Tråden for dumme spørsmål.

"Knarkervekt" - minner meg om da jeg studerte kjemi en gang i tiden. Vi hadde noen supernøyaktige ekstremt dyre vekter. Ved en anledning var det innbrudd og mange av dem ble stjålet. Jeg var studentrepresentant i instituttstyret da og på et møte hvor dette var tatt opp sukker instituttlederen og sier "Hvem er det som trenger noe sånt??". En laborant som nok hadde vært litt mer ute i verden repliserte "Hva er lett og dyrt?" (En annen ting var at de vektene var ekstremt følsomme på oppsett og behandling, så de som trodde de solgte ting på mikrogramsnøyaktighet gjorde nok ikke det...)
 
De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )
 
De overnevnte vektene på kjemisk institutt sto på en flere hundre kilos steinblokk forankret på bakken i et rom med spesialventilasjon for å unngå trekk (og sikkert noen flere installasjonsdetaljer jeg ikke kommer på nå...)

(Så alle dere som lurer på hva som kan lages når bryggerommet er ferdig, hva med et veierom :cool: )
Kan jeg spørre hva slags effekt trekk ville hatt?
 
Antar som i en lab, hvor rommet er sterilt pga ventilasjon og hvor all luft inn filtreres :) Har du på deg hazmat drakt kan du snurre starter uten folie i et sånt rom :cool:
Men hvordan har det innvirkning på virkningen til vekta? Det var sånn jeg leste det.
 
Nei, trekk påvirker vekta
Derfor vektene ofte er kan lukkes i lite glassskap
Hvis du f.eks blåser på vekta vil det gi utslag displayet

1675288708184.png
 
Sist redigert:
Damn, skulle ikke tro at en pope-mobile er nødvendig før det er full storm. Men der har jeg lært noe nytt

Det er i det hele tatt fascinerende å lese om slike ting. Hvor absolutt nøyaktig ting må være når man kommer opp i det vitenskapelige området.

Hubble måtte jo få briller, jeg husker ikke dataene det var snakk om, men det var noe sånt som en brøkdel av et menneskehår i tykkelse, som var off.
 
Sist redigert:

Her for eksempel: Veienøyaktighet på 0.001mg ... 1/1000000 gram, da skal det ikke mye bevegelser til før det blir feil... (for å ikke snakke om dersom det blir med litt hudfett, flass eller andre ting som detter av kroppen i tide og utide ...)
 
Hei er det noen som vet jeg får tak sånn gjæringskar. bare med kran 5 og 10liter. samma om det glass eller plastikk.
Har sett dem før men husker ikke hvor


Screenshot_20230205-100420_Chrome.jpg
 
Takk :) Kan sjekke ebay. Mente det var en bryggebutikk i Norge som solgte men kanskje dem har slutta. Tenkte å bruke den til mjød :)
Ser de har 5L og 10L plastbøtter på Vestbrygg hvis du kan sette på kran selv.

 
Nå er det vel ikke så enkelt å få satt kran i disse.
Men, når jeg ser på de, noen som vet om de er plane nok i bunn så magnet(hjul) ikke spinner av?
Du @Finn Berger eller andre vet kanskje noe om det?
20 liters kar på magnetrøreren kan være greit det.
 
Tilbake
Topp