Jeg har sett flere si at en ikke bør kaldkræsje noe særlig mer en et par dager, er det da regnet fra en skrur ned tempen, eller fra det er nedkjølt?
Ser nå på en 49 liter som sto på 20° som jeg satte ned til 1° i går i ellevetiden ikke er kommet lenger ned en 6° nå 27 timer senere, hadde passet greit å få det på fat i morgen.
Tørrhumle under coldcrash?
Eller tørrhumle, så coldcrash?
Typisk oppskrift:
100g tørrhumle 3-4 dager.
Har temperaturen stor innvirkning på tørrhumleeffekten?
Hvilket alternativ og hvorfor?
1. Tørhimle 3-4 dager på 18-20 grader (der du avslutta gjæringa, så 2-dager CC
2. Tørrhumle på 18-20dager og senke tempen etter en dag eller to, så 2 dager ned mot null.
3. Sette i gang kjølinga og tilsette tørrhumlen, og la det stå de 3-5 dagene det tar å bunnfelle "alt sammen"
Kan det være hvis du skal flaske, ellerr karbonere naturlig på fat?
@Finn Berger det siste punktet ditt der leste jeg et sted for 2 dager siden tror jeg![]()
Off topic fra meg her. Jeg har aldri vært i denne tråden her før, bare skravler man i vei ved å trykke på send svar eller er det en mulighet for å starte et nytt emne?
O2 er jo to tredjedeler av CO2Det er nemlig ørlite oksygen blanda inn i CO2'en.
Var sikkert fra en av lenkene jaIkke fra meg, håper jeg. Det er fra lodo-nettstedet.
O2 er jo to tredjedeler av CO2
Både sukkerlake og øl er overført lukket, så det skal ikke være mye O2 der.
Jeg tilsetter dme før det koker, greit å vente til vannet er 50 grader i alle fall, da løser den seg greit opp, tilsetter du etter kok har startet, pass på, da koker det lett over.Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):
- Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
- Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
Har et dumt spørsmål om når/hvordan spraymalt/DME tilsettes når man brygger allgrain (jeg snakker om 3.2 kg i en kjele med ca. 54 liter til kok):
- Kommer det DMS fra spraymalt? I så fall, hvor lenge bør den koke?
- Hvordan best tilsette spraymalt for å unngå klumper og overkoking?
Nå vet jeg ikke hvilken spraymalt det er snakk om eller om du har lagt den inn selv, men jeg la merke, etter noen litt vel sterke brygg, at Brewfather hadde satt potensiell sg til 1.038 på Briess Pilsen Light, det er feil, den har et potensiale på 1.046.Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.
Tenkte litt på å korte ned koketiden til 30 min som @Finn Berger foreslår over, siden jeg kan kompensere med noe mere DME. Men til min overraskelse, så endret ikke BF kalkulatoren OG (hverken pre/post boil) når jeg reduserte koketiden fra 90 til 30 min. Nå ble jeg skikkelig forvirret.