Tråden for dumme spørsmål.

Det var det jeg mente, bare stussa over at det selges forskjellige 3/16 slanger og til ganske varierende priser?

DSC06450.jpg

Å har jeg satt den i gjæringsskapet på 1° så får vi se i morgen.

Jeg kan vel evt vente en stund før jeg pitcher? Går nok en del timer på å få brygget ned mot 8-10° uansett.

Da er vørteren på karet og holder akkurat nå 14.5°C og starteren ser ikke så gal ut.

Jeg tenkte å gjære på 10°, hvor langt ned bør vørteren før pitching?
Siden gjæringsskapet med kjøling er opptatt til starteren regner jeg ikke med at den vil komme lenger ned en til 12°, men det vil ta timesvis siden garasjen holder ca 11° nå.

Etter pitching går den i skapet og tempen vil dette med 1° på 2 timer ca.

Da er vørteren på karet og holder akkurat nå 14.5°C og starteren ser ikke så gal ut.

Siden gjæringsskapet med kjøling er opptatt til starteren regner jeg ikke med at den vil komme lenger ned en til 12°, men det vil ta timesvis siden garasjen holder ca 11° nå.

Den bør ned til 10 eller lavere før pitch. 10 er bra. Lavere går fint.

Har du et kjøleskap med vanlig kjøletemp, så ville jeg satt starteren der enn så lenge, og kjølt vørt til 8-9 grader og pitchet.

Joa, men vil jo vente lengst mulig med dekanteringen :rolleyes:
For å få ølet kaldt nok t pitch ville jeg vel gjort det slik jeg foreslår. Men det er flere her inne som skriver at de Ofte pitcher varmere og kjøler alt Sammen til gjæringstemperatur. Personlig kjøler jeg og så pitcher.

kjekt å lese at starteren ser OK ut :)

Jeg lener meg selvsagt til dere med erfaring, men er litt nysgjerrig også, hvorfor bør tempen helt ned før pitching?
Rekker gjæren å gjøre noe særlig ugagn på noen få timer?

Tilbake
Topp