Tråden for dumme spørsmål.

Hmm. Jeg har montert motsatt av bruksanvisningen. Riller på co2, øl uten riller. Det funker for meg. Se bilde. Har en gang kobla grå blowoff slange på øl ut. Det vet jeg går, selv om mitt resultat ble type bryggetabbe... .Om det går å koble svart på co2 har jeg ikke tenkt å prøve på :)
 

Vedlegg

  • 20230220_105724.jpg
    20230220_105724.jpg
    200,2 KB · Sett: 6
Hmm. Jeg har montert motsatt av bruksanvisningen. Riller på co2, øl uten riller. Det funker for meg. Se bilde. Har en gang kobla grå blowoff slange på øl ut. Det vet jeg går, selv om mitt resultat ble type bryggetabbe... .Om det går å koble svart på co2 har jeg ikke tenkt å prøve på :)
Det kommer vel an på hvor du fester slangen med flyteball, ser ut som at de to er identiske under lokket?
 
De er like under lokket. Spørsmålet er om de er like over. Det er de ikke. Co2 - den med riller- er marginalt tykkere, målt med skyvelær. Slik er det også på fatene mine. Derfor grå på riller, svart på dem uten. Det går å få av grå co2 ballock på øl, mye vanskeligere å få av svart ballock om du setter den på co2 porten.
 
Hvilken av disse er mest lettdrikkelig, mindre tunge og mest lik pilsner?


 
Smak & behag....
Cream ale har mais, Blonde har hvete. Jeg foretrekker hvete. (Blonde har også litt lys karamell som ikke er dumt.)
Samme gjær.
Cream ale har humlene Magnum og Cascade, Blonde har Cascade og Citra. Jeg synes Blonde vinner her og... ;)

Meeen, -tilbake til spørsmålet: Mest lik pilsner?
Der er vel Cream ale vinneren, -i hvert fall hvis en sammenligner med amerikansk industripils som Budweiser.
Det kommer som sagt an på smak & behag.
 
De er like under lokket. Spørsmålet er om de er like over. Det er de ikke. Co2 - den med riller- er marginalt tykkere, målt med skyvelær. Slik er det også på fatene mine. Derfor grå på riller, svart på dem uten. Det går å få av grå co2 ballock på øl, mye vanskeligere å få av svart ballock om du setter den på co2 porten.
Jeg skjønner det, men ettersom de er like under må man vel passe på at man fester slangen til den som passer til svart ball-lock.
 
Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.

Er det ikke smart å ha hurtigkobling?
(Ser på Bryggselv videoen.)


Hvordan er kvaliteten på Biltema slangene?


6mm innvendig bør jo passe fint.
Så liten indre diameter som mulig, er min erfaring. Bruker denne til karbonert øl: https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/olslange-lldpe-516-od
 
Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.

Er det ikke smart å ha hurtigkobling?
(Ser på Bryggselv videoen.)


Hvordan er kvaliteten på Biltema slangene?


6mm innvendig bør jo passe fint.
Jeg har som sagt opplevd problem med å få løs feilkoblet hurtigkobling, om den er satt på feil utgang.
Det går, men sitter godt.
Etterlever regelen med at gasskobling har hakk/riller nederst.
Når jeg seriekobler under gjæring har jeg en gasslange med inn/grå fra trykktankt til første fat, og overføringsslange videre med to ut/svarte koblinger.
Trykkluftslange ble kjøpt på grunn av pris og brukes både som gasslange i kegorator, overføring av Co2 og til flaskefyller.
Virker fint etter mange år, men vannslange er kanskje et bedre valg ved kontakt med øl.
 
Da jeg skulle sette gjærstarter med to pakker 007 i dag oppdaget jeg at den ene hadde sprukket. Hva hadde dere gjort da?
Jeg valgte å bruke den likevel, men bare det som fortsatt var inni den innerste. Trengte jo gjæra
Sikkert skjedd fordi Brewshop sendte med ispose en kald januar/februar dag selv om jeg ikke hadde bestilt så kanskje den har vært frosset i tillegg :eek:
 

Vedlegg

  • IMG_7966.jpeg
    IMG_7966.jpeg
    1,1 MB · Sett: 23
  • IMG_7967.jpeg
    IMG_7967.jpeg
    1,2 MB · Sett: 23
  • IMG_7968.jpeg
    IMG_7968.jpeg
    1,3 MB · Sett: 22
  • IMG_7969.jpeg
    IMG_7969.jpeg
    864,7 KB · Sett: 22
Da jeg skulle sette gjærstarter med to pakker 007 i dag oppdaget jeg at den ene hadde sprukket. Hva hadde dere gjort da?
Jeg valgte å bruke den likevel, men bare det som fortsatt var inni den innerste. Trengte jo gjæra
Sikkert skjedd fordi Brewshop sendte med ispose en kald januar/februar dag selv om jeg ikke hadde bestilt så kanskje den har vært frosset i tillegg :eek:
Hvorfor to pakker i en starter? Jeg har aldri hatt behov for mer enn én pakke.
 
Et oppfølgingsspørsmål, tidligere har jeg kunnet lese og styre ink-birden fra mobil selv om de ikke er koblet til samme wi-fi.
Hvorfor får jeg plutselig ikke gjort det lengre?
 

Vedlegg

  • 8C22EFBA-4B66-4EAD-BE50-B4BE2D555CAE.jpeg
    8C22EFBA-4B66-4EAD-BE50-B4BE2D555CAE.jpeg
    119 KB · Sett: 6
Tilbake
Topp