Usmak i øl. Røret mesk for kraftig?

flere av gangene - for at nedkjølingen har tatt for lang tid, er at silbunnen har tettet seg
Denne må du jo ta ut etter at du tar bort meskeposen vel? Der er en nøkkelring som en wire kan festes i. Grunn for å bruke denne i kjeler med varmeelement i bunn, er for å unngå at det svir seg med hva som enn er ukonvertert stivelse når varmen går på fullt igjen etter at temperaturen dropper når romtemperert eller kaldere malt røres inn.
 
HER ER LINK til norsk brukerveiledning for BrewZilla 65 Liter 3.1.1.

Selvsagt har du helt rett. Silbunnen fjernes sammen med meskekaret etter gjennomført skylling. Det er altså ikke silbunnen, men "Falsk Bunnen" jeg mente og som har tettet seg. I håp om å eliminere det problemet, vil jeg altså benytte bag, fremfor meskekar ved neste brygg. Håper at dette byttet også bidrar til noe mindre kokevolum i kjelen - altså at "vørter/vannstanden" senkes noe i forhold til kanten på kokekjelen.
 
Det antok jeg. Det er unødvendig å bruke falskbunn under silkaret, den brukes om du har meskepose.
Tror kegland anbefaler alle med en brewzilla 3.1.1 å bruke falskbunnen selv når man bruker maltrør, bare så ikke pumpa går tett, og på gen 4 så har de omdøpt falsebottom til False Bottom Pump Protection Screen siden utløpet er i midten og poengteres at den skal stå i under kok og nedkjøling.

Jeg har i alle fall alltid brukt falskbunnen i Digiboilen og den fungert veldig greit til filtrering når jeg tapper til gjæringskar :)
 
Er helt enig i hva du sier i posten over Kloakk. Manualen anbefaler utvetydig at falskbunnen bør brukes i tillegg til silbunnen som er en del av meskekaret. Har alltid benyttet begge gjennom hele bryggeprosessen, men neste gang vil meskekaret bli erstattet med en meskepose.

"Denne modellen av RoboBrew blir levert med en perforert silbunn for kjelen. Denne har ikke blitt designet slik at du kan plassere korn direkte på denne, men er designet som et filter for å beskytte pumpen din mot bunnfall, humle, krydder, korn, etc. Dette bidrar betydelig til pålitelighet og drift av apparatet, og det er anbefalt at denne silbunnen alltid er på plass hvis pumpen skal brukes."

MESKEKAR
"Meskekaret består av en toppskjerm og en bunnskjerm. Skjermen har også en gjenget seksjon for justerbare overløpsstenger. Når stangen er skrudd fast i bunnen plasseres den nederste skjermen inne i meskekaret slik at den ligger rett."

Helt til slutt må jeg nesten få rettet - min egen feilaktige rettelse i innlegget mitt over (#42) :oops::p
Det viser seg nemlig at både falskbunnen, og bunnen i meskekaret faktisk i begge tilfeller benevnes som silbunn i den norske manualen. I den originale, australske manualen brukes dog "Perforated False Bottom" om den nederste.
 
Er helt enig i hva du sier i posten over Kloakk. Manualen anbefaler utvetydig at falskbunnen bør brukes i tillegg til silbunnen som er en del av meskekaret. Har alltid benyttet begge gjennom hele bryggeprosessen, men neste gang vil meskekaret bli erstattet med en meskepose.

"Denne modellen av RoboBrew blir levert med en perforert silbunn for kjelen. Denne har ikke blitt designet slik at du kan plassere korn direkte på denne, men er designet som et filter for å beskytte pumpen din mot bunnfall, humle, krydder, korn, etc. Dette bidrar betydelig til pålitelighet og drift av apparatet, og det er anbefalt at denne silbunnen alltid er på plass hvis pumpen skal brukes."

MESKEKAR
"Meskekaret består av en toppskjerm og en bunnskjerm. Skjermen har også en gjenget seksjon for justerbare overløpsstenger. Når stangen er skrudd fast i bunnen plasseres den nederste skjermen inne i meskekaret slik at den ligger rett."

Helt til slutt må jeg nesten få rettet - min egen feilaktige rettelse i innlegget mitt over (#42) :oops::p
Det viser seg nemlig at både falskbunnen, og bunnen i meskekaret faktisk i begge tilfeller benevnes som silbunn i den norske manualen. I den originale, australske manualen brukes dog "Perforated False Bottom" om den nederste.
Helt klart en fordel med falskbunn uansett om man bruker maltrør eller meskepose, jeg har gjort begge, men etter jeg gikk over til gen 4 blir det nok svært sjeldent jeg bruker meskepose.

Uansett så vil falskbunnen fungere som et filter selv om du skal bruke meskepose og den er ekstra viktig om posen vil kunne komme borti bunnen hvor elementene står :)
 
Uansett så vil falskbunnen fungere som et filter selv om du skal bruke meskepose og den er ekstra viktig om posen vil kunne komme borti bunnen hvor elementene står :)
Har tenkt nøyaktig det samme.
Forresten, hva er din erfaring ved bruk av pose vs. maltrør i Digiboilen - Eventuelt noen tips ?

Planlegger en dobbel batch "Stigbergets West Coast IPA", ølsett fra BryggSelv der maltet allerede er ferdig knust. Tenkte likevel og å teste ut min innkjøpte Monster Mill 3 Pro for første gang og knuse maltet noe finere, da jeg som nevnt også vil teste BIAB for første gang - har dog ikke konkludert med no' valseavstand ennå. Nytt for meg blir det også å bruke Steam Condenseren fra BrewZilla og mest sannsynlig bruker jeg BrewZilla Hop Rocket'en (testet to ganger) ved den eneste humletilsetning under selve brygginga (hopstand/whirlpool @ 83℃) Blir sikkert mer enn nok nytt og holde styr på :eek:
 
Sist redigert:
Har tenkt nøyaktig det samme.
Forresten, hva er din erfaring ved bruk av pose vs. maltrør i Digiboilen - Eventuelt noen tips ?
Vel, jeg har en skreddersydd meskepose fra "TheBrewBag" til Digiboil/BrewZilla og er veldig fornøyd, men grunnen til at jeg valgte å bruke en hel løk(1000,-) på en meskepose var at 15 liters brygg og brygg med høy OG dreper effektiviteten siden det er 7,5 liter dødrom under maltrøret.

Med meskepose er dødrommet vesentlig mindre(3 liter) og effektiviteten min økte drastisk. Utenom det så foretrekker jeg maltrøret. Nå har jeg gått over til brewzilla gen 4 og der er dødrommet knappe 2,5 liter, så som jeg nevnte, ser jeg ikke for meg å bruke meskeposen veldig mye. Den er faktisk til salgs her: https://forum.norbrygg.no/threads/ss-kjele-20l-spiralkjolere-m-m.45172/

Så hva tips angår så kommer det veldig ann på hvor problemet ligger, jeg rører endel under mesking, men aldri med drill, jeg teller ikke men anslår en 7 til 10 ganger i løpet av 75 min.

Så jeg må svare med å stille flere spørsmål, hva har du brygget når du syns det gir usmak(er) ? Hvordan vil du beskrive usmaken(e) og hva er meskeeffektiviteten din?
 
Som så mange her sier, trenger du ikke å røre bortsett fra å sørge for alle klumpene er vekke så all stivelse kan konverteres. Jeg rører om igjen etter 30 min. nå og da.
Angående lang kjølningstid. Jeg gjør dette selv nå i mange år og går helt greit. Det finnes unntak fordi man risikerer alltid t bakterier kommer til ent slikt mekka som en stuevarm vørter. MEN, i Norge grunnet humiditeten OG ikke minst temperaturene sæ har vi heldigvis en myeee lavere aktiveringsnivåer i atomsfæren enn hvis det er varmere. I Norge kan jeg heve en deig og glemme den til neste dag og bortsett fra å v're flat er det fortsat en god sjans den er ikke sur. I f.eks. Tyrkia/Kypros,Malaga e.l. kan en deig stå i varmen og på 4 timer er den nesten garantert sur og må hives. Dette er noe hjemmebrygger rundomt i verden glemmer og gir råd der kanskje noen i Malaysia eller i Norge da tror de samme 'reglene' gjelder. Dette stemmer ikke.
Jeg tror svidd gryn/vørter er hoverproblemet ditt. Tett mesk #2 avkjøling/røring ikke ideelt men tror ikke de har vært påvirkende til usmak.

Vedr. tettet mesk, kan du prøve:
- grovere kverning
- risskall (dette er veldig greit)
- litt høyere vann til gryn forhold som fortsatt passer oppsettet ditt.

Men, svir du gryn eller vørter på noe tidsspunkt har du svaret ditt, dette skal/må ikke skje ellers er ølet kjørt smaksvis.

hehe @Kloakk jeg er av den gamle garden og tror jeg kjøpte meskeposen til en 50lapp på europris hvis jeg husker riktig. Noen år siden nå da, riktignok. :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp