Tråden for dumme spørsmål.

Dobbeltmesk. Holmentoppen har en flott bruksanvisning. Den kan jeg jo bruke i G30. Men, jeg får låne en G30 til. Er det da bedre å sile av første runde i den ene som kan settes på langkok, flytte maltrøret over til nr 2 og skylle der til nytt meskevann for runde 2. Når det er ferdigmesket og skylt kan jeg slå dem sammen, tilsette humle og koke ferdig.
Fornuft eller bare tull? Får jeg bedre utbytte på den måten?
Jeg er ikke ekspert på dobbeltmesking, de få gangene jeg har gjort det har jeg brukt basemalt først for så ta vekk nok malt så jeg får plass til spesialmaltet for andre omgang. Om du skal gjøre det på din måte må du passe på at du blander maltet slik at du får nok "diastatic power" til begge omgangene, dvs at du ikke kjører kun spesialmalt med lite ensymer i batch to.
 
Vurderer å stikke ut til strømmen for å handle inn til et brygg, men jeg har ingredienslista på en bsmx-fil. Noen som veit åssen jeg kan få det ut i på mobil?
 
Viste seg at strømmen var litt tynne på malt, så brygginga må uansett vente litt, men tusen takk for hjelpa!
 
Noen med erfaring med Nugget som bitterhumle? Magnum har vært min "go-to", men var ikke på salget til Brewshop så da kjøpte jeg en halvkilo Nugget. Internett sier den er substitute for Magnum og Colombus.
 
Noen med erfaring med Nugget som bitterhumle? Magnum har vært min "go-to", men var ikke på salget til Brewshop så da kjøpte jeg en halvkilo Nugget. Internett sier den er substitute for Magnum og Colombus.
Brukte den i en periode, men likte den ikke - og var for gjerrig til å kaste den… :rolleyes: Den tilfører, etter min mening, en krydret smak - som sikkert er fin for noen. Neste gang jeg skal ha en nøytral bitterhumle blir det Magnum
 
Holder det med duotight tilbakeslagsventil rett etter co2 flaska eller burde man ha dette til alle grenene som går til de forskjellige fatene?
 
Tilbake
Topp