Tråden for dumme spørsmål.

De er like under lokket. Spørsmålet er om de er like over. Det er de ikke. Co2 - den med riller- er marginalt tykkere, målt med skyvelær. Slik er det også på fatene mine. Derfor grå på riller, svart på dem uten. Det går å få av grå co2 ballock på øl, mye vanskeligere å få av svart ballock om du setter den på co2 porten.
Jeg skjønner det, men ettersom de er like under må man vel passe på at man fester slangen til den som passer til svart ball-lock.

Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.

Er det ikke smart å ha hurtigkobling?
(Ser på Bryggselv videoen.)

Hvordan er kvaliteten på Biltema slangene?

6mm innvendig bør jo passe fint.
Så liten indre diameter som mulig, er min erfaring. Bruker denne til karbonert øl: https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/olslange-lldpe-516-od

Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.

Er det ikke smart å ha hurtigkobling?
(Ser på Bryggselv videoen.)

Hvordan er kvaliteten på Biltema slangene?

6mm innvendig bør jo passe fint.
Jeg har som sagt opplevd problem med å få løs feilkoblet hurtigkobling, om den er satt på feil utgang.
Det går, men sitter godt.
Etterlever regelen med at gasskobling har hakk/riller nederst.
Når jeg seriekobler under gjæring har jeg en gasslange med inn/grå fra trykktankt til første fat, og overføringsslange videre med to ut/svarte koblinger.
Trykkluftslange ble kjøpt på grunn av pris og brukes både som gasslange i kegorator, overføring av Co2 og til flaskefyller.
Virker fint etter mange år, men vannslange er kanskje et bedre valg ved kontakt med øl.

Da jeg skulle sette gjærstarter med to pakker 007 i dag oppdaget jeg at den ene hadde sprukket. Hva hadde dere gjort da?
Jeg valgte å bruke den likevel, men bare det som fortsatt var inni den innerste. Trengte jo gjæra
Sikkert skjedd fordi Brewshop sendte med ispose en kald januar/februar dag selv om jeg ikke hadde bestilt så kanskje den har vært frosset i tillegg :eek:

Vedlegg

• IMG_7966.jpeg
    IMG_7966.jpeg
    1,1 MB · Sett: 23
  • IMG_7967.jpeg
    IMG_7967.jpeg
    1,2 MB · Sett: 23
  • IMG_7968.jpeg
    IMG_7968.jpeg
    1,3 MB · Sett: 22
  • IMG_7969.jpeg
    IMG_7969.jpeg
    864,7 KB · Sett: 22
Da jeg skulle sette gjærstarter med to pakker 007 i dag oppdaget jeg at den ene hadde sprukket. Hva hadde dere gjort da?
Jeg valgte å bruke den likevel, men bare det som fortsatt var inni den innerste. Trengte jo gjæra
Sikkert skjedd fordi Brewshop sendte med ispose en kald januar/februar dag selv om jeg ikke hadde bestilt så kanskje den har vært frosset i tillegg :eek:
Hvorfor to pakker i en starter? Jeg har aldri hatt behov for mer enn én pakke.

Et oppfølgingsspørsmål, tidligere har jeg kunnet lese og styre ink-birden fra mobil selv om de ikke er koblet til samme wi-fi.
Hvorfor får jeg plutselig ikke gjort det lengre?

Vedlegg

• 8C22EFBA-4B66-4EAD-BE50-B4BE2D555CAE.jpeg
    8C22EFBA-4B66-4EAD-BE50-B4BE2D555CAE.jpeg
    119 KB · Sett: 6
Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).

Temperaturkompenseringa justerer ikke for forskjell i pH ved ulike temperaturer, bare for temperaturens påvirkning på instumentet.

Ganske flott film om pH måling. Take away: "Calibrate at the same temperature as the sample temperature you want to measure"
Have fun!
Nici

Dette er et dumt spørsmål, men likevel ... . Det er jo derfor vi har denne tråden:

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?

Dette dumme spørsmålet meldte seg etter at jeg gløtta gjennom de første par sidene av den oversikta som kommer opp når du trykker å¨"Nye innlegg" på jakt etter noe interessant. Og nesten ikke noe av det handler om det som tross alt er kjernen i det vi holder på med:(.

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?
Godt poeng. Heldigvis har ikke utstyrsproblemer, stoppet brygging.

Men utsetter en Doppelbock som var planlagt. Har renset bryggeren og forsøker en lenge planlagt Wit i helga. Blir en fin anledning til å sjekke FFT.

Blir nok heller en Old Ale eller Barleywine som juleøl.

Tilbake
Topp