Utforming av kobbermanifold

Riis'en skrev:
:) så raskt som dere skal ha det, rekker jo ikke å drikke øl engang jo ;)

Sant nok, men når man trenger mer øl må det brygges fort  ;D

Er helt på felgen når det gjelder hjemmebrygg og trenger å fylle opp lageret så fort som mulig  :brygging:

Det blir en god motivasjonskilde :) Selv om jeg ikke akkurat bælmer øl her hver dag, skal jo gjester og annet utøy ha sitt ;) Men det er vel ikke akkurat i avrenninga det er så mye å spare  :klovn:
De øllene jeg liker best vil jo gjerne ha minst 3 mnd. lagring før de flyter i munnen...
Jeg modifiserer og eksperimenterer forrøvrig mye med dette manifold og avrennings greiene, vet ikke enda hvor mye det har med smaken å gjøre. Det gjelder vel bare å brygge den samme oppskrifta bare forrandre meskeskjema osv. men forholde seg til de samme koke og gjærings rutinene. Det er bare ett problem... det er så mange faktorer å eksperimentere på at jeg neppe greier å holde meg til en.  ::)

Stemmer at man kan brygge på mange måter, og ingen er mer riktig eller feil. Det viktigste er at du er fornøyd med måten du brygger på og at resultatet blir som ønsket.

Denny Conn i USA har fått mange hjemmebryggere over på batch sparging, og så mange kan ikke ta feil. Det er i alle fall slik jeg tolker det  ::) Mange hevder også at ølet smaker bedre fordi man ikke får med tanniner etc, men det kan sikkert diskuteres.

Ser du holder til på St.hanshaugen, kanskje på tide å få til et treff for oss som holder til nær Oslo? Vin og Cigar (tror det heter det) nede i Ibsenkvartalet har mye godt øl  :beersmiley:

Godt forslag. Bør vel ikke være umulig. Ellers så er det vel hjemmebrygg som ligger nærmest hjertet (og lommeboka) her i gården. :) Det kunne vært mulig å møtes hjemme hos meg, så kan vi ha en ølsmakekveld med de assorterte hjemmebrygg. Med de 17Liter jeg kan brygge av gangen blir det dog fort tomt i skapet. Så jeg prøver å brygge en gang i uka. Dessverre ikke alltid mulig. :-\ Er redd det går tomt om en 6 - 7 liters tid.  :'(

Riis'en skrev:
Godt forslag. Bør vel ikke være umulig. Ellers så er det vel hjemmebrygg som ligger nærmest hjertet (og lommeboka) her i gården. :) Det kunne vært mulig å møtes hjemme hos meg, så kan vi ha en ølsmakekveld med de assorterte hjemmebrygg. Med de 17Liter jeg kan brygge av gangen blir det dog fort tomt i skapet. Så jeg prøver å brygge en gang i uka. Dessverre ikke alltid mulig. :-\ Er redd det går tomt om en 6 - 7 liters tid.  :'(

Hjemmebrygg er klart best, så vi får kanskje lage en egen tråd etterhvert. Da blir i så fall Eduard fornøyd  ::)
Jeg har i alle fall 80 liter stående og putre, men det er alltid litt dumt å bære med seg et fat.

Brukte forresten Batchsparging i går, det hele gikk som en drøm. Det eneste problemet var at jeg ikke fikk plass til de 45 litrene med vann i meskekaret (andre skylling) med 21,5 kg malt (100qt coleman extreme). 3-4 liter måtte vente til jeg hadde begynt å tappe ut. 45 liter randt igjennom på 8-10 minutter tror jeg (tok ikke tiden). Jeg fikk 70% utbytte, og det er jeg ganske fornøyd med. Jeg bruker hel humle, og de stikker av med 5 kg vørter. 500 gram hel humle blir over 5 kg (skulle gjerne hatt med de 5 litrene) :samenvol:

Richard skrev:
Ser du holder til på St.hanshaugen, kanskje på tide å få til et treff for oss som holder til nær Oslo? Vin og Cigar (tror det heter det) nede i Ibsenkvartalet har mye godt øl  :beersmiley:

Hadde vert morro å samles over noen øl en dag.

Er vel Bar & sigar du tenker på.

De søker etter bartendere:
Full opplæring gis og du må gjerne være røker! Røkere oppfordres faktisk til å søke fordi de vil være bedre i stand til å være en god rådgiver for gjestene!
Menn må gjerne søke men vil ikke bli vurdert. Sorry!

Ser ut som en bra plass dette ;D

Jepp stemmer det Steinar. Vin og Bar og Bar og Cigar forvirrer meg helt navnemessig.

Moro å kunne møtes ja, finner vi en helg så møter jeg opp.

Låner tråden litt her. Har laget meg ett kobbermanifold i kjøleboks av 15mm rør. Hvor stor avstand bør det være mellom rillene? I boka 'moderne hjemmebrygging' står det anbefalt 1cm mellom hvert hakk på et 12mm rør. Går det å bruke 1 cm avstand på 15mm røra også?

hy9e7yty.jpg

Tilbake
Topp