valg av gjær til imp.stout

hvilken gjær ville en ha benyttet til en imp.stout på 1070-1090? Har tilgjengelig Us-05, wlp001 og nottingham?

Begrunn gjerne hvorfor:)

Tror jeg ville ha brukt Nottingham. Jeg tror den er greit nøytral, og så er den veldig robust. Den tåler julingen den får i en imperial stout.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Jeg mener s05 har høyere alkoholtoleranse enn Nottingham, og også litt høyere attenuation. Smaksmessig tror jeg de er ganske like. Wlp001 og s05 er samme gjærstamme, og vil gi 99.9prosent likt resultat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Bare for å gjøre forvirringen total. WLP001. Et beist av en gjær. Framhever både malt og humle og gir en clean gjæringsprofil. Et arbeidsjern av en gjær som lett gjærer øl i den størrelsesorden du beskriver.

Edit: WLP001 og US-05 skal ettersigende ha samme utgangspunkt, men har forstått det slik at US-05 vil gi et noe fruktigere resultat.

Odland skrev:
Bare for å gjøre forvirringen total. WLP001. Et beist av en gjær. Framhever både malt og humle og gir en clean gjæringsprofil. Et arbeidsjern av en gjær som lett gjærer øl i den størrelsesorden du beskriver.

takk, dere har herved gjort en nybegynner like forvirret som ved spm. tidspunktet:) Men har 1 liter starter med wlp001(fått fra lokale brygghuset), grei str på gjærkaka jeg fikk.. så satser på at mengden skal holde

Som Odland, Bernt og Aleksander sier; WLP001 er knall. Den er antakelig noe av den mest robuste gjæren du vil finne. Høy alkoholtoleranse, høy toleranse for temperatur, ren profil som lar de andre ingrediensene komme fram. En super arbeidshest!

Gahr skrev:
Som Odland, Bernt og Aleksander sier; WLP001 er knall. Den er antakelig noe av den mest robuste gjæren du vil finne. Høy alkoholtoleranse, høy toleranse for temperatur, ren profil som lar de andre ingrediensene komme fram. En super arbeidshest!

Da benytter jeg Wlp001. Takk. så får vi satse på at mengden gjær er passelig... vanskelig for en nybegynner å ta mengden gjær på øyemål.... :jaha:

Gahr skrev:
En super arbeidshest!
En slik? Ser ut som at den har høy alkohol - og temperaturtoleranse!
Etalon_race_ardennaise_1.jpg

uThaug skrev:
Gahr skrev:

Da benytter jeg Wlp001. Takk. så får vi satse på at mengden gjær er passelig... vanskelig for en nybegynner å ta mengden gjær på øyemål.... :jaha:

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ;-)

Aleksander_B skrev:
uThaug skrev:
Gahr skrev:

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html ;-)

Men er det mulig å benytte mrmalty når man ikke aner hvor mye gjærsurry/kake man har?

Du kan bruke den for å se hvor mye slurry du bør bruke ved repitching. Så lenge du har ganske mye i starteren kan du anslå mengden. Det skal en god del til å overpitche i alle fall.

Gahr skrev:
Du kan bruke den for å se hvor mye slurry du bør bruke ved repitching. Så lenge du har ganske mye i starteren kan du anslå mengden. Det skal en god del til å overpitche i alle fall.

se der ja.. visste ikke man kunne beregne med slurry... brygget ble satt for 2 uker siden, og skal tappes imorgen, det ble hentet ut gjær fra koniske tanker igår... skal jeg da i mrmalty skrive datoen fra igår som harvest date?

Gahr skrev:

Takk! Jeg la inn at det var en tykk slurry, (4 punkter av maks 4,5 på glideskalaen), da jeg helte av det meste av vørteren, og det som gjenstod var relativt tykktflytende

Erfaringen jeg har gjort med Nottingham, så er det en seriøs arbeidshest som gjærer noe jævlig ut.
Den gjæret min kaffestout fra 1.072 til 1.004.
Mulig Oechlevekten min ikke er _helt_ 100% men den utfra kalibreringen så er den nokså grei.

Jeg har ennå ikke prøvd WLP001, men hvis den er enda bedre, så gleder jeg meg virkelig  :skitbra:

Btw - Jeg er på 4. generasjon av Nottingham-pakka jeg kjøpte for 3 måneder siden.
Og den Kaffestouten var vel 2. generasjon, tror jeg.

Tilbake
Topp