Tråden for dumme spørsmål.

Pleier å dyppe slangen i varmt vann, så stikke inn noe for å utvide den litt (saks fungerer faktisk ganske bra), gjentar det et par ganger så tre på det man skal innpå. Helle kokende vann høres risikabelt ut.. samt tror slangen har godt av den litt lengre kontakttiden for å mykne opp.

Det bør nok gå helt fint. Bare hell på kokende vann ytterst og pass på så du ikke brenner deg. (Jeg lærte av erfaring ;)
Ikke hell på kokende vann. Stikk enden av slangen i kjelen med varmt vann. Mye tryggere. Hvis du har 70 grader fra varmtvannskrana bruker det å holde. Litt avhengig av hvor mye du skal utvide slangen.

Prøver å få tak i en hunn hunn adapter for brusflaske gjenger (og fermzilla ball lock). Fant ut at standarden trolig heter PCO 1881 eller PCO 1810, og tok et google søk på "+brusflasker +PCO", og fikk til svar:

Søkresultatene indikerer en sammenheng mellom PCOS (polycystisk ovariesyndrom) og brus, da det anbefales å unngå brus og energidrikker som en del av kostholdsråd for kvinner med PCOS på grunn av hormonelle ubalanser og insulinresistens, ifølge Ullevål Kiropraktorklinikk.

Så, noen som kan hjelpe?

Prøver å få tak i en hunn hunn adapter for brusflaske gjenger (og fermzilla ball lock). Fant ut at standarden trolig heter PCO 1881 eller PCO 1810, og tok et google søk på "+brusflasker +PCO", og fikk til svar:

Søkresultatene indikerer en sammenheng mellom PCOS (polycystisk ovariesyndrom) og brus, da det anbefales å unngå brus og energidrikker som en del av kostholdsråd for kvinner med PCOS på grunn av hormonelle ubalanser og insulinresistens, ifølge Ullevål Kiropraktorklinikk.

Så, noen som kan hjelpe?
Tror det bare er å kjøpe en slik.

1000013640.jpg

Det finnes i metall på Aliexpress, billig.

Heisann

Er det overkill å bruke både whirlfloc og Brewers clarex i vørteren?

Har en sønn som er cøliaker så vil uansett benytte sistnevnte, men lurer altså på om det har noen effekt å benytte begge

Tror det bare er å kjøpe en slik.

Vis vedlegget 73313

Det finnes i metall på Aliexpress, billig.
Hei,

Slike har jeg. Dette er jo en PET brusflaske hunn adapter til 6.35 mm ball lock.

Det jeg søker er en PET flaske hunn til en PET flaske hunn muffe.

Sagt på en annen måte: Har en 1.5 liter brusflaske som er kappet i to, ønsker å bruke denne som en trakt på Fermzillaen når jeg tørrhumler eller tilsetter sukker. Har prøvd å kappe av toppen av en brusflaske kork, men denne blir akkurat litt for kort.

En slik en:

men i plast og med PET flaske gjenger.

Hei,

Slike har jeg. Dette er jo en PET brusflaske hunn adapter til 6.35 mm ball lock.

Det jeg søker er en PET flaske hunn til en PET flaske hunn muffe.

Sagt på en annen måte: Har en 1.5 liter brusflaske som er kappet i to, ønsker å bruke denne som en trakt på Fermzillaen når jeg tørrhumler eller tilsetter sukker. Har prøvd å kappe av toppen av en brusflaske kork, men denne blir akkurat litt for kort.

En slik en:

men i plast og med PET flaske gjenger.
Jeg har en trakt med slike gjenger som jeg bruker til såper og kjemikalier, kjøpt på en eller annen bilpleiebutikk for lenge siden...
Kanskje Autodude eller Scandicshine kan ha?

Så, noen som kan hjelpe?
Kegland har en kran med PCO1881 på begge sider.

Heisann

Er det overkill å bruke både whirlfloc og Brewers clarex i vørteren?

Har en sønn som er cøliaker så vil uansett benytte sistnevnte, men lurer altså på om det har noen effekt å benytte begge
Jeg bruker begge, dvs. jeg bruker Supermoss og Clarex, og jeg har sitti og nytt krystallklar pilsner i det fine sommerværet nå.

Clarex'en tar ut gluten - som du jo åpenbart er klar over - og det gjør ikke Whirlfloc (eller andre produkter med karragenan) så vidt jeg veit. Om det er overlappinger i hva de tar ut, veit jeg ikke, men karragenan påvirker ikke kjøletåke, som er det Clarex blei utvikla for å håndtere.

Clarex'en tar litt tid på seg når det gjelder å bli kvitt kjøletåka, men antakelig er effekten på gluten kjappere.

Jeg bruker begge, dvs. jeg bruker Supermoss og Clarex, og jeg har sitti og nytt krystallklar pilsner i det fine sommerværet nå.

Clarex'en tar ut gluten - som du jo åpenbart er klar over - og det gjør ikke Whirlfloc (eller andre produkter med karragenan) så vidt jeg veit. Om det er overlappinger i hva de tar ut, veit jeg ikke, men karragenan påvirker ikke kjøletåke, som er det Clarex blei utvikla for å håndtere.

Clarex'en tar litt tid på seg når det gjelder å bli kvitt kjøletåka, men antakelig er effekten på gluten kjappere.
Flott. Takk.
Da holder jeg meg til den rutinen

ChatGPT
(Droppa promptet mitt, så dere slipper lese hele den teksten. Tror dette skal stemme, men tar gjerne innspill):

1. Kerrigan (Irish Moss, SuperMoss, Whirlfloc, etc.) – Used in the Boil

Function: These are kettle finings, primarily made from red seaweed (e.g., Chondrus crispus) and contain carrageenan, which is a negatively charged polysaccharide.

Mechanism: During the last 10–15 minutes of the boil, carrageenan interacts with positively charged proteins in the wort. This causes them to precipitate out as large flocs that settle more easily.

Main target: Haze-forming proteins (especially those that would otherwise form chill haze later).

Note: If you forget to add it, you’re missing the first major chance to remove haze-forming proteins. Post-fermentation clarification agents can help, but not as efficiently, and sometimes with side effects.

2. Clarex (Also sold as Brewer’s Clarex® by DSM) – Post-Fermentation

Function: Prevents chill haze by enzymatically degrading haze-active proteins.

Active ingredient: Prolyl Endopeptidase (PEP) — an enzyme.

Mechanism: It targets and cleaves proline-rich polypeptides in beer. These peptides are responsible for haze formation when they interact with polyphenols, especially at low temperatures.

Usage: Added post-fermentation, often before filtration or packaging. It works well even without chilling, unlike gelatin.

Does Clarex replace kettle finings if forgotten?

• Clarex doesn’t pull out proteins, it breaks down the ones responsible for haze. So it won’t clean up the trub or help settle out protein, but it will prevent chill haze and improve clarity long-term.

• It’s a preventive enzyme, not a fining in the traditional sense.

3. Gelatin – Post-Fermentation Fining

Function: Binds and pulls down positively charged particles (mostly proteins and yeast).

Mechanism: Gelatin carries a net negative charge at beer pH and binds with positively charged proteins and yeast, forming flocs that settle to the bottom.

Effective temperature: Must be used at cold temperatures (1–4°C ideally). Why?

• Proteins need to aggregate (clump up) a bit at low temps for the gelatin to bind and settle them.

• If you use it warm, proteins stay in solution, and you’ll get chill haze later.

Gelatin at warm temps won’t prevent chill haze. Cold crashing first, then adding gelatin, then cold conditioning is the right order.

4. Charge-Based Fining (Positive vs. Negative)

You’re also right about electrostatic charges playing a role:

Proteins and polyphenols are positively charged at beer pH (~4.2–4.6).

Yeast cell walls can be negatively charged, depending on strain and condition.

• Fining agents work by being oppositely charged to what they target:

Silica gel → targets proteins (negatively charged, attracts positive proteins).

Isinglass (fish collagen) → targets yeast (positively charged, binds negatively charged yeast).

PVPP → binds polyphenols (prevents protein-polyphenol haze formation).

Gelatin → negatively charged → binds proteins and some yeast.

Så, noen som kan hjelpe?
3D-Designet en slik for mange år siden, men stl filen har gått tapt. Dersom du finner en slik fil, kan jeg printe til deg
1752144693738.jpeg

Man kan lage en billig DIY hopdropper med en (billig) kuleventil, noen brusflasker/korker, og epoksylim. Man kan skru (tvinge) en brusflaske nedpå en fatning som passer akkurat, men bedre å bruke en litt større ventil, (så faller pelletsene gjennom), og sette på en flaske med epoksylim som fyller ut, (smør vaselin/lube i fatningene på ventilen, så kan den skrus ut etterpå).
ANdre siden av ventilen; Kutt av toppen av en flakse, (nesten øverst ved kraven, skru den inn i ventilen. Er den litt for stor, dypp den i kok-varmt vann - den vil da krympe, (juster etter behov).

Andre siden, (mot gjæringsfatet/PCO1881 output): Denne delen vil du ikke skade, så lim sammen to korker, (ev tape rundt), drill ut "veggene" mellom korkene, (da får du overgangen Morten viser over).

Man kan purge ved å åpne ventilen _litt_, og kjøre CO2 gjennom "beer"-posten - flot-diptuben. Men vær forsiktig med trykket så slangen ikke blåses av.

Så vidt jeg husker fikk mange problemer med at diameteren på PCO1881 var for liten til å problemfritt kjøre humle gjennom åpningen. Jeg tror det var derfor Kegland laget lokk til Fermzilla med TC og Hopbong.
Jepp, det er hassle. Man må tæppe og tromme på utsiden for at pelletsene renner gjennom. Men det går. Hvis man sitter med en slik gjæringstank.
Jeg drillet ett lite hull øverst i brusflaska, (hopdropper-"kammeret"), og førte inn en "stake-pinne". Det hjalp.

Jepp, det er hassle. Man må tæppe og tromme på utsiden for at pelletsene renner gjennom. Men det går. Hvis man sitter med en slik gjæringstank.
Ja, det er stor forskjell på størrelsen på humlepellets også. Den minste pelletsen jeg kan komme på er Magnum, men det er jo ikke en tørrhumle.

Tilbake
Topp