Tråden for dumme spørsmål.

Jeg coldcrasher en pils nå. Er det noe i veien for å tilsette gelatin nå kontra i fatet? Vil skje lukket gjennom ball lock og sprøyte okke som.

Det er egentlig ganske sjelden jeg høster gjær, men det er ikke vanskeligere enn å grave opp litt fra bånn av gjæringskaret og sette en starter på det om man ønsker.. ?
Beregne 1 billion cells / mL?
Ja:). Sida du skriver "grave", så kan du jo om mulig prøve å unngå det nederste laget. Det er vel bare trub og døde celler der.

Skal du bruke den med en gang, trenger du ikke gjøre noe spesielt med den.

Ja:). Sida du skriver "grave", så kan du jo om mulig prøve å unngå det nederste laget. Det er vel bare trub og døde celler der.

Skal du bruke den med en gang, trenger du ikke gjøre noe spesielt med den.
Spørs vel litt hvilken øl som har vært gjæret først? En skikkelig høy OG øl vil gi en slappere og daffere gjær enn et 1.050OG -brygg, eller har jeg misforstått?

Min metode er å alltid kjøre starter på det jeg høster fra gjæringskaret siden jeg har begrenset kunnskap om gjær. Stort sett bygger jeg alltid videre på starteren min før gjæring. Altså trenger jeg 2l starter til et brygg, lager jeg 2,5l. Heller av 5dl når gjæren er i suspensjon og tar vare på den til neste brygg. Har foreløpig kun våget å kjøre videre 3 ganger fra samme "stammen", men er kanskje mulig å strekke det lengre?

Spørs vel litt hvilken øl som har vært gjæret først? En skikkelig høy OG øl vil gi en slappere og daffere gjær enn et 1.050OG -brygg, eller har jeg misforstått?

Min metode er å alltid kjøre starter på det jeg høster fra gjæringskaret siden jeg har begrenset kunnskap om gjær. Stort sett bygger jeg alltid videre på starteren min før gjæring. Altså trenger jeg 2l starter til et brygg, lager jeg 2,5l. Heller av 5dl når gjæren er i suspensjon og tar vare på den til neste brygg. Har foreløpig kun våget å kjøre videre 3 ganger fra samme "stammen", men er kanskje mulig å strekke det lengre?
Sjølsagt høster du ikke gjær fra et sterkøl, eller fra et brygg der gjæringsforløpt ikke har vært uproblematisk. Men gitt at de betingelsene er oppfylt, skal gjæren være klar for ny innsats uten spesielle tiltak. Den trenger oksygen ved oppstart av nytt brygg, det er det eneste - og sjølsagt skal den pitches i en vørter som har tilstrekkelig med næringsstoffer.

Sjølsagt høster du ikke gjær fra et sterkøl, eller fra et brygg der gjæringsforløpt ikke har vært uproblematisk. Men gitt at de betingelsene er oppfylt, skal gjæren være klar for ny innsats uten spesielle tiltak. Den trenger oksygen ved oppstart av nytt brygg, det er det eneste - og sjølsagt skal den pitches i en vørter som har tilstrekkelig med næringsstoffer.

Tenkte høste fra et 1.065 brygg. Går ikke det greit?
Forutsetter kanskje at jeg setter en starter for å friske den opp?

1,06 har jeg hørt som øvre grense. Den er sikkert ikke absolutt, men det går visst på økt sjanse for mutasjoner hos gjæra, og da vil ikke en starter hjelpe deg.

En slik fire timers starter?
Glemte det da jeg forsøkte en slik.
Ville blitt lite igjen hvis den hadde gått kontinuerlig i fire timer.

Som @erikraude sier, er den vanlig anbefalte grensa 1.060, så du er i grenseland, vil jeg si. Jeg trur det er OG, og ikke ABV, som brukes, fordi gjærens evne til å tåle alkohol varierer mye fra type til type, mens stresset fra det osmotiske trykket når gjæren tilsettes væske med høyt sukkerinnhold, antakelig er mer likt. (Har du høy OG pga. sukker som du tilsetter seinere i gjæringa, ville jeg sett mer på SG ved gjæringsstart.)

Hvis gjæringa har gått greit, ville jeg ikke hatt problemer med å ta sjansen på å høste fra 1.065.

Jeg unngår gjær fra høy ABV og fra tørrhumla øl. Sistnevnte fungerer prima ved topphøsting på dag 2-3 før tørrhumling.
Ikke alle gjærstammer egner seg for topphøsting. Jeg digger Verdant til formålet

Tilbake
Topp