Tråden for dumme spørsmål.

Beste metode for oksyginering av vørter før gjæring? Ser noen setter gjæringskar på ei pute og vugger, og så på YouTube/brewshop at man også kan bruke en Grainfather Whirlpool Aeration Brewing Paddle. Noen som har erfaring med denne?
Oksygen og brusestein. Ingenting annet kommer i nærheten, men mørtelvisp på drill er i det minste litt morsomt.
 
Ja ikkesant. Det var jeg ikke klar over. Har kjøpt allgrain-sett fra brewshop, regner med det er tørrgjær som følger med?

Så da trenger vi strengt tatt ikke den vispen?
Ja, det er tørrgjær som følger med. Det er bare å strø det over avkjølt vørter i gjæringskaret. Jeg har omtrent sluttet med flytende gjær, nå er det så godt utvalg i tørrgjær, og det kommer stadig nye typer.
 
Når vi først er inne på vaskemidler, vil PBW fjerne/drepe enzymrester etter en hop creep? Jeg kan ikke ha varmt vann i PET gjæringskaret.
Amyloglucosidase er mest aktiv ved 55–65°C, men er fortsatt aktiv ved romtemperatur (20–25°C), bare tregere. Alpha- og betaamylase er bare aktive ved mesketemp.
Alle disse enzymene er mest effektive ved ett begrenset pH range, og blir «denatured» ved høy pH, (3D struktur brytes ned, og blir harde, små «knuter»).
Bruke varmt vann, (60C), ved vask med høy-pH vaskemiddel, og enzymene vil, slik jeg forstår, gjøres inneffektive, («knutene» vil være så stramme at de ikke kan åpnes).
Dette vil da gjelde alle alkaliske vaskemidler.
Ps: husk at kaustisk soda kan etse glass.
 
Hvor viktig er det å justere pH? Er det noe vi trenger å tenke på ved vårt første brygg eller kan vi ta det etter hvert som vi blir mer dreven? Vi har meget bløtt vann fra vannverket vårt, under 2.1 dH. Brygger med allgrain sett.
 
Såppas kontroll har man da? Ihvertfall har jeg alltid klart å holde god avstand til plasten.
Jeg brukte bare visp er par ganger, helt i begynnelsen av min bryggekarriere. Flyttet litt rundt, fordi jeg tenkte at det ville sikre oksygen i hele karet. Husker ikke om jeg faktisk kom nære karet.

Uansett greit å nevne slik at man er oppmerksom, spesielt for nybegynnere. Som ikke vet hvor kjedelige riper kan være. Og at man av samme grunn heller ikke skal stable gjæringskar i hverandre.
 
Jeg brukte bare visp er par ganger, helt i begynnelsen av min bryggekarriere. Flyttet litt rundt, fordi jeg tenkte at det ville sikre oksygen i hele karet. Husker ikke om jeg faktisk kom nære karet.

Uansett greit å nevne slik at man er oppmerksom, spesielt for nybegynnere. Som ikke vet hvor kjedelige riper kan være. Og at man av samme grunn heller ikke skal stable gjæringskar i hverandre.
Sant nok. Dersom visp skal brukes (og det anbefales egentlig ikke, da det uansett ikke gir nok oppløst oksygen i vørteren og innebærer en liten, men reell risiko for å ødelegge et gjæringskar):
- Grip drillen godt med begge hender
- Stå med lett bøyde knær, rak rygg og hendene med drillen støttet mellom lårene
- Hold vispen midt i karet, med god avstand til veggene i karet
- Vær oppmerksom på vispens tendens til å dra ut ved hastighetsendring
 
Hvor viktig er det å justere pH? Er det noe vi trenger å tenke på ved vårt første brygg eller kan vi ta det etter hvert som vi blir mer dreven? Vi har meget bløtt vann fra vannverket vårt, under 2.1 dH. Brygger med allgrain sett.
Justere pH og bruk av mineraler er prikken over i-en. Bruk heller tiden på å bli komfortable med bryggeprosessen.

Justering av pH er ikke så komplisert. Ofte 150-200 gram surmalt per 20 liter for lyse øl. Ved bruk av bryggeprogram, så er det lett å finne mengden du trenger.
 
Sant nok. Dersom visp skal brukes (og det anbefales egentlig ikke, da det uansett ikke gir nok oppløst oksygen i vørteren og innebærer en liten, men reell risiko for å ødelegge et gjæringskar):
- Grip drillen godt med begge hender
- Stå med lett bøyde knær, rak rygg og hendene med drillen støttet mellom lårene
- Hold vispen midt i karet, med god avstand til veggene i karet
- Vær oppmerksom på vispens tendens til å dra ut ved hastighetsendring

Testet nettopp åpen gjæring a la Kinn bryggeri. Hadde først bare lokket løst på, men måtte legge noe i mellom for å få nok åpning. Det begynte å ploppe i gjærlåsen.

Dette var ved gjenbruk av BE 134 gjæret på 28-30 grader, uten annen oksygenering en det som kommer ved overføring til gjæringskaret. Gjærutbyttet var som normalt og det gjæret fra 1,068 til 1,006 på 3 dager. Uten at jeg kan merke noe usmak foreløpig. Spenende og se hvordan det utvikler seg.

Kinn oksygenerer etter overføring til gjæringskar før åpen gjæring. Men jeg ville teste om jeg slipper unna uten på mitt lille kar.
 
Det er egentlig ikke såå mye luft som slippes inn under CC som mange kanskje frykter.
Har du headspace på f.eks 5 liter og kjøler ned fra 20 til 5 C introduseres det 0,26 liter luft

Selv om oksygen har større løslighet ved lavere temperaturer er det også mindre reaktivt og man skal jo tappe like etter
Jeg tror egentlig ikke det er så kritisk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp