Tråden for dumme spørsmål.

Bomma mildt sagt på OG ved siste no-sparge brygg. Vørteren er nå til gjæring. Er det bare å koke opp 500g sukker å tilsette i gjæringskaret?Screenshot_20230117_181449_Brewfather.jpg
 
Ja, gav det et forsøk med en grisepikk, men det var ikke sjans å ta opp gjengene igjen. Satt gjennom en 6mm bolt med M8 over som ei slags ekstra tykk stoppskive. Blei slik da. Det er gjengepartiet under braketten som er løsnet, men så er den pressa fast i braketten så er ikke bare bare å få den bort heller. Greit nok dette, dette er tank nummer 2 som brukes til kveik på badet og saison på stua. Ikke så alt for ofte i bruk.

Vis vedlegget 60372
Denne passer greit til rustfritt:

317385B6-3003-4019-8D11-A64A6DB70E2D.jpeg

Ellers så ser det ut som om det skal gå greit å sveise inn en ny mutter, bare gi den ett veldig lite punkt med skruen i, fjerne skruen før sveising, og gå gjennom med en gjengetapp etter det er kaldt.

Lurt med smørning på rustfrie gjenger, Molykote er best, men skikkelig grisete. Alt hjelper uansett.
 
Kapp gass-røret helt ned til et absolutt minimum. Det trenger ikke være så langt som det er. Ene fordelen med det er at man kan fylle fatet mer uten å få øl i gass-slangen hvis man driter seg ut, andre fordelen er at man kan tappe ut noe via det ved å sette på en ball-lock og snu fatet på hodet.
 
Jeg har gjæret eplesider i en Fermzilla med gjærlås, og nå i dag tilsatt campden. Leste at campden produserer sufitt, så bør jeg vente litt før jeg fater denne?
 
Jeg har gjæret eplesider i en Fermzilla med gjærlås, og nå i dag tilsatt campden. Leste at campden produserer sufitt, så bør jeg vente litt før jeg fater denne?
Campden (powder) er kaliummetabisulfitt, altså masse sulfitt bundet til kalium. Det (sulfitet) vil gjerne binde seg til noe annet, (feks oksygen), og kan danne svoveldioksyd, eller, hvis du puster det inn, dannes svovelsyre i kontakt med vevet i halsen. Som er …. Ikke bra.
Cider bør altid stå litt, men … jeg har ikke merket noen negativ bieffekt av metabisulfitt tilsatt cider, (bruker 2 g/l).
 
0,63l=0.563kg
Så … litt mindre enn 15g … bruker du 13g så er du nærme. Men har du ss-mål? Eller bare en spiseskjed, (de er vel oftest ikke akkurat 15ml?)
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.
 
hehe - vi har jo ikke samme behovet for nøyaktig oppmåling av havregrauten eller fiskesuppa som vi har for oppmåling av kritiske bryggeingredienser.

Testa de vi har liggende i kjøkkenskuffen. Rustfritt stål fra IKEA. 10 ml - og kanskje litt i underkant. (Overflatehinna gjorde nok at det blei litt topp på vannet:).)

Så veit jeg det.
Jepp, kjekt å ha ett knippe (standardoserte) måleskjeer. Får sånt på Clas, Biltema, osv til en billig penge.
 
Og det har jeg, så klart. Jeg har til og med knarkervekt:).
Knarkervekt må man jo også ha :) Har brukt måleskje til sukker&salter, (ved mangel på batteri), men verd å merke seg at
15 ml salt (NaCl) er 20-25g, (kan jo være ledende for andre salter, men feks flak av CaCl vil nok avvike iom at det er mer luft mellom store flak).
15 ml sukker er ca 18 g
15 ml sirup er ca 20g
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp