Tråden for dumme spørsmål.

Gardsbryggeriet er på flyttefot ila. våren....x antall år som forpakter er nå over men jeg landa i dag en langtidskontrakt på ett sted med fantastiske muligheter...Eget Bryggerhus og en jordkjeller 5x større enn det vi disponerer i dag. Omsider får jeg anledning til å sette opp mitt eget vedfyrte StufenBrauerei ved elvebredden. :) Neida, jeg gir ikke slipp på Speidlene mine men skal bli deilig å få flere strenger å spille på bryggemessig :)
StufenBrauerei?
 
Jeg har antakelig norgerekord i klønete oppsett. Lang historie:):

Jeg brygga fra starten av med en BB60 (manuell), men etter at den tredje konka - kvaliteten på de der var ikke noe videre, men heldigvis var Ølbrygging veldig greie - ga jeg opp det der, og bestemte meg for å gå over til kjele og induksjonsplate. Jeg starta med en 36-liter som jeg både meska og kokte i. Så kjøpte jeg en 15 liters kjele på Coop til skyllevann, som aldri egentlig var stor nok. Neste anskaffelse var en 60 liters SSBrewtech, og da var jeg veldig godt fornøyd. Jeg meska i 36-liter'n, og kokte i 60-liter'n. Deretter dukka det opp et tilbud her på forumet på en SSBrewtech 80-liter. Da hadde jeg noen ganger irritert med over at 60-liter'n var akkurat litt liten til doble batcher, så jeg heiv meg over den.

15-liter'n var stadig et irritasjonsmoment, og jeg fikk dessuten lyst til å brygge mindre batcher. Og en 20-liter fra SSBrewtech var en grei måte å slå to fluer i en smekk på. (Nå banner jeg over at den ikke er på 25 liter :p.)

36-liter'n var også litt irriterende, for om jeg skulle brygge en full batch med høy OG, var den akkurat litt for liten. Og så fant jeg et tilbud her på en hel del utstyr der en 40-liter var en del av pakka, og så slo jeg til på det. Den 40-liter'n bruker jeg aldri - og egentlig ikke noe av det andre heller, trur jeg:). Jeg brygger sjelden noe som er så sterkt at jeg ville trengt den - og da foretrekker jeg heller å både meske og koke i 60-liter'n.

Jeg kan jo legge til at jeg har tre induksjonsplater, også. Det må man jo ha. En til skyllevannet, en til meskekjelen, og en til kokekjelen:).

I det siste har jeg brukt alt sammen. Jeg har brygga halve batcher, normale batcher (25-30 liter) og doble batcher. Så alt sammen er veldig kjekt å ha:).

Det jeg ikke har, er elektronikk og pumper og en jungel av slanger som går hit og dit mellom ørten tri-clamps-porter. Jeg derimot, går mye både hit og dit i løpet av bryggedagen:). Men det er jo bare bra, så får jeg litt mosjon. Og så har jeg god plass og en tolerant og øl-glad samboer. Det siste er en absolutt forutsetning for å holde på på denne måten:).
Her er du jo godt på vei. Noen induksjonsplater til, samt pumper, div koblinger, silikonslanger og noen PIDer så kan du ha et nydelig 6-kjelers oppsett. Kjele 1 til meskevann, 2 til proteinrest, 3 til vanlig mesk, 4 til utmesk, 5 til skylling og 6 til kok. I tillegg bør du ha en sexy liten traverskran i taket som frakter meskeposen din mellom de forskjellige kjelene (automatisk selvfølgelig, som alt det andre). Som tidligere lærer har du sikkert noen gamle kontakter fra elektro- og automasjonsfaget som hjelper deg. At kjelene har forskjellig størrelse må du bare løse på et vis. Jeg gleder meg til tråden, kjør på med masse bilder :p
 
Jeg hadde planer om en sur ipa som neste brygg, men etter at jeg smakte på min siste NEIPA, ble jeg litt i tvil. Det har seg nemlig sånn at den neipaen har en kjip smak av overmodne jordbær(fruen syns det lukta litt såpe). Jeg tørrhumlet ved pitch og rundt 1.015. 2 dager etter ble det kald kræsjet og ytterligere 2 dager lukket overføring til starsan purge fat.

Klarer ikke se noen problemer med gluggene, men dette kan da ikke stemme. Noe som aner hva som har skjedd eller vært borti dette?
Hvilke humler? Mengde?
 
Hvilke humler? Mengde?
Screenshot_20230222_202642_com.warpkode.brewfather.jpg

I kjelen var det vel nærmere 18 liter, men kun 16 i karet, som fikk tørrhumle, så rundt 15g/l. Kan legge til at Amarillo humla er hentet fra en halvkilos pose som har vært åpnet en stund, men oppbevart i frysen og lukta ikke feil.

Det var US-05 og gjæret på 19 grader. Det jeg syns er litt merkelig er at jeg har opplevd dette et par ganger tidligere og uansett humle er det samme usmaken.

Er forresten din sur IPA jeg tenkte prøve meg på, noen små endringer pga av utsolgt humle og fordi jeg tenkte bruke litt vanlig sukker når jeg leste at det er bra for philly sour :)
 
1: Hva er strike temp?

2: det er 20 l batch. Men 29 liter vann, skjønner jo at kornet tar med seg en del av vannet, så kokevolum på 26 liter stemmer sikkert greit. Men hvor blir de siste 6 literne av? Skal man la det være igjen 6 liter slik at det bare blir 20 liter i gjæringskaret?

3: hva skjer når man mesker ut på 78 grader i 15 min og hvorfor koker man i 60 minutter? Hva er poenget med alle disse temperaturendringene?

9D710FE7-6F0D-4D23-93CA-FF213351F9F8.png
 
1: Hva er strike temp?

2: det er 20 l batch. Men 29 liter vann, skjønner jo at kornet tar med seg en del av vannet, så kokevolum på 26 liter stemmer sikkert greit. Men hvor blir de siste 6 literne av? Skal man la det være igjen 6 liter slik at det bare blir 20 liter i gjæringskaret?

3: hva skjer når man mesker ut på 78 grader i 15 min og hvorfor koker man i 60 minutter? Hva er poenget med alle disse temperaturendringene?

Vis vedlegget 60882
1: Strike temp er den temperaturen vannet skal ha før du tilsetter malten, malten gjør at temperaturen faller til mesketemp i dette tilfellet 66 grader

2: Noe av vannet fordamper i kok og noe blir svinn i kokekjelen din

3: I teorien blir det lettere å skylle ut sukkerstoffene fra mesken når du øker temperaturen men effekten skal ikke være så stor. Jeg skrur opp tempen for å komme raskere opp i kok etter skylling.
60 minutt er ganske standard lengde på kok, går fint å koke kortere og men da må du justere vannmengder, humleskjema etc.+ at du får mindre tid til andre ting når det koker(f.eks. forberede gjæringskar, ta deg en øl...)
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: PRR
1: Strike temp er den temperaturen vannet skal ha før du tilsetter malten, malten gjør at temperaturen faller til mesketemp i dette tilfellet 66 grader

2: Noe av vannet fordamper i kok og noe blir svinn i kokekjelen din

3: I teorien blir det lettere å skylle ut sukkerstoffene fra mesken når du øker temperaturen men effekten skal ikke være så stor. Jeg skrur opp tempen for å komme raskere opp i kok etter skylling.
60 minutt er ganske standard lengde på kok, går fint å koke kortere og men da må du justere vannmengder, humleskjema etc.+ at du får mindre tid til andre ting når det koker(f.eks. forberede gjæringskar, ta deg en øl...)

hvorfor kunne man ikke meska på høyere temperatur da? Noe med smaken å gjøre da eller?
 
1: Hva er strike temp?
Innmesk temperatur. Kornet holder mellom 10-20°. Når dette tilsettes meskevannnet, senkes temperaturen. Innmesktemperatur sikrer at du får riktig temperatur.

2: det er 20 l batch. Men 29 liter vann, skjønner jo at kornet tar med seg en del av vannet, så kokevolum på 26 liter stemmer sikkert greit. Men hvor blir de siste 6 literne av? Skal man la det være igjen 6 liter slik at det bare blir 20 liter i gjæringskaret?
Fordamping under kok. Dette kan variere fra brygger til brygger. Vanligvis mellom 2 og 4 liter pr. time.

Det er vanligvis et par liter trub. dvs. proteinutfelling og humlerester.

3: hva skjer når man mesker ut på 78 grader i 15 min og hvorfor koker man i 60 minutter? Hva er poenget med alle disse temperaturendringene?
78° er for å låse enzymaktivitet. Høyere temperatur kan gi astrigens og usmaker. Men nødvendigheten av steget er omdiskutert. Siden det likevel opptil kok og skylles på 78° har jeg inntrykk av at de fleste kjører steget.

Man koker å koke bort en del avfallsstoffer, derfor skal du også koke uten lokk. Tidligere kokte man pilsmalt lenger, men bedre modifisering har gjort dette unødvendig. Flere koker i 30 min, men da må du kompensere med mer humle. Søk short and shoddy på forumet.
 
  • Like
Reaksjoner: PRR
Dette er et dumt spørsmål, men likevel ... . Det er jo derfor vi har denne tråden:

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?

Dette dumme spørsmålet meldte seg etter at jeg gløtta gjennom de første par sidene av den oversikta som kommer opp når du trykker å¨"Nye innlegg" på jakt etter noe interessant. Og nesten ikke noe av det handler om det som tross alt er kjernen i det vi holder på med:(.
Dette var vel heller et veldig godt spørsmål, så den hører ikke hjemme her :-D

Da jeg førte inn i loggen gårsdagens brygg, så jeg at det var temmelig nøyaktig en måned siden forrige gang, men det var nok helt andre ting enn mekking på bryggeutstyr som har tatt tiden min de siste helgene. Men, jeg tok en fridag i dag, så da ble det tid til brygging av påskeøl i går kveld og en Humlesus som akkurat kokte opp nå, i tillegg har jeg vært inne på elektroverkstedet og fikset litt på noen nye temperatursensorer for mesking og gjæring... Alt annet kjører jeg KISS.
 
Er det forskjell på ball lock til øl og gass?

syntes det kjennes ut som kanten/koninga her er større på den som har øl ut.

Da vil det vel si at selve ball locken er forskjellig?
 

Vedlegg

  • 3193F28C-8B89-4784-BDD2-D151E03C61FE.jpeg
    3193F28C-8B89-4784-BDD2-D151E03C61FE.jpeg
    151,4 KB · Sett: 4
Sist redigert:
Er det forskjell på ball lock til øl og gass?

syntes det kjennes ut som kanten/koninga her er større på den som har øl ut.

Da vil det vel si at selve ball locken er forskjellig?
Ja...det er det. Jeg husker ikke eksakt hva som er hva men svarte ball-lock pleier å være til øl ut og hvite/lysegrå er til gass inn. Dette gjelder selve koblingene.
 
Jeg fikk ikke lasta opp bilde, men jeg fikk et hvitt belegg på toppen av ølet. Regner med det er en infeksjon, pennicle mest sannsynlig. Ølet har gjæra i et rustfritt kar, så det er litt trasig å kaste det. Hva kan jeg gjør for å vaske? Holder det med PBW, eller trenger jeg klor/kaustisk soda?
 
Jeg fikk ikke lasta opp bilde, men jeg fikk et hvitt belegg på toppen av ølet. Regner med det er en infeksjon, pennicle mest sannsynlig. Ølet har gjæra i et rustfritt kar, så det er litt trasig å kaste det. Hva kan jeg gjør for å vaske? Holder det med PBW, eller trenger jeg klor/kaustisk soda?
Pellicle er ikke én bestemt infeksjon, men et symptom på en infeksjon. Det kan altså være flere typer mikroorganisme som har begynt å hygge seg i ølet ditt. Men det er ikke sikkert du må kaste det. Har du ei plastbøtte du kan helle det over i, kan du bare la det stå og se om du kanskje får et interessant surøl.


Det holder med vanlig reingjøring og grundig kontroll av resultatet. Og som @Kold Brygg sier; aldri klor i et kar av rustfritt stål!
 
Kokende vann OG kaustisk soda? Eller kaustisk soda ELLER kokende vann?
Når man blir svar skyldig, er det da man sier godt spørsmål? :p

Jeg har kjørt en sterk blanding av oppvaskmaskinpulver (om jeg har skjønt det riktig er dette en form for kaustisk soda) på 80 grader gjennom rørsystemet på bryggemaskinen etter en manuell vask av delene, fordi jeg mistenker infeksjon her. Neste steg er kaustisk soda og kokende vann.
 
Når man blir svar skyldig, er det da man sier godt spørsmål? :p

Jeg har kjørt en sterk blanding av oppvaskmaskinpulver (om jeg har skjønt det riktig er dette en form for kaustisk soda) på 80 grader gjennom rørsystemet på bryggemaskinen etter en manuell vask av delene, fordi jeg mistenker infeksjon her. Neste steg er kaustisk soda og kokende vann.
Der kan man se; det blir bare en masse rør med alle de røra;).

Maskinoppvaskmiddel er vel alkalisk, og det er der likheta med kaustisk soda ligger. Men uansett hvor konsentrert du lager blandinga, kommer du ikke i nærheta av hva kaustisk soda kan gjøre - heldigvis, får vi vel si. (Jeg har erfaring fra rensing av fastbrent stivelse i meskekjelen. Maskinoppvaskmiddelet hadde null effekt, men kaustisk soda tok det.)

Mikroorganismer som lager infeksjon kan jo danne biofilm, og den kan være vrien å få has på. Men til @bryren : I et gjæringskar av stål, der det er lett å komme til, bør det vel likevel holde med maskinoppvaskmiddel og litt muskelbruk. Kaustisk soda er i og for seg best, men du skal bare være sabla forsiktig. Vernebriller og solide gummihansker, og ikke noe bar hud. Det skal lite til før det spruter når du skrubber i vei.
 
Der kan man se; det blir bare en masse rør med alle de røra;).
Haha, hadde jeg bare visst så skulle jeg vært enig med deg :p.

Er ikke helt sikker. Kun en hypotese foreløpig og det var veldig mye dritt som kom ut når kjørte en børste gjennom. Har heldigvis ingen krane med gjenger som som kan skape krøll ;).


Maskinoppvaskmiddel er vel alkalisk, og det er der likheta med kaustisk soda ligger. Men uansett hvor konsentrert du lager blandinga, kommer du ikke i nærheta av hva kaustisk soda kan gjøre - heldigvis, får vi vel si.
Heldigvis, fordi da kan vi kjøre på en et enda sterkere middel, om vi ikke får has på dritten med "fornuftige" vaskemidler. Men det er sterke saker konsentrert vaskemiddel også. Både briller og hansker er det i grunn en fornuftig å bruke der også.
 
Tilbake
Topp