Tråden for dumme spørsmål.

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Jeg brygger en kölsch i dag, jeg har mesket inn og vil ende med 22 liter til gjæring. Jeg har derimot kjøpt gjær til en 15 liters batch... Jeg har altså 2 pakker Lallemand köln til 22 liter.
Jeg visste ikke bedre og brukte 2 pakker Köln på 25 liter. For sikkerhets skyld var disse i tillegg 6 måneder over best før dato. Var aldri helt fornøyd med ølet som kölsch. Det skyldes neppe gjæren, men at jeg hadde for mye bitterhet. Ett år etterpå fikk "Kölsch-en" 34 og 32 p som internasjonal lager i NM.

Neste gang jeg brukte denne gjæren var den 18 mnd over best før. 3 pakker fungerte fint. Med andre ord er min erfaring at det vil gå helt fint med 2 pakker. Tilsett evt litt ekstra oksygen som Finn foreslår.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg visste ikke bedre og brukte 2 pakker Köln på 25 liter. For sikkerhets skyld var disse i tillegg 6 måneder over best før dato. Var aldri helt fornøyd med ølet som kölsch. Det skyldes neppe gjæren, men at jeg hadde for mye bitterhet. Ett år etterpå fikk "Kölsch-en" 34 og 32 p som internasjonal lager i NM.

Neste gang jeg brukte denne gjæren var den 18 mnd over best før. 3 pakker fungerte fint. Med andre ord er min erfaring at det vil gå helt fint med 2 pakker. Tilsett evt litt ekstra oksygen som Finn foreslår.
Betryggende, jeg tenkte gjære på 15 grader, hva gjorde du?

Finn Berger

Moderator
Riktig, det er en grei løsning, er det noe estimert tid på når O2 burde tilsettes? Bare så det er sagt så er det jo alltid en 3. løsning og det er å pitche Brewly og heller kjøpe flere pakker köln, er jo ikke en veldig spesiell oppskrift som sådan :)
Nei, det er vrient å si. Det vil variere både med gjærtype, gjærens tilstand og gjæringstemperaturen. Du må vel bare se etter tegn til at gjæringa er kommet i gang. Når det gjelder øl med høy OG bruker en vel å si 12-14 timer?

14 grader er visst vanlig i Køln. Jeg har brukt det, og det funker. 15 er sikkert like bra:).

Kloakk

Norbrygg-medlem
Nei, det er vrient å si. Det vil variere både med gjærtype, gjærens tilstand og gjæringstemperaturen. Du må vel bare se etter tegn til at gjæringa er kommet i gang. Når det gjelder øl med høy OG bruker en vel å si 12-14 timer?

14 grader er visst vanlig i Køln. Jeg har brukt det, og det funker. 15 er sikkert like bra:).
Mange takk, kjører 15 grader siden det er nederste anbefalte temperatur for denne gjæra. Jeg får følge litt med, etter innlegget til @Kold Brygg så gambler jeg på at der går bra uten O2 også får jeg heller vurdere det når jeg står opp i morra.

Ingen fare for noe høy OG her i dag, havner jeg ut som planlagt snakker vi om 1.046 :D Pre boil var spot on, men er kanskje kaldere ute enn jeg antok for syns ikke avkok ser ut til å stemme helt, meeeen det går vel greit det også, takk folkens :)

Finn Berger

Moderator
0,63l=0.563kg
Så … litt mindre enn 15g … bruker du 13g så er du nærme. Men har du ss-mål? Eller bare en spiseskjed, (de er vel oftest ikke akkurat 15ml?)
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.
Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Og det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt:).
Knarkervekt må man jo også ha :) Har brukt måleskje til sukker&salter, (ved mangel på batteri), men verd å merke seg at
15 ml salt (NaCl) er 20-25g, (kan jo være ledende for andre salter, men feks flak av CaCl vil nok avvike iom at det er mer luft mellom store flak).
15 ml sukker er ca 18 g
15 ml sirup er ca 20g

Sist redigert:
"Knarkervekt" - minner meg om da jeg studerte kjemi en gang i tiden. Vi hadde noen supernøyaktige ekstremt dyre vekter. Ved en anledning var det innbrudd og mange av dem ble stjålet. Jeg var studentrepresentant i instituttstyret da og på et møte hvor dette var tatt opp sukker instituttlederen og sier "Hvem er det som trenger noe sånt??". En laborant som nok hadde vært litt mer ute i verden repliserte "Hva er lett og dyrt?" (En annen ting var at de vektene var ekstremt følsomme på oppsett og behandling, så de som trodde de solgte ting på mikrogramsnøyaktighet gjorde nok ikke det...)

De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )

De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )
Kan jeg spørre hva slags effekt trekk ville hatt?

Antar som i en lab, hvor rommet er sterilt pga ventilasjon og hvor all luft inn filtreres :) Har du på deg hazmat drakt kan du snurre starter uten folie i et sånt rom :cool:
Men hvordan har det innvirkning på virkningen til vekta? Det var sånn jeg leste det.

Topp