Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har sett flere si at en ikke bør kaldkræsje noe særlig mer en et par dager, er det da regnet fra en skrur ned tempen, eller fra det er nedkjølt?
Ser nå på en 49 liter som sto på 20° som jeg satte ned til 1° i går i ellevetiden ikke er kommet lenger ned en 6° nå 27 timer senere, hadde passet greit å få det på fat i morgen.

Kan det være hvis du skal flaske, ellerr karbonere naturlig på fat?
 
Tørrhumle under coldcrash?
Eller tørrhumle, så coldcrash?

Typisk oppskrift:
100g tørrhumle 3-4 dager.

Har temperaturen stor innvirkning på tørrhumleeffekten?

Hvilket alternativ og hvorfor?
1. Tørhimle 3-4 dager på 18-20 grader (der du avslutta gjæringa, så 2-dager CC

2. Tørrhumle på 18-20dager og senke tempen etter en dag eller to, så 2 dager ned mot null.

3. Sette i gang kjølinga og tilsette tørrhumlen, og la det stå de 3-5 dagene det tar å bunnfelle "alt sammen"
 
Tørrhumle under coldcrash?
Eller tørrhumle, så coldcrash?

Typisk oppskrift:
100g tørrhumle 3-4 dager.

Har temperaturen stor innvirkning på tørrhumleeffekten?

Hvilket alternativ og hvorfor?
1. Tørhimle 3-4 dager på 18-20 grader (der du avslutta gjæringa, så 2-dager CC

2. Tørrhumle på 18-20dager og senke tempen etter en dag eller to, så 2 dager ned mot null.

3. Sette i gang kjølinga og tilsette tørrhumlen, og la det stå de 3-5 dagene det tar å bunnfelle "alt sammen"

Jeg har god erfaring med alternativ 3 :)
 
Kan det være hvis du skal flaske, ellerr karbonere naturlig på fat?

Det var vel i forbindelse med tørrhumling jeg så dette i en annen tråd for litt siden. Spørsmålet mitt gjelder en IPA.

Nå kommer denne til å ende på tre fat, så jeg tenker å karbonere naturlig på to av de og under tvang på det siste for å se om jeg kan merke forskjell på de.
 
Godt spørsmål som jeg ønsker jeg hadde svaret på. Hvor interessant svaret er, avhenger jo dessuten av hvor mye oksygen vil forårsake hvor mye skade. Og hvor lang tid vil det ta før vi eventuelt vil merke noe? Og konsekvensene er sikkert ulikt viktige for ulike øltyper.

Åpenbart er det tryggeste å ikke slippe til en eneste kubikkmillimeter luft. Men jeg klarer ikke å være så paranoid. Det kan bli ganske ekstremt: Visste vi at det er bedre å karbonere naturlig på fat enn å tvangskarbonere? Det er nemlig ørlite oksygen blanda inn i CO2'en.
 
Off topic fra meg her. Jeg har aldri vært i denne tråden her før, bare skravler man i vei ved å trykke på send svar eller er det en mulighet for å starte et nytt emne?
 
Off topic fra meg her. Jeg har aldri vært i denne tråden her før, bare skravler man i vei ved å trykke på send svar eller er det en mulighet for å starte et nytt emne?

Bare å fyre løs ved å trykke på send svar, så samles alle mer eller mindre dumme spørsmål i en evig lang tråd :p
 
Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):

  1. Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
  2. Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
 
Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):

  1. Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
  2. Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
Jeg tilsetter dme før det koker, greit å vente til vannet er 50 grader i alle fall, da løser den seg greit opp, tilsetter du etter kok har startet, pass på, da koker det lett over.

Med spraymalt har jeg ikke sett noe merkbar fargeforskjell ved å koke 90 eller 15 minutt. Noen sier det kan komme DMS fra spraymalt, heller ikke der har jeg merket noe forskjell på 90 eller 15 min kok, men jeg har alltid spraymalten i fra start av.
 
Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):

  1. Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
  2. Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?

Et litt indirekte svar på det du spør om: Jeg har brygga en serie brygg der jeg ikke har kokt mer enn en halvtime. (Marshall Schotts "Short and shoddy"-konsept.) Og det har tilsynelatende fungert helt utmerket. Så om du vil helgardere deg; kok ekstrakten i 30 minutter.

Men jeg tror ikke det er nødvendig å koke ekstrakten. Palmer sier i kapittelet om brygging med ekstrakt i How to Brew at du kan tilsette halvparten av maltekstrakten etter at du har kokt den første halvparten med humle: "The remaining extract is added after the boil, after the heat is turned off, and allowed to pasteurize for about 10-15 minutes before cooling." (s.60)

Men er det noen grunn til ikke å la det koke med hele tida? Det påvirker kanskje i noen grad smaken, fordi en vørter med høyere egenvekt i følge noen - bl.a. Palmer - vil gi deg mer maillardreaksjoner. (Men jeg er ikke overbevist om at det er viktig så lenge vi ikke snakker om temmelig tjukke greier, og/eller temmelig lange koketider). Og så må du justere humletilsetningene fordi lavere Sg gir mer effektiv utnyttelse av alfasyra, og altså mer bitterhet.
 
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
 
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Nå vet jeg ikke hvilken spraymalt det er snakk om eller om du har lagt den inn selv, men jeg la merke, etter noen litt vel sterke brygg, at Brewfather hadde satt potensiell sg til 1.038 på Briess Pilsen Light, det er feil, den har et potensiale på 1.046.
 
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.

OG (=SG etter kok) skal ikke bli påvirket av koketida så lenge volumet ved kokeslutt er det samme. Men med kortere koketid, skal jo pre-boil SG bli høyere, fordi volumet blir mindre. (Forutsetningen her er sjølsagt at all ekstrakten er med fra kokestart.)

Veldig snålt hvis kakulatoren sier noe annet.
 
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Mest sannsynlig har du huka av for "calc boil volume" då endrer den vannmengder ut i frå koketid.
 
Tilbake
Topp