Finn Berger
Moderator
Ja. Jeg begriper ikke hvorfor de ikke brukte en vanlig gjær, som f.eks. w-34/70. Men likevel er det merkelig at det ikke blir tydeligere forskjeller mellom de to bryggene. Det er jo nærmest en slags naturlov at trykk påvirker gjæren - sjøl om det virker rimelig at ulike gjærtyper kan reagere ulikt sterkt?Dette er vel gjerne også gjæravhengig? Ser de har brukt WLP808 (Mythical Hammer), som var ny for meg (og ifølge nettsiden også er en proprietær blend spesielt utviklet for trykkgjæring).
![]()
exBEERiment | Impact Pressurized Fermentation Has On A Warm Fermented German Helles Exportbier - Brülosophy
Author: Martin Keen Fermentation is arguably the most fascinating aspect of the beer making process, responsible not only for the […]brulosophy.com
Palmer og Chris White gjennomførte et eksperiment med trykkgjæring der trykkgjæringa ga et "reinere" øl. Det blei også lab-testa. Og det er jo plenty med anekdotisk bevis for at det blir resultatet.
Jeg har ikke noen sterk mening om dette - og kommer neppe noen gang til å trykksette noe brygg. Problemet for meg er snarere å få nok smak i ølet