Kloakk
Norbrygg-medlem
Har også lest om det "trikset", men det blir mer starsan igjen i fatet av å ta det ut sikkerhetsventil, fordi den har forhøyning i lokket på underside, enn det som blir igjen i bunn om stigerøret er plassert riktig.@Amarillo Regner du med å få skylt ut gjærrestene med starsanen? Tror jeg hadde åpnet, rengjort og begynt på nytt, nytt deilig øl på gamle gjærrester høres jo litt dumt ut. Kjekk måte å fordrive O2 dette, jeg gjør det nesten bestandig, noen ganger spundler jeg bare et rent fat uten desinf. i, blir vel ikke 100% 02 fritt da, men antagelig mye bedre. Men den lille skvetten med starsanvann i bunnen av fatet irriterer meg, lest om en triks å snu fatet på hodet og dra i ventilen, men det funker dårlig i praksis her. "Skvetten" renner ikke ut.
Jeg har lest opptil flere ganger om gjæringskar med 20 liter øl som har slurpet i seg både 5 og 8dl starsan under kald kræsj, alle sier det er ufarlig og de som var uheldig sier ølet smakte som det skulle, så de 20 milliliterne som ikke kommer ut av stigerøret ville jeg på ingen måte bekymret meg for.
Om det allikevel "plager deg" leste jeg nylig at om du setter på et ferdig desinfisert, tomt fat når du føler deg trygg på at O2 i headspace av gjæringskaret er eliminert, og har det koblet på til gjæringen omtrent har stoppet vil du garantert havne under 0,2ppm O2 når du skal fate, så er en ganske trygg metode det også, du må bare ha fat og slanger stående fremme lenger