for å få ut alt. Det er her en fleksibel overgang mellom kran og stav, i form av en liten bit med silikonslange, kommer deg til hjelp. Men med en sånn løsning blir du kanskje nødt til å holde mot med ei hånd når du dytter flaska mot tappestaven? Jeg er ikke helt sikker; det kommer an på hvor lang silikonslangeovergangen må være. Jeg bruker en sånn overgang, men da er det ingen avstand mellom stav og kran, overgangen gjør det bare mulig å flekse staven, og det er alt jeg trenger.

En liten kommentar til utblåsningsløsninga til @Kloakk: Det funker helt fint å bare dytte en 9mm slange rett ned i hølet til gjærlåsen i midten av karet.

Her har du et bilde av det relativt merkelige systemet jeg bygger opp når jeg flasker. Det ser skummelt ut, men funker veldig fint. For å få ut de siste to-tre flaskene må jeg ta tak i toppen av karet med venstre hånd og tippe det, og holde det sånn mens jeg gjør resten av jobben med høyre hånd. Det funker veldig fint. Men hvordan det ville funke med flat bottom'en, veit jeg ikke helt.

Vis vedlegget 47745
Jeg gruer/gleder meg til bildet som før eller senere kommer i posten "brygger tabber".
:(/:rolleyes:
 
Jeg driver med lukka overføring til blandekaret, og det funker helt strålende, det også. I hølet i lokket til blandekaret (Speidelkar) har jeg en silikonpropp som jeg har stukket den nederste enden av en gjærlås (saget av med baufil) ned i, og den trer jeg bare slangen ned på.

Jeg mente ikke å si at det var noe galt med din løsning, bare at man ikke trenger en ball-lock. Noen av oss driver jo ikke med fat og sånn elendighet, vi er enkle sjeler med teknologiangst;).
Neida, jeg tok det ikke som kritikk heller, ville bare forklare fordelen med ball lock :) jeg får ikke purget slangen mellom fat og kar uten. Hvordan løser du det?
 
Neida, jeg tok det ikke som kritikk heller, ville bare forklare fordelen med ball lock :) jeg får ikke purget slangen mellom fat og kar uten. Hvordan løser du det?

Ved tankekraft: Jeg forestiller meg at det spiller liten rolle:p.

Jeg må åpne og slippe til noe luft når jeg heller speisen i blandingskaret, og ølet får også kontakt med luft når jeg fyller flaskene. Så det volumet jeg har i slangene, gjør neppe så mye ekstra skade. Men jeg kan minimere det ved å blåse CO2 gjennom slangen og knipe den igjen med poselukkeklips. Det hender jeg gidder.

Det er en illusjon å tro at det ikke allerede finnes oksidasjonsprodukter i ølet når vi kommer fram til tappinga. Jeg har riktignok ikke noe grunnlag for å si at det derfor ikke spiller noen rolle om vi slipper til svært små mengder luft; jeg bare tviler på at det gjør noen merkbar forskjell.

Jeg har brygga uten noen annen form for oksygenskjerming enn bare å være veldig omhyggelig med å unngå all unødig plasking og herjing med ølet fram til ganske nylig. Og det har gått overraskende bra. Så jeg har kanskje litt mindre oksygenangst enn mange andre:).
 
Jeg kommer ihvertfall aldri til å drive med omstikking. Risikoen for oksidering slik jeg ser det er bare alt for stor.
Det er også ett ekstra step og jeg liker å gjøre det enkelt, risikoen for infeksjon blir også mindre.
 
Ved tankekraft: Jeg forestiller meg at det spiller liten rolle:p.

Jeg må åpne og slippe til noe luft når jeg heller speisen i blandingskaret, og ølet får også kontakt med luft når jeg fyller flaskene. Så det volumet jeg har i slangene, gjør neppe så mye ekstra skade. Men jeg kan minimere det ved å blåse CO2 gjennom slangen og knipe den igjen med poselukkeklips. Det hender jeg gidder.

Det er en illusjon å tro at det ikke allerede finnes oksidasjonsprodukter i ølet når vi kommer fram til tappinga. Jeg har riktignok ikke noe grunnlag for å si at det derfor ikke spiller noen rolle om vi slipper til svært små mengder luft; jeg bare tviler på at det gjør noen merkbar forskjell.

Jeg har brygga uten noen annen form for oksygenskjerming enn bare å være veldig omhyggelig med å unngå all unødig plasking og herjing med ølet fram til ganske nylig. Og det har gått overraskende bra. Så jeg har kanskje litt mindre oksygenangst enn mange andre:).
Jeg er for glad i å brygge til å gjøre det sjeldnere, men har ikke sjans i havet å drikke opp i samme hastighet, så jeg prøver å unngå det der jeg kan, heldigvis kommer det av og til en anledning til å dele ølet og da er det greit at det forringes så sakte som jeg kan uten å bli blakk, men hey alle finner sine måter og det gir jo nykommere et hav av muligheter å prøve ut :)
 
Sist redigert:
Jeg kommer ihvertfall aldri til å drive med omstikking. Risikoen for oksidering slik jeg ser det er bare alt for stor.
Det er også ett ekstra step og jeg liker å gjøre det enkelt, risikoen for infeksjon blir også mindre.

Det er null problem å redusere risikoen for oksidering til null, så akkurat det ville jeg ikke lagt vekt på. Men karbonerer du med drops, eller tilsetter sukker på annen måte direkte i flaskene, er det jo ingen grunn til å stikke om. Jeg bruker imidlertid speise, og ser ikke hvordan jeg skal få blanda inn den i ølet på en skikkelig måte uten omstikking. Å tilsette den med sprøyte eller pipette i flaskene, er ikke aktuelt.

Men det er helt klart en god del ekstra styr, så det argumentet kjøper jeg.
 
Think I have my answer her
Hadde egentlig tenkt noe slikt på forhånd, men godt å få bekreftet at det funker

 
Hvor lenge kan en gjærstarter holde det gående?

Satte en 4.6 liter med Imperial L13 i går i tretiden, og allerede rundt 4 var det kommet skum, i går kveld var det tydelig krausen, og i dag morges mye krausen. Nå har den hatt en skumtopp som ikke ser ut til å endre seg i minst seks timer... Skal brygge i morgen og begynner å bli bekymret for om den får nok tid i kjøleskapet til å kunne dekanteres.
 
Jo høyere reproduksjonsrate jo lengre tid tar det vel før den er ferdig
Et sted går jo grensen før "starter" blir øl

Jeg ville ihvertfall tatt den av rører nå og når den begynner å klarne i toppen sett den i kjøleskapet
Ingen ekspert på det området, men mine to cent
 
Sist redigert:
Hvor lenge kan en gjærstarter holde det gående?

Satte en 4.6 liter med Imperial L13 i går i tretiden, og allerede rundt 4 var det kommet skum, i går kveld var det tydelig krausen, og i dag morges mye krausen. Nå har den hatt en skumtopp som ikke ser ut til å endre seg i minst seks timer... Skal brygge i morgen og begynner å bli bekymret for om den får nok tid i kjøleskapet til å kunne dekanteres.
Den er nok ferdig å reprodusere seg for populasjon og eneste reproduksjonen som skjer nå er for å holde antallet det samme, altså for å gjøre opp for de som dør. Jeg ville som @loebrygg sier tatt den av røreren og satt den i kjøleskapet etter du har pussa tennene i kveld :)
 
Hvor lenge kan en gjærstarter holde det gående?

Satte en 4.6 liter med Imperial L13 i går i tretiden, og allerede rundt 4 var det kommet skum, i går kveld var det tydelig krausen, og i dag morges mye krausen. Nå har den hatt en skumtopp som ikke ser ut til å endre seg i minst seks timer... Skal brygge i morgen og begynner å bli bekymret for om den får nok tid i kjøleskapet til å kunne dekanteres.
Den kommer ikke til å rekke å bånnfelle.
 
Tilbake
Topp