bryren
Sentralstyre
Her må man ha teskje. Kokende vann OG kaustisk soda? Eller kaustisk soda ELLER kokende vann?Og kokende vann bør fungere det.
Ikke klor i rustfritt stål.
Her må man ha teskje. Kokende vann OG kaustisk soda? Eller kaustisk soda ELLER kokende vann?Og kokende vann bør fungere det.
Ikke klor i rustfritt stål.
Pellicle er ikke én bestemt infeksjon, men et symptom på en infeksjon. Det kan altså være flere typer mikroorganisme som har begynt å hygge seg i ølet ditt. Men det er ikke sikkert du må kaste det. Har du ei plastbøtte du kan helle det over i, kan du bare la det stå og se om du kanskje får et interessant surøl.Jeg fikk ikke lasta opp bilde, men jeg fikk et hvitt belegg på toppen av ølet. Regner med det er en infeksjon, pennicle mest sannsynlig. Ølet har gjæra i et rustfritt kar, så det er litt trasig å kaste det. Hva kan jeg gjør for å vaske? Holder det med PBW, eller trenger jeg klor/kaustisk soda?
Når man blir svar skyldig, er det da man sier godt spørsmål?Kokende vann OG kaustisk soda? Eller kaustisk soda ELLER kokende vann?
Der kan man se; det blir bare en masse rør med alle de røra.Når man blir svar skyldig, er det da man sier godt spørsmål?
Jeg har kjørt en sterk blanding av oppvaskmaskinpulver (om jeg har skjønt det riktig er dette en form for kaustisk soda) på 80 grader gjennom rørsystemet på bryggemaskinen etter en manuell vask av delene, fordi jeg mistenker infeksjon her. Neste steg er kaustisk soda og kokende vann.
Haha, hadde jeg bare visst så skulle jeg vært enig med deg .Der kan man se; det blir bare en masse rør med alle de røra.
Heldigvis, fordi da kan vi kjøre på en et enda sterkere middel, om vi ikke får has på dritten med "fornuftige" vaskemidler. Men det er sterke saker konsentrert vaskemiddel også. Både briller og hansker er det i grunn en fornuftig å bruke der også.Maskinoppvaskmiddel er vel alkalisk, og det er der likheta med kaustisk soda ligger. Men uansett hvor konsentrert du lager blandinga, kommer du ikke i nærheta av hva kaustisk soda kan gjøre - heldigvis, får vi vel si.
Ja, PBW og tilsvarende skal du vel ha respekt for. Men det er jo et steg opp fra maskinoppvaskmiddel. Til det siste bruker jeg ikke vernebriller, men skal jeg holde på litt, bruker jeg hansker.Haha, hadde jeg bare visst så skulle jeg vært enig med deg .
Er ikke helt sikker. Kun en hypotese foreløpig og det var veldig mye dritt som kom ut når kjørte en børste gjennom. Har heldigvis ingen krane med gjenger som som kan skape krøll .
Heldigvis, fordi da kan vi kjøre på en et enda sterkere middel, om vi ikke får has på dritten med "fornuftige" vaskemidler. Men det er sterke saker konsentrert vaskemiddel også. Både briller og hansker er det i grunn en fornuftig å bruke der også.
Bryggetabbe; Glemte å putte oppi whirlfloc (og nutes) da jeg brygget en IPA i kveld. Noen som har et godt tips på å fjerne protein/polyfenol tåke på den kalde siden? Funker agar-agar coldside?
MÅ jo ikke, men liker en klar IPA, ja.Trenger du det da på IPA?
Har aldri brukt klarningsmiddel på IPA selv
Da foreslår jeg enten agar-agar(aldri prøvd det selv, men skal visstnok fungere på lik linje som gelatin, men uten nødvendigheten av kald væske) eller rett å slett å kjøre kaldkræsj, og deretter bruker gelatin, så lenge du kan gjøre det O2 frittMÅ jo ikke, men liker en klar IPA, ja.
Nå er det dette en “mountain” IPA, så litt haze er jo delvis innafor.
MÅ jo ikke, men liker en klar IPA, ja.
Nå er det dette en “mountain” IPA, så litt haze er jo delvis innafor.
Men gelatin tar vel kun gjær, (negativt ladd). Man må vel ha noe positivt ladd for å tiltrekke seg proteinet? Pleier alltid å bruke gelatin. Eller er dette vranglære (jeg hørte diskutert i en podcast for lenge siden - husker ikke hvilken…).Da foreslår jeg enten agar-agar(aldri prøvd det selv, men skal visstnok fungere på lik linje som gelatin, men uten nødvendigheten av kald væske) eller rett å slett å kjøre kaldkræsj, og deretter bruker gelatin, så lenge du kan gjøre det O2 fritt
Midt mellom NEIPA og west coast IPA; bitter, men dominert av fruktige humler. Balansert mineralprofil. Litt kraftigere maltprofil, (MO osv istedenfor pilsmalt, feks).Hva er en “mountain” IPA?
Neida, grunnen til at gelatin fungerer best når ølet er nær frysepunktet er fordi det er da kjøletåke er eksponert, gelatin tar det aller meste.Men gelatin tar vel kun gjær, (negativt ladd). Man må vel ha noe positivt ladd for å tiltrekke seg proteinet? Pleier alltid å bruke gelatin. Eller er dette vranglære (jeg hørte diskutert i en podcast for lenge siden - husker ikke hvilken…).
Måtte sjekke dette her. Stemmer det jeg trodde:Neida, grunnen til at gelatin fungerer best når ølet er nær frysepunktet er fordi det er da kjøletåke er eksponert, gelatin tar det aller meste.
Det tror jeg ikke kjøletåka har lest.Måtte sjekke dette her. Stemmer det jeg trodde:
The Oxford Companion to Beer Definition of finings
finings of The Oxford Companion to Beer definition presented by Craft Beer & Brewingbeerandbrewing.com
«Preparations intended to precipitate proteins rather than yeast are data-referred to as auxiliary finings. Often derived from carrageenans or alginates, these preparations carry strong negative charges that attract and form flocs with positively charged proteins. Although yeast finings such as isinglass can be used in conjunction with auxiliary finings, they cannot be added at the same time because each would neutralize the other, rendering both fining agents ineffective.»