Tråden for dumme spørsmål.

Fatet en Cream Of Three Crops på mandag og mens dagens vørter kokte, tenkte jeg å ta en smakstest av cream alen, det er noe merkelig der, jeg mistenker at min flaked mais var noe gammel, mener å ha lest noe om at den holder seg dårlig.

Noen som kan fortelle meg hvilken smak gammel mais vil gi i ølet?

Fatet en Cream Of Three Crops på mandag og mens dagens vørter kokte, tenkte jeg å ta en smakstest av cream alen, det er noe merkelig der, jeg mistenker at min flaked mais var noe gammel, mener å ha lest noe om at den holder seg dårlig.

Det stemmer at den skal være så fersk som mulig, blir fort dårlig. Det smaker harskt, mener jeg.

Er det noen negative konsekvenser av å tilsette gelatin ved endt gjæring/cold crash? Gelatin lukter horribelt, men setter det noe smak?
Nei, det går fint. Nå syns jeg ikke det lukter noe særlig heller, så kanskje noen andre også burde uttale seg, men det synker jo til bånn.

Husker ikke kilden, men mener å ha lest at gammel mais kan gi preg av DMS.

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.

Høres bra ut. Og så har det jo fått et greit overtrykk i headspace også, så da får vi satse på at det går bra. Da er det bare å la det stå i ro så lenge jeg gidder.
For å sitere meg sjøl, dette gikk ikke på skinner. Det fatet jeg hadde satt det på er tydeligvis ikke tett, så her var det ikke noe overtrykk å spore. Samme skjedde i går, men da tenkte jeg det var på grunn av nedkjøling, så jeg ga det to bar til. Nå innser jeg at problemet ligger i fatet. Har krangla med det fatet før, men så lenge det står trykk på virker det å holde tett. Tror jeg. Møkkafat.

Jaja, uansett må det over på et annet fat i dag, og da tror jeg jeg like greit kjører det igjennom filteret. Her var det så mye som ikke gikk på skinner, så hvorfor ikke legge til et element til?

Satser på at julebokken jeg mesker nå klarer seg bedre. Takk for oppskrift, @Holmentoppen. :)

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.
Ja jeg tror jeg nettopp klarte det, men hey, jeg tar det med et smil, brygging er like, om ikke mer morro enn å drikke godt øl, og i alle fall mindre skadelig, og skulle jeg kastet og kjøpt nytt har jeg ikke tapt så mye mer en noen watt :) Og DMS høres riktig ut, den skal få stå noen uker før jeg tar en endelig avgjørelse, men flaket mais blir heretter kun kjøpt i den kvantaen som det planlagte brygget trenger, mange takk for informasjonen.

Sist redigert:

Har høt

Det var en tråd for ei stund sida der holdbarheta på kverna malt blei diskutert. Flere anekdotisk bevis blei ført for at kverna malt kan legge temmelig lenge uten at det merkes på det ølet du lager av det. Men altså; anekdotiske bevis.

I det siste har jeg hørt på podcaster der det har blitt hevda at spesialmalt, og særlig røsta malt, har veldig kort holdbarhet om en vil ha maks kvalitet.

Jeg har samla i hop diverse rester av basismalt som jeg ikke hadde lyst til å brygge med. tenker jeg skal bruke det til å lage startervørter som jeg fryser ned.

Tilbake
Topp