Tråden for dumme spørsmål.

Du skal alltid måle ved romtemperatur, så prøvene må kjøles ned. pH-meteret har ikke godt av å måle varm væske, og alle referanseverdier er til pH målt ved romtemperatur (25 grader).

Temperaturkompenseringa justerer ikke for forskjell i pH ved ulike temperaturer, bare for temperaturens påvirkning på instumentet.


Ganske flott film om pH måling. Take away: "Calibrate at the same temperature as the sample temperature you want to measure"
Have fun!
Nici
 
Dette er et dumt spørsmål, men likevel ... . Det er jo derfor vi har denne tråden:

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?

Dette dumme spørsmålet meldte seg etter at jeg gløtta gjennom de første par sidene av den oversikta som kommer opp når du trykker å¨"Nye innlegg" på jakt etter noe interessant. Og nesten ikke noe av det handler om det som tross alt er kjernen i det vi holder på med:(.
 
Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?
Godt poeng. Heldigvis har ikke utstyrsproblemer, stoppet brygging.

Men utsetter en Doppelbock som var planlagt. Har renset bryggeren og forsøker en lenge planlagt Wit i helga. Blir en fin anledning til å sjekke FFT.

Blir nok heller en Old Ale eller Barleywine som juleøl.
 
Dette er et dumt spørsmål, men likevel ... . Det er jo derfor vi har denne tråden:

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?

Dette dumme spørsmålet meldte seg etter at jeg gløtta gjennom de første par sidene av den oversikta som kommer opp når du trykker å¨"Nye innlegg" på jakt etter noe interessant. Og nesten ikke noe av det handler om det som tross alt er kjernen i det vi holder på med:(.
Du skal ikke kimse av gleden ved å mekke på flott utstyr. ;)

Å brygge gir deg mange små og store gleder. Men det er gleden jeg får når jeg og fruen deler gode egenproduserte glass med øl, eller besøket smatter og tydelig setter pris på det de får servert, som er den største og opprinnelige drivkraften.

Jeg liker også å planlegge brygg og sette sammen oppskrifter. Selve bryggedagen gir meg mye glede i å være så konsentrert og hands-on på prosessene.
 
Long covid;?

Ikke at det er noe å spøke med, altså.
Nei, det handler vel mer om at jeg knapt har brygga siden jeg flytta og blei småbarnsfar igjen. Snakka med designavdelinga om å brygge et øl sammen igjen her om dagen, da. Det hadde vært moro. Han hadde lyst på en bayer. Det har jeg aldri fått helt ordentlig til, så det hadde jo vært moro å prøve. Selv har jeg lyst på en bra pils til sommeren, og så bør tønna få påfyll. Bare å finne tid...
 
Enten har inkbirden falt ut av wifiet om du har endra passord eller router, eller har fått dårligere dekning av å flytte saker og ting i veien for signalet, eller så er inkbirden defekt.

Du hadde rett; nettet var ustabilt der den var plassert og så hadde den falt ut. Trengte bare å restarte rutern, men nå står kolben plassert i kjøleskap og så blir det brygging av Stone Russian Imperial om ikke så lenge

IMG_7973 (1).jpeg
 
Du skal ikke kimse av gleden ved å mekke på flott utstyr. ;)

Å brygge gir deg mange små og store gleder. Men det er gleden jeg får når jeg og fruen deler gode egenproduserte glass med øl, eller besøket smatter og tydelig setter pris på det de får servert, som er den største og opprinnelige drivkraften.

Jeg liker også å planlegge brygg og sette sammen oppskrifter. Selve bryggedagen gir meg mye glede i å være så konsentrert og hands-on på prosessene.
Neida - jeg kimser ikke. (Hva er det egentlig å kimse, forresten??) Jeg gleder meg mye over eget flott utstyr - f.eks. de seks kjelene jeg har :p. (Det er faktisk bare en av dem jeg aldri bruker.) Det er alt styret folk ser ut til å ha med det, jeg undrer meg over. Skal en dømme ut fra hvilke tråder vi har aktive her på forumet, kan folk umulig ha tid til å tenke så mye på øl og interessante spørsmål som brygginga egentlig handler om.
 
Neida - jeg kimser ikke. (Hva er det egentlig å kimse, forresten??) Jeg gleder meg mye over eget flott utstyr - f.eks. de seks kjelene jeg har :p. (Det er faktisk bare en av dem jeg aldri bruker.) Det er alt styret folk ser ut til å ha med det, jeg undrer meg over. Skal en dømme ut fra hvilke tråder vi har aktive her på forumet, kan folk umulig ha tid til å tenke så mye på øl og interessante spørsmål som brygginga egentlig handler om.
Fra naob.no:
ikke bry seg om ; ikke verdsette, respektere

Mulig du har et poeng, men som jeg prøvde å si er det mange forskjellige gleder en kan få ut av bryggingen.

Husker jeg var med på et foredrag en gang der en kar fortalte om det fantastiske bryggeriet han bygde, og før han fikk brygget brygg nr. 2, endret han hele bryggeriet en gang til! :)
 
Det er alt styret folk ser ut til å ha med det, jeg undrer meg over.
Tror du drar altfor mye ut av det. Det er jo ikke sånn at folk strømmer til for å forteller om at alt går utmerket. Typisk kommer man når man lurer på ting.

Om det er infeksjon i enkle plastbøtte eller plunder med andre ting.

Jeg har antakelig hatt infeksjon i bryggeren min. Likevel har ikke det hindret meg å brygge noe øl, ei heller å vinne NM. Nå utsetter jeg en Doppelbock, men da får jeg brygget en Wit jeg har planlagt lenge.

Så blir det antakelig en Old Ale til jul i stedet. Mao har pluderet tatt ett øl, men gir meg 2. :cool:
 
Tror du drar altfor mye ut av det. Det er jo ikke sånn at folk strømmer til for å forteller om at alt går utmerket. Typisk kommer man når man lurer på ting.

Om det er infeksjon i enkle plastbøtte eller plunder med andre ting.

Jeg har antakelig hatt infeksjon i bryggeren min. Likevel har ikke det hindret meg å brygge noe øl, ei heller å vinne NM. Nå utsetter jeg en Doppelbock, men da får jeg brygget en Wit jeg har planlagt lenge.

Så blir det antakelig en Old Ale til jul i stedet. Mao har pluderet tatt ett øl, men gir meg 2. :cool:
Jada - og dette var jo ikke så veldig alvorlig ment. Det jeg egentlig gjør, er å etterlyse mer øl- og bryggerelatert stoff. Så klart folk må få lov til å komme med sine problemer med tekniske greier som ikke funker.
 
Dette er et dumt spørsmål, men likevel ... . Det er jo derfor vi har denne tråden:

Folkens; brygger dere, eller er det så mye tull med alt det avanserte tekniske utstyret at dere ikke får tid til annet enn å holde på å fikse det?

Dette dumme spørsmålet meldte seg etter at jeg gløtta gjennom de første par sidene av den oversikta som kommer opp når du trykker å¨"Nye innlegg" på jakt etter noe interessant. Og nesten ikke noe av det handler om det som tross alt er kjernen i det vi holder på med:(.
Brygger?? Selvsagt. I de 7-8 lyseste månedene i året hvor man kan gjøre dette utendørs uten altor stor risiko for t utendørs vannkran skal fryse. I de mørkeste månedene så blir det mest sysning og drikking av hjemmebrygg (og annet brygg selvsagt).
 
Trekjelers oppsett har jeg hørt om, men seks?
Hva fikk deg til å skaffe så mange?
Trekjelers oppsett har jeg hørt om, men seks?
Hva fikk deg til å skaffe så mange?
Jeg har antakelig norgerekord i klønete oppsett. Lang historie:):

Jeg brygga fra starten av med en BB60 (manuell), men etter at den tredje konka - kvaliteten på de der var ikke noe videre, men heldigvis var Ølbrygging veldig greie - ga jeg opp det der, og bestemte meg for å gå over til kjele og induksjonsplate. Jeg starta med en 36-liter som jeg både meska og kokte i. Så kjøpte jeg en 15 liters kjele på Coop til skyllevann, som aldri egentlig var stor nok. Neste anskaffelse var en 60 liters SSBrewtech, og da var jeg veldig godt fornøyd. Jeg meska i 36-liter'n, og kokte i 60-liter'n. Deretter dukka det opp et tilbud her på forumet på en SSBrewtech 80-liter. Da hadde jeg noen ganger irritert med over at 60-liter'n var akkurat litt liten til doble batcher, så jeg heiv meg over den.

15-liter'n var stadig et irritasjonsmoment, og jeg fikk dessuten lyst til å brygge mindre batcher. Og en 20-liter fra SSBrewtech var en grei måte å slå to fluer i en smekk på. (Nå banner jeg over at den ikke er på 25 liter :p.)

36-liter'n var også litt irriterende, for om jeg skulle brygge en full batch med høy OG, var den akkurat litt for liten. Og så fant jeg et tilbud her på en hel del utstyr der en 40-liter var en del av pakka, og så slo jeg til på det. Den 40-liter'n bruker jeg aldri - og egentlig ikke noe av det andre heller, trur jeg:). Jeg brygger sjelden noe som er så sterkt at jeg ville trengt den - og da foretrekker jeg heller å både meske og koke i 60-liter'n.

Jeg kan jo legge til at jeg har tre induksjonsplater, også. Det må man jo ha. En til skyllevannet, en til meskekjelen, og en til kokekjelen:).

I det siste har jeg brukt alt sammen. Jeg har brygga halve batcher, normale batcher (25-30 liter) og doble batcher. Så alt sammen er veldig kjekt å ha:).

Det jeg ikke har, er elektronikk og pumper og en jungel av slanger som går hit og dit mellom ørten tri-clamps-porter. Jeg derimot, går mye både hit og dit i løpet av bryggedagen:). Men det er jo bare bra, så får jeg litt mosjon. Og så har jeg god plass og en tolerant og øl-glad samboer. Det siste er en absolutt forutsetning for å holde på på denne måten:).
 
Gardsbryggeriet er på flyttefot ila. våren....x antall år som forpakter er nå over men jeg landa i dag en langtidskontrakt på ett sted med fantastiske muligheter...Eget Bryggerhus og en jordkjeller 5x større enn det vi disponerer i dag. Omsider får jeg anledning til å sette opp mitt eget vedfyrte StufenBrauerei ved elvebredden. :) Neida, jeg gir ikke slipp på Speidlene mine men skal bli deilig å få flere strenger å spille på bryggemessig :)
 
Jeg hadde planer om en sur ipa som neste brygg, men etter at jeg smakte på min siste NEIPA, ble jeg litt i tvil. Det har seg nemlig sånn at den neipaen har en kjip smak av overmodne jordbær(fruen syns det lukta litt såpe). Jeg tørrhumlet ved pitch og rundt 1.015. 2 dager etter ble det kald kræsjet og ytterligere 2 dager lukket overføring til starsan purge fat.

Klarer ikke se noen problemer med gluggene, men dette kan da ikke stemme. Noe som aner hva som har skjedd eller vært borti dette?
 
Tilbake
Topp