Vannjustering ved brygging

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei
Har noen spørsmål angående dette med vannjustering.
I tabeller som jeg finner på nett som foreksempel Gahr sin tabell hos Bryggselv.Her står det at man skal tilsette Kalsiumsulfat og kalsiumklorid i type Helles .(som eit eksempel)
Her jeg bor er ca PH 8,8.Er PH ca lik i Norge??
Vil disse tabellene være like uansett PH i vannet fra springen?
Har prøvd og justere vannet i eit par brygg og har ingen forskjell i utbytte på meskinga når jeg brygger :(
Og fungerer PH 5,2 Stabilisator som en generell erstatning?

Håper noen enkle oppklarende svar
 
Har prøvd og justere vannet i eit par brygg og har ingen forskjell i utbytte på meskinga når jeg brygger :(
Og fungerer PH 5,2 Stabilisator som en generell erstatning?
Du justerer vel ikke for økt utbytte, men for bedre smak.
Og det produktet der er like bra som homøopatiske legemidler.
 
Hei
Har noen spørsmål angående dette med vannjustering.
I tabeller som jeg finner på nett som foreksempel Gahr sin tabell hos Bryggselv.Her står det at man skal tilsette Kalsiumsulfat og kalsiumklorid i type Helles .(som eit eksempel)
Her jeg bor er ca PH 8,8.Er PH ca lik i Norge??
Vil disse tabellene være like uansett PH i vannet fra springen?
Har prøvd og justere vannet i eit par brygg og har ingen forskjell i utbytte på meskinga når jeg brygger :(
Og fungerer PH 5,2 Stabilisator som en generell erstatning?

Håper noen enkle oppklarende svar
Vannet varierer mye. Du må kontakte ditt lokale vannverk å be om rapport. So det er til ølbrygging, så det er ikke alt innhold du er interessert i.
Deretter bruker du verktøy som du finner på brewersFriend.com. Du angir hva du har og hva du vil ha. Så juster du med tilsetninger til du kommer nærme nok.

Nei, den stabilisatoren virker ikke. Den gir en veldig ugrei smak på ølet.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Du justerer vel ikke for økt utbytte, men for bedre smak.
Og det produktet der er like bra som homøopatiske legemidler.
Når det gjelder ph i mesk så vil det ha utslag på effektiviteten.

"pH is one of the main factors affecting mash efficiency. Though a mash will convert at a neutral pH, it works best around 5.4. Use a pH meter to monitor mash pH, and if needed, try using gypsum or lactic acid to lower your mash pH."

6 Tips for Improving Mash Efficiency | E. C. Kraus

Men selvfølgelig også for smakens del :)

PH stabilisator fungerer som den skal, men det er veldig mange som ikke vet hva den faktisk gjør. Det er ikke et produkt som vil endre ph'en, faktisk gjør den det helt motsatte, når riktig ph er oppnådd, kan man bruke den for å holde ph'en stabil. Det er vel uansett ikke noe vidunderprodukt, men det er ikke som å spå i en tekopp.
 
Du trenger som sagt ikke alt. Du trenger kun de 5 øverste tingene på bildet.
5ecab8331acf005dadc67de8786c706e.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er seif ikke mulig å få PH i svovelsyre eller kloroppløsning til å ende på 5,2 med ett middel.
5.2 virker i det bryggeriet og det vannet den er laget for, du er heldi hvis du har samme vann, gjør som meg når du leser dette, hell det ut og bruk boksen til Sun Ekstra Power oppvaskmiddel.
 
Hei
Har noen spørsmål angående dette med vannjustering.
I tabeller som jeg finner på nett som foreksempel Gahr sin tabell hos Bryggselv.Her står det at man skal tilsette Kalsiumsulfat og kalsiumklorid i type Helles .(som eit eksempel)
Her jeg bor er ca PH 8,8.Er PH ca lik i Norge??
Vil disse tabellene være like uansett PH i vannet fra springen?
Har prøvd og justere vannet i eit par brygg og har ingen forskjell i utbytte på meskinga når jeg brygger :(
Og fungerer PH 5,2 Stabilisator som en generell erstatning?

Håper noen enkle oppklarende svar

Bare for å forsterke budskapet: pH5,2 stabilizer er snake oil. Påstanden den averteres med ("vil sikre at mesken og vannet legger seg på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av") stemmer rett og slett ikke, og det er faktisk brudd på markedsføringslovens § 3, annet ledd: Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres.Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Om den hadde virka, ville det sjelden vært en god ide å bruke den. 5,2 er under det som regnes som ideell pH for det aller meste. Jeg ville kjøpt det hvis det virka, og la pH'en på 5,4.

pH-variasjoner innafor det området som anbefales spiller liten rolle for utbyttet, men under 5,2 og over 5,6 begynner du å få dårligere utbytte. Det er forøvrig en del varierende info ute og går. Jeg kan bare si at jeg ikke er i stand til å se noen forskjell innafor det anbefalte området, og jeg måler alltid pH nøye. Dette stemmer også med en undersøkelse Kai Troester gjorde for 11-12 år siden: Effects of mash parameters on fermentability and efficiency in single infusion mashing - German brewing and more

pH i drikkevannet ditt er i utgangspunktet ikke en verdi du kan bruke til noe, men 8,8 er høyt, så jeg lurer jo på om det er noe spesielt med det. Du bør helt klart, som sagt ovenfor her, få en vannrapport fra vannleverandøren din (som regel kommunen). De verdiene som er særlig interessante er hardhetsgrad og innhold av disse stoffene: kalsium, karbonat, magnesium, klorid, sulfat og natrium. Disse metallene kan også ha betydning: jern, sink, mangan, kopper. (Ellers er alt som det er unormalt mye av muligens av interesse.) Forøvrig er vannet greit så lenge det lukter og smaker godt.

En enkel test som sier deg mye, er om såpe skummer godt. Gjør den det, har du sannsynligvis normalt bløtt norsk vann, og kan bruke Gahrs tabell. Men jeg ville uansett skaffet en vannrapport.
 
Takk for svar.
Dette er PH jeg finner på på tabeller over målt ph i mitt drikkevann på komunen min sine sider. Men ingenting om andre stoffer som jern og sink i drikkevannet.
Jeg får prøve og lage en mesk og justere vannet og se hva PH blir i mesken.
 
Takk for svar.
Dette er PH jeg finner på på tabeller over målt ph i mitt drikkevann på komunen min sine sider. Men ingenting om andre stoffer som jern og sink i drikkevannet.
Jeg får prøve og lage en mesk og justere vannet og se hva PH blir i mesken.

Hvilken kommune bor du i? Jeg blir litt nysgjerrig med den høye pH'en. Kommunen sier ikke noe om hardheten i vannet? (Det synes jeg det må være et minstekrav at den gjør. Du kan forøvrig måle sjøl med teststrips som de fleste bryggeforretningene har.)

Hvis du bruker en av kalkulatorene som er gode - brewersfriend eller bru'nwater - og bare legger inn 0 hele veien, vil det antakelig funke ganske godt for dem som har normalt norsk overflatevann, som bare har ubetydelig innhold av mineraler. Så om du gjør det, og ender opp med en rimelig pH, så veit du ganske mye om vannet ditt.

Men det gjør du dersom såpa skummer godt hjemme hos deg. Har du såpass mye kalk (kalsiumkarbonat) at du får belegg i kjeler og på fliser på badet og sånt, trenger du å bruke en del syre for å komme ned på akseptable pH-nivåer.
 
Hvilken kommune bor du i? Jeg blir litt nysgjerrig med den høye pH'en. Kommunen sier ikke noe om hardheten i vannet? (Det synes jeg det må være et minstekrav at den gjør. Du kan forøvrig måle sjøl med teststrips som de fleste bryggeforretningene har.)

Hvis du bruker en av kalkulatorene som er gode - brewersfriend eller bru'nwater - og bare legger inn 0 hele veien, vil det antakelig funke ganske godt for dem som har normalt norsk overflatevann, som bare har ubetydelig innhold av mineraler. Så om du gjør det, og ender opp med en rimelig pH, så veit du ganske mye om vannet ditt.

Men det gjør du dersom såpa skummer godt hjemme hos deg. Har du såpass mye kalk (kalsiumkarbonat) at du får belegg i kjeler og på fliser på badet og sånt, trenger du å bruke en del syre for å komme ned på akseptable pH-nivåer.
Tror ikke det er så uvanlig, ser det varierer 7.6 - 8.4 pH på vannverkene rundt her jeg bor. Hardhet/kalsiuminnhold blir ikke målt noen steder her, det er vel ikke så veldig nøye egentlig så lenge det er bløtt vann?
 
Tror ikke det er så uvanlig, ser det varierer 7.6 - 8.4 pH på vannverkene rundt her jeg bor. Hardhet/kalsiuminnhold blir ikke målt noen steder her, det er vel ikke så veldig nøye egentlig så lenge det er bløtt vann?

Nei, for vanlige forbrukere holder det å vite at hardheta ligger under det nivået der du trenger å bløtgjøre vannet i oppvaskmaskiner etc.. Men da bør i det minste det stå.

Det er sikkert andre sammenhenger enn brygging der det kan være kjekt å ha en vannanalyse, også - og det er jo ikke akkurat noen stor utgift for vannverket. De må jo uansett analysere og følge med på de parametrene som har helsemessig betydning. Så å få analysert mineralinnholdet i tillegg burde et vannverk koste på seg som en service overfor forbrukerne.

En pH på nesten 9 er høyt,og må jo ha en grunn, tenker jeg. Men jeg kan ikke nok til å si at det må bety at vannet kan være utafor normalen for norsk vann.
 
Takk for svar.
Dette er PH jeg finner på på tabeller over målt ph i mitt drikkevann på komunen min sine sider. Men ingenting om andre stoffer som jern og sink i drikkevannet.
Jeg får prøve og lage en mesk og justere vannet og se hva PH blir i mesken.
Du må nok ta en telefon til vannverket. Viktig å si at det er fordi du skal brygge øl, eller har de fort piggene ute. De mistenker deg fort for å ville klage.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Men iflg de vannjusterende, vil jeg aldri vite hvordan godt øl smaker, fordi det stort sett skal være 5.2
Kjøp fosforsyre, jeg har prøvd vannjustering, og det jeg fant ut er at pH i mesk er viktig, resten er flisespikkeri, som er gøy, men ikke vitalt :)

Jeg har også borehullvann, med en pH på 7,9.
 
På hvilken måte vil jeg kjenne forskjell ved å bruke fosforsyre ? Og når og hvordan skal den tilsettes ?
Kanskje tilsette litt Starsan ? Det er vel for det meste fosforsyre ?
 
Sist redigert:
På hvilken måte vil jeg kjenne forskjell ved å bruke fosforsyre ? Og når og hvordan skal den tilsettes ?
Kanskje tilsette litt Starsan ? Det er vel for det meste fosforsyre ?
Du vil merke forskjell på sluttresultatet. pH i mesk er relevant. Jeg tilsetter fosforsyre rundt 50 grader, på oppvarming av meskevann.

Ville ikke brukt starsan, men det blir opp til deg. Om du ikke allerede bruker Brewfather, så gjør det snart. Fungerer ypperlig :)
 
Tilbake
Topp