MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg skrev vel her inne nylig at dersom jeg gjenbruker min som er lagret ved 2 grader innen 3 mnd så opplever jeg den "som ny". Utover 3 mnd har jeg opplevd varierende resultat. Så dette er blitt min personlige tommelfingerregel.Ja, det han snakker om, er oppfrisking av gjæren før bruk; det stemmer. Men vi er jo ute og leiter etter måter å oppfriske gjæren på, så jeg tenker at dette må være en grei måte å gjøre det på. Hvor lenge vi kan holde en gjær gående på denne måten, aner jeg ikke, men jeg har fått liv i ganske gammel gjær som ikke har fått noen form for pleie i det hele tatt, så vi snakker sikkert flere måneder.
Det må jo være et relativt begrensa utvalg gjær vi vil gidde å stelle med på denne måten, regner jeg med. Altbier og saison, f.eks., brygger jeg kanskje bare en gang i året, og da koster jeg nok heller på meg ei pakke ny gjær. Men de tre-fire typene engelsk ale-gjær som jeg foretrekker til litt forskjellige typer britisk og amerikansk øl, er det veldig fornuftig å håndtere på denne måten.
(Jeg må se til å få system i dette. Kjølskapet flommer over av glass med gjær, og jeg trenger ikke alle sammen.)
Det er litt styr med alle disse gjærene, så jeg prøver nå å finne noen "husstammer". På lager har jeg endt opp med 940 og 833. Dette er de jeg skal holde meg til nå en stund. På ale har jeg lang vei å gå, og antagelig en del igjen å prøve. Er stor fan av 002, og liker også 013. For tiden prøvekjøres 028, som minner meg på at jeg bør ta en første smak på bitteren jeg fatet på torsdag