Jeg har antakelig norgerekord i klønete oppsett. Lang historie
:
Jeg brygga fra starten av med en BB60 (manuell), men etter at den tredje konka - kvaliteten på de der var ikke noe videre, men heldigvis var Ølbrygging veldig greie - ga jeg opp det der, og bestemte meg for å gå over til kjele og induksjonsplate. Jeg starta med en 36-liter som jeg både meska og kokte i. Så kjøpte jeg en 15 liters kjele på Coop til skyllevann, som aldri egentlig var stor nok. Neste anskaffelse var en 60 liters SSBrewtech, og da var jeg veldig godt fornøyd. Jeg meska i 36-liter'n, og kokte i 60-liter'n. Deretter dukka det opp et tilbud her på forumet på en SSBrewtech 80-liter. Da hadde jeg noen ganger irritert med over at 60-liter'n var akkurat litt liten til doble batcher, så jeg heiv meg over den.
15-liter'n var stadig et irritasjonsmoment, og jeg fikk dessuten lyst til å brygge mindre batcher. Og en 20-liter fra SSBrewtech var en grei måte å slå to fluer i en smekk på. (Nå banner jeg over at den ikke er på 25 liter
.)
36-liter'n var også litt irriterende, for om jeg skulle brygge en full batch med høy OG, var den akkurat litt for liten. Og så fant jeg et tilbud her på en hel del utstyr der en 40-liter var en del av pakka, og så slo jeg til på det. Den 40-liter'n bruker jeg aldri - og egentlig ikke noe av det andre heller, trur jeg
. Jeg brygger sjelden noe som er så sterkt at jeg ville trengt den - og da foretrekker jeg heller å både meske og koke i 60-liter'n.
Jeg kan jo legge til at jeg har tre induksjonsplater, også. Det må man jo ha. En til skyllevannet, en til meskekjelen, og en til kokekjelen
.
I det siste har jeg brukt alt sammen. Jeg har brygga halve batcher, normale batcher (25-30 liter) og doble batcher. Så alt sammen er veldig kjekt å ha
.
Det jeg ikke har, er elektronikk og pumper og en jungel av slanger som går hit og dit mellom ørten tri-clamps-porter. Jeg derimot, går mye både hit og dit i løpet av bryggedagen
. Men det er jo bare bra, så får jeg litt mosjon. Og så har jeg god plass og en tolerant og øl-glad samboer. Det siste er en absolutt forutsetning for å holde på på denne måten
.