Yes sirBomma mildt sagt på OG ved siste no-sparge brygg. Vørteren er nå til gjæring. Er det bare å koke opp 500g sukker å tilsette i gjæringskaret?Vis vedlegget 60382
Eller du kan ta det rolig, handle lys maltekstrakt koke opp og tilsette. Bedre løsning på problemet enn sukker.Er det bare å koke opp 500g sukker å tilsette i gjæringskaret?
Denne passer greit til rustfritt:Ja, gav det et forsøk med en grisepikk, men det var ikke sjans å ta opp gjengene igjen. Satt gjennom en 6mm bolt med M8 over som ei slags ekstra tykk stoppskive. Blei slik da. Det er gjengepartiet under braketten som er løsnet, men så er den pressa fast i braketten så er ikke bare bare å få den bort heller. Greit nok dette, dette er tank nummer 2 som brukes til kveik på badet og saison på stua. Ikke så alt for ofte i bruk.
Vis vedlegget 60372
jeg vil likevel påstå at det som ligger i fordypningen aldri vil finne veien ut gjennom sikkerhetsventilen
Campden (powder) er kaliummetabisulfitt, altså masse sulfitt bundet til kalium. Det (sulfitet) vil gjerne binde seg til noe annet, (feks oksygen), og kan danne svoveldioksyd, eller, hvis du puster det inn, dannes svovelsyre i kontakt med vevet i halsen. Som er …. Ikke bra.Jeg har gjæret eplesider i en Fermzilla med gjærlås, og nå i dag tilsatt campden. Leste at campden produserer sufitt, så bør jeg vente litt før jeg fater denne?
Jeg syns ikke tid spiller en rolle, men mengden i fatet gjør. Jeg antar at farten på ølet øker etterhvert som det blir mindre øl.Hvorfor blir det mere skum fra øl fra fat etterhvert som tiden går?
Har du en lenke til det designet?Ja, det var det jeg prøvde først, men de løsnet for lett. Fant så en type som printes på 3d-printer og skrues fast, de fungerer fint.
Vis vedlegget 60379Vis vedlegget 60380
Jeg er nokså sikker på at jeg fant filene på Thingiverse, men klarer ikke å finne dem nå. Har dem nok liggende på pc'en hjemme, skal sjekke når jeg er hjemme om noen dager.Har du en lenke til det designet?
Virker som et rimelig anslag.Må kanskje lage gjærstarter uten vekt i dag
Hvor mye veier en ss dme? ~15 g?
0,63l=0.563kgMå kanskje lage gjærstarter uten vekt i dag
Hvor mye veier en ss dme? ~15 g?
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.0,63l=0.563kg
Så … litt mindre enn 15g … bruker du 13g så er du nærme. Men har du ss-mål? Eller bare en spiseskjed, (de er vel oftest ikke akkurat 15ml?)
Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.
Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet.)
Så veit jeg det.
Og det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt.Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.
Knarkervekt må man jo også ha Har brukt måleskje til sukker&salter, (ved mangel på batteri), men verd å merke seg atOg det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt.