UT-200 gone wrong

Hadde en vienna lager stående til gjæring i kjelleren, med en UT-200 koblet til. Noe har skjedd, for plutselig var ølet på 52 grader, noe høyere enn planlagt kan man si :eek: Jeg sjekket med en gang, og temperatursonden var på plass i skapet, og termostatinnstillingene var korrekte. Har noen hatt lignende opplevelse med at UTen kan fuske?

Noen som har en formening om hvordan det kan påvirke ølet? Ølet hadde nemlig stått 2 dager på 8C, 6 dager på 10C, 3 dager på 11C og 3 dager opp til 15C. Den viste ikke tegn til aktiv gjæring, og jeg tenker derfor at smakspåvirkningen gjæringsmessig kan være begrenset. Vet ikke om evt andre prosesser kan virke inn her. Det er ingen usmaker som stikker seg fram pr nå, men den lukter litt uvanlig, dog ikke direkte vondt/dårlig. Den har stått maks 1 døgn på denne tempen.

I en antagelse om at gjæren er død pga varmen har jeg ført det over til et nytt kar. Tenker her å tilsette ny gjær som skal få fortsette å rydde opp i 1 uke. Går det an å like gjerne bruke for eksempel US-05 da, eller vil opprydningen bli dårligere/annerledes?
 
UT-200 skrur vel bare på eller av. Dvs, om den styrer kjøling så kan den ikke øke temperaturen. Jeg bruker min med kjøleskap, og da kan ikke dette fysisk skje. Du har den kanskje stående et sted kaldt, og styrer en varmekilde med den?
 
Sikker på det ikke sto 52 Fahrenheit??
Usikker på om du mener termostatintervallet eller temperaturen på ølet. Sikker på begge to ihvetfall :p Det var temmelig hett inne i skapet da jeg åpent opp. Og intervallet sto på 14,7-15,2 grader.
UT-200 skrur vel bare på eller av. Dvs, om den styrer kjøling så kan den ikke øke temperaturen. Jeg bruker min med kjøleskap, og da kan ikke dette fysisk skje. Du har den kanskje stående et sted kaldt, og styrer en varmekilde med den?
Jeg styrer varmekilden ja. Har skapet stående nede i kjelleren som holder 8 grader. Trenger derfor å varme opp noen grader etter hvert.
 
Kan det være at du har blingset på hvilken verdi som er størst og minst når du stilte inn på 14.7-15.2?
 
Dette er problemet med UT-200; brytes strømmen, selv for bare et ørlite øyeblikk, går den i stå og overkjører innstillingen. Ørsmå strømbrudd kan jo skje, særlig i hus med gamle anlegg, i storm og tordenvær, etc.
Det skjedde med en pale ale hos meg, heldigvis et godt stykke ut i gjæringen. Jeg oppdaget det da tempen i karet hadde passert 36 grader.
Fikk et mye tørrere øl enn planlagt, med mye mer fruktestere og fenoler. Reddet flaskekarboneringen med noen gram US-05 sammen med sukkeret. Ble en av de beste pale alene jeg har laget:)
 
Har vært utfor at den har streiket også, heldigvis kun i fryseboksen jeg lagrer flaskene i. Fryseren skulle holde seg på 4 grader, men holdt romtemperatur på grunn av UT-200 fant det for godt i å bestemme litt selv etter et strømbrudd. Men har ikke erfart at den har skrudd seg på, kun av ved strømbrudd.
 
Opplevde nylig at en Saison jeg gjæret på 25 grader plutselig lå og koste seg på 13 grader. Fikk skrudd den opp til 25 grader igjen rimelig kjapt. Har ikke målt SG på den etter denne lille episoden, men jeg krysser fingrene for at det gikk bra.
 
Kan det være at du har blingset på hvilken verdi som er størst og minst når du stilte inn på 14.7-15.2?
Se der ja, satans lille desimaltall. Husket litt feil tall på termostaten, la opp til kortere intervall enn hva jeg skrev her. Og så har jeg nok vært litt uoppmerksom og ivrig på knappen, så grader for når den slår inn har sneket seg et par desimaltall høyere enn når den slår seg av. Lekse lært, må være mer oppmerksom!

Noen som har noe formening om dette med alegjær vs lagergjær til opprydning og karbonering? Karboneringen vil det vel ikke spille noen rolle for, men usikker ang opprysningsarbeidet
 
En oppdatering, i tilfelle noen andre skulle komme ut for det samme. Smakte på Viennalageren i dag, 4 uker på flaske, og den har klart seg bra. smakte rett og slett veldog godt! Ingen usmaker, rund og fin. Ingen diacetyl :rolleyes: Førte den av den gamle gjærkaka to dager etter at jeg oppdaget temperaturstigningen, tilsatte en pose med Saflager W-34/70 og lot den stå en uke før flasking. Brygget etter hurtigmetoden for lager, før alt dette skjedde.
 
Tilbake
Topp