Tråden for dumme spørsmål.

Haha, hadde jeg bare visst så skulle jeg vært enig med deg :p.

Er ikke helt sikker. Kun en hypotese foreløpig og det var veldig mye dritt som kom ut når kjørte en børste gjennom. Har heldigvis ingen krane med gjenger som som kan skape krøll ;).



Heldigvis, fordi da kan vi kjøre på en et enda sterkere middel, om vi ikke får has på dritten med "fornuftige" vaskemidler. Men det er sterke saker konsentrert vaskemiddel også. Både briller og hansker er det i grunn en fornuftig å bruke der også.
Ja, PBW og tilsvarende skal du vel ha respekt for. Men det er jo et steg opp fra maskinoppvaskmiddel. Til det siste bruker jeg ikke vernebriller, men skal jeg holde på litt, bruker jeg hansker.
 
Blonde brygget på torsdag i en litt hektisk bryggedag.
Pitchet kun en pose Fermoale AY4, rett i karet. Fant så ut at tempen var litt høy ved pitching så satte den rett i gjæringsskap på 20C. Etter 1,5 dag syntes jeg det gikk tregt og skrudde opp til 23,5C.

Det skjer nå noe, men syntes det går smått.
Kan jeg pitche en pose til imorgen for å bidra eller er toget gått å jeg må bare vente å se?

Evt andre innspill på justeringer som kan gjøres her?

(Ser jo at jeg neste gang skal ha 2poser og hydrere selvfølgelig)
Screenshot_20230226-102918.png
 
Hydrering skal ikke være nødvendig. De to ledende produsentene, Lallemand og Fermentis, sier i alle fall at det ikke vil gjøre noen forskjell. Men det er mulig de har bedre produksjonsmetoder; det skal jeg ikke si noe sikkert om.

Jeg er ikke sikker på om det er nødvendig å tilsette mer gjær, men det er i og for seg ei grei forsikring. Men du bør ikke bare strø den oppi, men sette en liten starter på den, sånn at du tilsetter aktiv gjær. 3/4 liter med standard startervørter skulle være passe. Siden det er tørrgjær, skal du ikke riste den. Bare strø gjæren i starteren, og la den stå i ro i romtemperatur. Vent til den er kommet opp i maks fart, og så heller du hele greia oppi det gjærende ølet.
 
Sist redigert:
Lager en IPA, på dag 4 virker gjæringen å være ferdig:
1677492246784.png


Men gjæringsprofilen ser slik ut:
1677491433048.png

Skal tørrhumle på dag 7 og 9 - her er det jo bare snakk om 1 grad forskjell i temp. Men hva ville dere gjort i slike tilsvarende scenarioer?
Fulgt temp/dag slavisk selv om den virker utgjæret eller justert opp tempen når dere ser den er ferdig?
 

Vedlegg

  • 1677491412916.png
    1677491412916.png
    76,9 KB · Sett: 10
Sist redigert:
Bryggetabbe; Glemte å putte oppi whirlfloc (og nutes) da jeg brygget en IPA i kveld. Noen som har et godt tips på å fjerne protein/polyfenol tåke på den kalde siden? Funker agar-agar coldside?
Har lest at silica gel funker, men hvor får man tak på det? Kan kanskje bruke en slik liten pose som følger med visse matprodukter …. Bør jo være food safe når det følger med i innpakningen til mat(?)
 
MÅ jo ikke, men liker en klar IPA, ja.
Nå er det dette en “mountain” IPA, så litt haze er jo delvis innafor.
Da foreslår jeg enten agar-agar(aldri prøvd det selv, men skal visstnok fungere på lik linje som gelatin, men uten nødvendigheten av kald væske) eller rett å slett å kjøre kaldkræsj, og deretter bruker gelatin, så lenge du kan gjøre det O2 fritt :)
 
Da foreslår jeg enten agar-agar(aldri prøvd det selv, men skal visstnok fungere på lik linje som gelatin, men uten nødvendigheten av kald væske) eller rett å slett å kjøre kaldkræsj, og deretter bruker gelatin, så lenge du kan gjøre det O2 fritt :)
Men gelatin tar vel kun gjær, (negativt ladd). Man må vel ha noe positivt ladd for å tiltrekke seg proteinet? Pleier alltid å bruke gelatin. Eller er dette vranglære (jeg hørte diskutert i en podcast for lenge siden - husker ikke hvilken…).
 
Men gelatin tar vel kun gjær, (negativt ladd). Man må vel ha noe positivt ladd for å tiltrekke seg proteinet? Pleier alltid å bruke gelatin. Eller er dette vranglære (jeg hørte diskutert i en podcast for lenge siden - husker ikke hvilken…).
Neida, grunnen til at gelatin fungerer best når ølet er nær frysepunktet er fordi det er da kjøletåke er eksponert, gelatin tar det aller meste.
 
Neida, grunnen til at gelatin fungerer best når ølet er nær frysepunktet er fordi det er da kjøletåke er eksponert, gelatin tar det aller meste.
Måtte sjekke dette her. Stemmer det jeg trodde:


«Preparations intended to precipitate proteins rather than yeast are data-referred to as auxiliary finings. Often derived from carrageenans or alginates, these preparations carry strong negative charges that attract and form flocs with positively charged proteins. Although yeast finings such as isinglass can be used in conjunction with auxiliary finings, they cannot be added at the same time because each would neutralize the other, rendering both fining agents ineffective.»
 
Måtte sjekke dette her. Stemmer det jeg trodde:


«Preparations intended to precipitate proteins rather than yeast are data-referred to as auxiliary finings. Often derived from carrageenans or alginates, these preparations carry strong negative charges that attract and form flocs with positively charged proteins. Although yeast finings such as isinglass can be used in conjunction with auxiliary finings, they cannot be added at the same time because each would neutralize the other, rendering both fining agents ineffective.»
Det tror jeg ikke kjøletåka har lest. :)
 
@Petter Mandt Du snakker om agar-agar. Er det bare en forveksling med karragenan (Irish Moss etc., kjært barn osv..)? Agar-agar utvinnes av samme plante (rødalger) som karragenan, men er ikke helt det samme. Så vidt jeg veit har det ikke elektrisk ladning, slik karragenan har, og funker dermed dårlig som klarningsmiddel.

Det er litt forvirrende å google etter dette. Det ser ut for meg som om agar-agar ofte forveksles med karragenan.

Er kjøletåke egentlig et problem? I følge Mitch Steele har det ingen påvirkning på smaken. Og tar du det ut, fjerner du også polyfenoler, som kan ha en nyttig funksjon i ølet: "Polyphenols also impart certain flavor characteristics and act as natural antioxidants, preserving the original taste of beer so their complete removal is not always desirable." (https://beerandbrewing.com/dictionary/05yt3vv4Uc/)

Kjøletåke dannes ikke før du kommer under 1,6 grader. Så kaldt blir ølet mitt aldri.
 
Sist redigert:
Måtte sjekke dette her. Stemmer det jeg trodde:


«Preparations intended to precipitate proteins rather than yeast are data-referred to as auxiliary finings. Often derived from carrageenans or alginates, these preparations carry strong negative charges that attract and form flocs with positively charged proteins. Although yeast finings such as isinglass can be used in conjunction with auxiliary finings, they cannot be added at the same time because each would neutralize the other, rendering both fining agents ineffective.»
Det blir litt for teknisk for min del, det jeg kan si er at ølet kan være veldig tåkete, bruker gelatin, og ølet blir like klart som en pils fra butikken. Ser ikke helt for meg at det bare er gjær som gjør ølet tåkete :)

Er det mulig at gjær henger rundt på proteinene så det blir med gjæren når den felles ut av gelatinen?
 
Jeg prøver philly sour gjæren for første gang. Jeg la merke til at utløpsdato på pakkene er mai 2023. Jeg tenkte ikke noe over det, da de kostet 20 spenn eller noe sist de var på tilbud og ølbrygging har all gjæren sin i kjøleskap.

Strødde gjæren i vørteren(som vanlig med tørrgjær) det er nå gått halvannet døgn og det er aktivitet, som jeg mener er ganske normalt, men jeg la merke til noe rart i bunnen av all rounderen, det ser ut som noe av gjæren enda er "intakt", er det døde celler?

IMG_20230301_191200_copy_2205x1653.jpg
 
Jeg prøver philly sour gjæren for første gang. Jeg la merke til at utløpsdato på pakkene er mai 2023. Jeg tenkte ikke noe over det, da de kostet 20 spenn eller noe sist de var på tilbud og ølbrygging har all gjæren sin i kjøleskap.

Strødde gjæren i vørteren(som vanlig med tørrgjær) det er nå gått halvannet døgn og det er aktivitet, som jeg mener er ganske normalt, men jeg la merke til noe rart i bunnen av all rounderen, det ser ut som noe av gjæren enda er "intakt", er det døde celler?

Vis vedlegget 60979
Ser mer ut som ris… :p
 
Tilbake
Topp