Tysk pilsner, synspunkter på oppskriften?

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Hei!
Er ny på forumet og i Norbrygg etter en tid som "hangaround".
Brygger med BIAB og har vel 10 all grain batcher på cv'en så langt. Ingen veteran altså men læringskurven er bratt.
Har så langt holdt meg til ale da jeg ikke har hatt muligheter for kjøling/temperaturkontroll før nå.
Til helgen er det planlagt brygging av pilsner og har satt sammen følgende oppskrift.

"Was ist los Harry?"
Tysk pils

OG: 1.045
FG: 1.008
IBU: 31.4
Batch size: 25 liter

Malt:
5.5kg Bohemian pilsner malt

Humle:
55 gr Mittelfrüh 90 min
50 gr Mittelfrüh 5 min
60 gr Mittelfrüh 0 min

Irish moss og gjærnæring på 15min.

Koketid 90 min

Mesking på 55 grader i 15 min, 67 grader i 60 min og 77 grader i 5 min.

Tilføres ren oksygen 1l pr.min i 2 min.

Gjær: 4 pakker rehydrert W34/70, gjæres etter "hurtigmetoden" som beskrevet på Bryggselv sin blogg.

Noen som ser noe som skurrer veldig her eller ser dette greit ut?
Er ute etter en harmonisk crisp pilsner ala Sundbytunets Kjellerpils/gardspils.

Noen forslag til hvor jeg kan "kvitte" meg med de siste grammene humle?
 
Ser nokså greit nok ut, det der. Men du kan sikkert bruke noe annet til bitterhumle - Perle f.eks. - og samtidig jekke opp IBU til 40. Det ser jo ut som en nordtysk pils, og den skal ha litt bittersnert. (Og så kan du ikke legge den til München:p.) Så holder det med ei pakke Mittelfrüh, tenker jeg.
 
Takk for innspill!

Da bumper jeg IBU'en litt opp.

Tenker jeg bruker det meste av de 2 x 100 grammene med Mittelfrüh til denne pionerbatchen så kjører jeg med annen bitterhumle ved neste korsvei.
Kan leve med litt grønn grøt i gryta denne gang:)
 
Hvis du ikke justerer pH med syre ville jeg brukt en andel syremalt og (ikke spør meg hvor mye, jeg aner ikke), så lyse øl blir fort dølle med høy pH. Og du har ikke så mange fioliner annet enn maltet å spille på. En av de ansatte på bryggersjappa bør kunne svare på hvor mye ish som trengs.

Er ikke det der vanvittig mye senhumle? 4.4g/l fra 5 minutter og inn. Det spørs jo veldig på prosessen forsåvidt. Kanskje det er greit?
 
Helt enig med @Miguel.. skulle akkurat til å skrive at syremalt er en positiv tilvekst i den oppskriften der.. sitter faktisk ned en 100% pilsner/mittelfruh pils nå, der jeg la til 3.4% syremalt. Det gir pils litt mer snert.
Ellers er jeg også tilhenger av fwh, men det trenger vi ikke diskutere her :D
 
Hvis det er din første lagerøl, ville jeg ikke ha styrt med syremalt. Få kontroll på gjæringen først. Humleskjema ser fint ut (men kan godt bytte ut bitterhumla, som Finn sier, men er ikke avgjørende).God pils har godt med humle.
 
Jeg ville faktisk brukt syremalt selv om det er første ølet. Trenger ikke regne noe på det eller bry seg noe om det. Bare spør hvor mye ish som trengs og ta den ish-mengden og ikke tenk mer på det. Det forandrer ikke noe på det å måtte tenke på noe mer enn man trenger å tenke på fra før. Men det gjør ølet et knepp bedre, selv om man ikke vet hvorfor.
 
Jeg ville faktisk brukt syremalt selv om det er første ølet. Trenger ikke regne noe på det eller bry seg noe om det. Bare spør hvor mye ish som trengs og ta den ish-mengden og ikke tenk mer på det. Det forandrer ikke noe på det å måtte tenke på noe mer enn man trenger å tenke på fra før. Men det gjør ølet et knepp bedre, selv om man ikke vet hvorfor.
 
Syremalt er veldig greit. Jeg bruker alltid det nå på lyse øl. 200 gr til 5 kg malt. Da bruker jeg også til sammen en teskje kalsiumsulfat/ - klorid i mesken (og ditto i kok), som også bidrar til å senke pHen . Da sikter jeg mot en pH i mesken på 5,2. Men jeg har litt hardere vann enn vanlig.
 
Mange gode innspill her, takker!

Får tak i en dæsj syremalt så den blir med i mesken.

Den lille kjemiker-settet har jeg ikke kjøpt inn men det er nok et spørsmål om tid det også.
Fokus til nå har vært å få til noenlunde konsistent utbytte og jevn gjæring.
Liker å holde oppskriftene enkle, da jeg er fersk som hjemmebrygger men det er alltid gøy med triks som ikke medfører mye ekstra arbeid
 
Har brygget tysk pilsner mange ganger, og er helt enig i det med syremalt. 150 - 200 g per 25 liters batch. Jeg ville (om du ikke har kjøpt inn allerede) brukt tysk pilsnermalt og droppet proteinsteget på 55 grader. Det er en reell fare for at du (selv med bøhmisk gulvmaltet pilsner) vil kunne spalte proteinet til litt for korte strenger om det får stå på den temperaturen. (Dette er en teknikk fra gamle dager da maltet var undermodifisert.) Moderne pilsnermalt trenger ikke det – og resultatet er elendig skumfasthet om proteinet blir kappet for kort. (Ja, det har skjedd meg) 15 minutter er ikke så lenge, slik at det kan selvsagt gå bra. Mitt råd er allikevel å meske jevnt på 64 grader. ”Hurtigmetoden” skal jeg ikke ha noen meninger om – men det minner veldig om en adopsjon av industrielle metoder på hjemmebryggernivå.
 
Man lærer så lenge man har lever

Du tenker da mesking i en time på 64 grader og utmesk på 77 grader i 5 min?
En ting mindre å passe på er aldri feil.

Maltet er allerede innkjøpt så det blir bøhmisk pilsmalt denne gangen.

Bor i provinsen så det er et stykke til nærmeste maltdealer. Post-eselet er også litt lunefullt så når tiden er knapp må man klare seg med det man har eller håpe en artsfrende i nærheten har noe til låns

Målet i denne omgang er å få til noe som er godt drikkende. Får jeg til det så er det et vellykket brygg
 
Man lærer så lenge man har lever

Du tenker da mesking i en time på 64 grader og utmesk på 77 grader i 5 min?
En ting mindre å passe på er aldri feil.

Maltet er allerede innkjøpt så det blir bøhmisk pilsmalt denne gangen.

Bor i provinsen så det er et stykke til nærmeste maltdealer. Post-eselet er også litt lunefullt så når tiden er knapp må man klare seg med det man har eller håpe en artsfrende i nærheten har noe til låns

Målet i denne omgang er å få til noe som er godt drikkende. Får jeg til det så er det et vellykket brygg
Blir nok aldeles utmerket uansett, men jeg har med årene kommet til at stegmesking er temmelig bortkastet. 64 grader gir en lettførdøyelig vørter. Kombinert med W34/70 går utgjæringen ned til 1008 omtrent, det er perfekt for denne ølstilen. 60 minutter pleier a gjøre susen. Lykke til!
 
Et fin fint alternativ til syremalt er melkesyre, kjøpes på bryggebutikk e.l og varer et bryggerliv (bruker rundt 3ml på en 20 liters batch, litt avhengig om det er med røstet malt). Tas i meskevann før korn
 
Tilbake
Topp