Tråden for dumme spørsmål.

Begge deler er etablerte praksiser. Men jeg trur ikke jeg ville helt sukkeret rett i karet uten å oppløse det først. Skjønt det er mye mulig det ville fungere helt fint.

Et par argumenter for å vente med å tilsette er at du får et roligere gjæringsforløp, og at det blir mindre stress på gjæren. Så jeg har gjort det i belgiske øl med mye sukker (trippel). Men om det gjør særlig forskjell skal jeg ikke ha sagt noe om:). (Mine tripler er ikke helt i klasse med Westmalles eller Chimays, for å si det sånn:(.)
I en av videoene du postet før jul med en Britisk skumfyr. Ble det ikke nevnt at dobbel og trippel får bedre skum når de blir dobbelt og trippelfermentert (når du posjonerer ut sukkertilsetningene) ?
Fordi de skum positive proteinene berger bedre da.

I en av videoene du postet før jul med en Britisk skumfyr. Ble det ikke nevnt at dobbel og trippel får bedre skum når de blir dobbelt og trippelfermentert (når du posjonerer ut sukkertilsetningene) ?
Fordi de skum positive proteinene berger bedre da.
Martin Keen?

Mye mulig, det der. Du gjør uansett ikke noe gæ'ernt om du bruker den framgangsmåten, så hvorfor ikke?

Begge deler er etablerte praksiser. Men jeg trur ikke jeg ville helt sukkeret rett i karet uten å oppløse det først. Skjønt det er mye mulig det ville fungere helt fint.

Et par argumenter for å vente med å tilsette er at du får et roligere gjæringsforløp, og at det blir mindre stress på gjæren. Så jeg har gjort det i belgiske øl med mye sukker (trippel). Men om det gjør særlig forskjell skal jeg ikke ha sagt noe om:). (Mine tripler er ikke helt i klasse med Westmalles eller Chimays, for å si det sånn:(.)
Jeg skal snart brygge en Belgisk Quadrupel å tenkte ha i sukker helt på slutten av kok. Siste par tre min, ?

Ser at detter spørsmålet fra 16. juni 2014 ikke er besvart - jeg lurer på det samme nå når jeg skal brygge en BELGISK DUBBEL:
"Skal kandissukkeret tilsettes på slutten av koketiden, eller har man dette i gjæringskaret når gjæren har fått arbeidet noen dager? I fall det siste, har man i så fall kandissukker rett i karet, eller koker man det opp i litt vann (for deretter å kjøle det ned) mtp. både oppløsning og infeksjon?"
Jeg har alltid helt det rett fra sirupsgryta oppi vørteren. Moro når sirupen er så varm at det får vørteren til å fosskoke.

Det virker rart at du må juge til BF for å få riktig resultat. Men om avviket er konsistent, kan du jo bare ta høyde for det.

Et enkelt alternativ er ellers å bare stole på egne erfaringer med effektivitet. Det er hva jeg gjør, og så legger jeg det inn i den enkle kalkulatoren til Brewer's Friend. Det funker rimelig greit. Små avvik får jeg ganske ofte, men det plager meg lite. Det spiller veldig liten rolle, egentlig. Trur det er sånt vi bare må leve med.

Veit at @Einar Michelsen bruker ei sånn mesketønne. Kanskje han kan hjelpe?
Tviler på at jeg kan bidra her. Bruker lite EDB i min brygging, og ihvertfall ikke på dette nøyaktighetsnivået. Jeg vanner ut, ved flasking/fating, dersom OG blir for høy, og tilsetter DME hvis det er for lavt - gjerne noen dager ut i gjæringen. Eller lar det bli som det blir.

Usikker hvilken av bildetrådene denne skulle i, men jeg frykta gjæren var død så dette var egentlig en god oversvømmelse :)

img_7310-jpeg.76294
Okei, nå har jeg forsøkt å kjøle den ned flere ganger og starte den veeeeldig pent på magnetrøren men den leker vulkan som en middels kveik hver gang. Helle av 3dl (kraftig rørt) i et sterilt glass, som settes i kjøleskapet og brukes senere - for så å forsøke videre?

Har ikke vært noe problem å lage 2L starter i den 3L kolben tidligere.

Sist redigert:
I en oppskrift står det anbefalt modningstid for Safbrew BE-256 på 1-6 mnd. Jeg trodde belgiske gjærstammer for ale kun trengte 3-4 uker.
Noen som vet?

Sist redigert:
Okei, nå har jeg forsøkt å kjøle den ned flere ganger og starte den veeeeldig pent på magnetrøren men den leker vulkan som en middels kveik hver gang. Helle av 3dl (kraftig rørt) i et sterilt glass, som settes i kjøleskapet og brukes senere - for så å forsøke videre?

Har ikke vært noe problem å lage 2L starter i den 3L kolben tidligere.
hmm - da har du vært heldig:). Erfaringa mi er at det er for snaut. Det er litt avhengig av hvilken gjærtype det er snakk om, men jeg vil som regel ikke sette mer enn 1 liter i 3-liter'n min. Til alt annet bruker jeg 5-liter.

Jeg har noen ganger løpt og rista ned skummet hvert 5. til 10. minutt i den mest kritiske fasen. Men da snakker vi om de mest hissige typene, som Westmalle-gjæren eller Wyeast 1318.

Går sikkert fint å jobbe videre med den du har tatt av.

Hvordan skal kjeg tolke denne meskeprofilen ? Opp til 70 gr så ned igjen til 40, så opp til 70 igjen før utmesk på 77 ? :rolleyes:

Vis vedlegget 76329
Du har funnet en tysk hveteøloppskrift ser jeg...

Dette er et meskeregime som kalles Herrmann-metoden. Den går i korthet ut på at du mesker 50-60% av gristen og meskevannet i de to første stegene. Deretter tilsettes resten av gristen/meskevannet og det skal visstnok senke temperaturen ned til Maltasesteget på 40-45 grader. Deretter er det jo grei skuring med resten...

Ideen bak dette er å få mere "ren og intens" bananarama-smak ved brygging i store bryggerier. På tyske hjemmebryggerforum diskuteres det om dette egentlig er verdt arbeidet, siden man i hjemmebryggerskala kan oppnå det samme med lett underpitching. Litt som vår hjemlige diskusjon hvorvidt dekoksjon tilfører noe..

Dette er et meskeregime som kalles Herrmann-metoden. Den går i korthet ut på at du mesker 50-60% av gristen og meskevannet i de to første stegene. Deretter tilsettes resten av gristen/meskevannet og det skal visstnok senke temperaturen ned til Maltasesteget på 40-45 grader. Deretter er det jo grei skuring med resten...

Ideen bak dette er å få mere "ren og intens" bananarama-smak ved brygging i store bryggerier. På tyske hjemmebryggerforum diskuteres det om dette egentlig er verdt arbeidet, siden man i hjemmebryggerskala kan oppnå det samme med lett underpitching. Litt som vår hjemlige diskusjon hvorvidt dekoksjon tilfører noe..
Ja det er en Herrman The German oppskrift. Men mener du jeg skal bruke 50-60% av malt og meskevannet på de to første stega og så ha i resten ? Eller er det bare meskevann jeg skal bruke 50 - 60 % av ?

Du oppnår ikke noe spesielt ved hjelp av underpitching, trur jeg. Sånn jeg har forstått det, er høyere temperatur det som påvirker banasmaken (isoamylacetat) mest. Men da risikerer du samtidig å få fuselstikk i ølet. Det er noe jeg alltid sliter med i weissbier - og jeg vil ha mer nellik og mindre banan, så jeg kjører ikke med høy temperatur.

Herrmann-verfahren øker andelen glukose, som skal gi mer banan. Men hvorfor ikke bare hive oppi litt druesukker:)? (Det kan sjølsagt ikke tyskerne gjøre, men jeg ser ikke hvorfor ikke vi skal gjøre det.)

Her er forøvrig det som vel er "standardartikkelen" om tysk hveteøl: https://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Sist redigert:
Tilbake
Topp