Tråden for dumme spørsmål.

Begge deler er etablerte praksiser. Men jeg trur ikke jeg ville helt sukkeret rett i karet uten å oppløse det først. Skjønt det er mye mulig det ville fungere helt fint.

Et par argumenter for å vente med å tilsette er at du får et roligere gjæringsforløp, og at det blir mindre stress på gjæren. Så jeg har gjort det i belgiske øl med mye sukker (trippel). Men om det gjør særlig forskjell skal jeg ikke ha sagt noe om:). (Mine tripler er ikke helt i klasse med Westmalles eller Chimays, for å si det sånn:(.)
I en av videoene du postet før jul med en Britisk skumfyr. Ble det ikke nevnt at dobbel og trippel får bedre skum når de blir dobbelt og trippelfermentert (når du posjonerer ut sukkertilsetningene) ?
Fordi de skum positive proteinene berger bedre da.

I en av videoene du postet før jul med en Britisk skumfyr. Ble det ikke nevnt at dobbel og trippel får bedre skum når de blir dobbelt og trippelfermentert (når du posjonerer ut sukkertilsetningene) ?
Fordi de skum positive proteinene berger bedre da.
Martin Keen?

Mye mulig, det der. Du gjør uansett ikke noe gæ'ernt om du bruker den framgangsmåten, så hvorfor ikke?

Begge deler er etablerte praksiser. Men jeg trur ikke jeg ville helt sukkeret rett i karet uten å oppløse det først. Skjønt det er mye mulig det ville fungere helt fint.

Et par argumenter for å vente med å tilsette er at du får et roligere gjæringsforløp, og at det blir mindre stress på gjæren. Så jeg har gjort det i belgiske øl med mye sukker (trippel). Men om det gjør særlig forskjell skal jeg ikke ha sagt noe om:). (Mine tripler er ikke helt i klasse med Westmalles eller Chimays, for å si det sånn:(.)
Jeg skal snart brygge en Belgisk Quadrupel å tenkte ha i sukker helt på slutten av kok. Siste par tre min, ?

Ser at detter spørsmålet fra 16. juni 2014 ikke er besvart - jeg lurer på det samme nå når jeg skal brygge en BELGISK DUBBEL:
"Skal kandissukkeret tilsettes på slutten av koketiden, eller har man dette i gjæringskaret når gjæren har fått arbeidet noen dager? I fall det siste, har man i så fall kandissukker rett i karet, eller koker man det opp i litt vann (for deretter å kjøle det ned) mtp. både oppløsning og infeksjon?"
Jeg har alltid helt det rett fra sirupsgryta oppi vørteren. Moro når sirupen er så varm at det får vørteren til å fosskoke.

Det virker rart at du må juge til BF for å få riktig resultat. Men om avviket er konsistent, kan du jo bare ta høyde for det.

Et enkelt alternativ er ellers å bare stole på egne erfaringer med effektivitet. Det er hva jeg gjør, og så legger jeg det inn i den enkle kalkulatoren til Brewer's Friend. Det funker rimelig greit. Små avvik får jeg ganske ofte, men det plager meg lite. Det spiller veldig liten rolle, egentlig. Trur det er sånt vi bare må leve med.

Veit at @Einar Michelsen bruker ei sånn mesketønne. Kanskje han kan hjelpe?
Tviler på at jeg kan bidra her. Bruker lite EDB i min brygging, og ihvertfall ikke på dette nøyaktighetsnivået. Jeg vanner ut, ved flasking/fating, dersom OG blir for høy, og tilsetter DME hvis det er for lavt - gjerne noen dager ut i gjæringen. Eller lar det bli som det blir.

Tilbake
Topp