Tråden for dumme spørsmål.

Jeg blei godt fornøyd med min cream ale, med Toro hurtigris. 86% pilsner, 12% ris og 2% acidulated.
Kanskje prøve meg på den en gang :) Jeg liker egentlig Cream Of Three Crops godt, men denne siste jeg brygga var rar. Men 2 dager er kanskje lite tid for å avgjøre noe som helst:p
 
Er det noen negative konsekvenser av å tilsette gelatin ved endt gjæring/cold crash? Gelatin lukter horribelt, men setter det noe smak?
Nei, det går fint. Nå syns jeg ikke det lukter noe særlig heller, så kanskje noen andre også burde uttale seg, men det synker jo til bånn.
 
Fatet en Cream Of Three Crops på mandag og mens dagens vørter kokte, tenkte jeg å ta en smakstest av cream alen, det er noe merkelig der, jeg mistenker at min flaked mais var noe gammel, mener å ha lest noe om at den holder seg dårlig.

Noen som kan fortelle meg hvilken smak gammel mais vil gi i ølet?
Husker ikke kilden, men mener å ha lest at gammel mais kan gi preg av DMS.

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.
 
Høres bra ut. Og så har det jo fått et greit overtrykk i headspace også, så da får vi satse på at det går bra. Da er det bare å la det stå i ro så lenge jeg gidder.
For å sitere meg sjøl, dette gikk ikke på skinner. Det fatet jeg hadde satt det på er tydeligvis ikke tett, så her var det ikke noe overtrykk å spore. Samme skjedde i går, men da tenkte jeg det var på grunn av nedkjøling, så jeg ga det to bar til. Nå innser jeg at problemet ligger i fatet. Har krangla med det fatet før, men så lenge det står trykk på virker det å holde tett. Tror jeg. Møkkafat.

Jaja, uansett må det over på et annet fat i dag, og da tror jeg jeg like greit kjører det igjennom filteret. Her var det så mye som ikke gikk på skinner, så hvorfor ikke legge til et element til?

Satser på at julebokken jeg mesker nå klarer seg bedre. Takk for oppskrift, @Holmentoppen. :)
 
Husker ikke kilden, men mener å ha lest at gammel mais kan gi preg av DMS.

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.
Ja jeg tror jeg nettopp klarte det, men hey, jeg tar det med et smil, brygging er like, om ikke mer morro enn å drikke godt øl, og i alle fall mindre skadelig, og skulle jeg kastet og kjøpt nytt har jeg ikke tapt så mye mer en noen watt :) Og DMS høres riktig ut, den skal få stå noen uker før jeg tar en endelig avgjørelse, men flaket mais blir heretter kun kjøpt i den kvantaen som det planlagte brygget trenger, mange takk for informasjonen.
 
Sist redigert:
Husker ikke kilden, men mener å ha lest at gammel mais kan gi preg av DMS.

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.

Har høt
Husker ikke kilden, men mener å ha lest at gammel mais kan gi preg av DMS.

Kvaliteten på råvarene er sjelden et tema på forumet, men det burde være en selvfølge å kun bruke ferske varer. Har noe gammel vienna malt jeg burde brukt, men vurderer å kjøpe ny. Synd å ”ødelegge” en hel batch pga. én dårlig bestanddel.

Det var en tråd for ei stund sida der holdbarheta på kverna malt blei diskutert. Flere anekdotisk bevis blei ført for at kverna malt kan legge temmelig lenge uten at det merkes på det ølet du lager av det. Men altså; anekdotiske bevis.

I det siste har jeg hørt på podcaster der det har blitt hevda at spesialmalt, og særlig røsta malt, har veldig kort holdbarhet om en vil ha maks kvalitet.

Jeg har samla i hop diverse rester av basismalt som jeg ikke hadde lyst til å brygge med. tenker jeg skal bruke det til å lage startervørter som jeg fryser ned.
 
Jeg gjærer på standard gjæringskar med vanlig vannlås. Jeg vil bruke cold crash uten å få suck back og luft ned i karet. Hva er beste måte? En Plaato valve med påkoblet ballong fylt med Co2? Andre løsninger?

Plaato Valve V2 Smart ventil som utligner undertrykk - BryggSelv
Det aller enkleste er å fange CO2 via en slange (om du bruker Blowoff har du en en slange allerede) og tre på en frysepose tømt for luft. Festes med gummistrikk. 2 poser utenpå hverandre er å anbefale – de er ikke så diffusjonstette. Eller en mylarballong – men det har de færreste hjemme.
 
Jeg gjærer på standard gjæringskar med vanlig vannlås. Jeg vil bruke cold crash uten å få suck back og luft ned i karet. Hva er beste måte? En Plaato valve med påkoblet ballong fylt med Co2? Andre løsninger?
Flasker eller fater du? Hvis du fater kan du bare CC på fatet under karbonering og stikke om til anna fat hvis du vil bli kvitt sedimentene i fatet.
 
Når jeg skal "mate" en gjærslant som har stått i kjøleskapet i noen måneder, ikke for å formere den opp for å brygge med den nå, men bare for å holde den i live - hvordan gjør jeg det best mulig? Gir den en liter med 1,020-vørter og lar den gjære ut før jeg tar den tilbake på glass? I hvilken grad skal jeg bruke magnetrører?
 
Når jeg skal "mate" en gjærslant som har stått i kjøleskapet i noen måneder, ikke for å formere den opp for å brygge med den nå, men bare for å holde den i live - hvordan gjør jeg det best mulig? Gir den en liter med 1,020-vørter og lar den gjære ut før jeg tar den tilbake på glass? I hvilken grad skal jeg bruke magnetrører?

Jeg har en følelse av at det finnes mange svar på dette:p. Og jeg har hatt masse gode forsetter om å finne ut av det, og omsette lærdommen i praksis. Men jeg har så langt endt opp med å la glassene med gjær stå i kjøleskap til det faller meg inn å brygge noe med dem - og håpe det beste. Resultatene av den strategien varierer enormt:(.

Det virker som om det er generell enighet om at det går greit å lagre gjær i opptil to uker og så bruke den. Går det mer enn to uker, bør den friskes opp, dvs. få gjenoppbygget lagrene av glykogen og trehalose, som gradvis tømmes under lagringen.

Normalt tror jeg de fleste av oss lagrer gjæren under det ølet den har laget. Det er uenighet om det er bedre å bruke kokt vann. Chris White anbefaler at en etter to uker heller av det gamle ølet og erstatter det med vørter (1.036 - 1.048): The best thing to do for yeast after it has been stored for two weeks, if it tests clean, is to add some fresh wort before using it. This helps to restore yeast strength and ensures a successful fermentation. Simply pour off beer that has separated from flocculated yeast, add fresh wort at 9° to 12° Plato, and let it sit at room temperature for 10 to 20 hours. Assuming yeast activity was evident in this “starter” or “activator,” pitch into fresh wort as usual. This is also useful for slurries that are 55 percent to 90 percent viable; this method can “nurse” the slurry back to health. (Keeping your yeast healthy longer)

Jeg beit meg merke i det siste der - og tolker det dithen at vi kanskje kan drøye litt mer enn to uker mellom hver gang. Men å gjøre dette hver fjortende dag er sikkert det ideelle. White sier at slurry vanligvis vil ha under 50% levedyktige celler etter 4 uker - og da vil han ikke bruke den, sier han. Men det betyr vel ikke at det ikke vil være greit å sette en starter på den? (Artikkelen er åpenbart rettet mot bryggerier.)

Jeg ser for meg at jeg kan oppbevare steril vørter i flasker i fryser'n, og så tine opp ei flaske annehver uke og gi alle gjærglassene i kjøleskapet ny mat. Det skulle egentlig være overkommelig. Det er jo ikke snakk om mye vørter som trengs, så det er bare å legge inn en liter ekstra når vi brygger.
 
Tilbake
Topp