Hei
Har noen spørsmål angående dette med vannjustering.
I tabeller som jeg finner på nett som foreksempel Gahr sin tabell hos Bryggselv.Her står det at man skal tilsette Kalsiumsulfat og kalsiumklorid i type Helles .(som eit eksempel)
Her jeg bor er ca PH 8,8.Er PH ca lik i Norge??
Vil disse tabellene være like uansett PH i vannet fra springen?
Har prøvd og justere vannet i eit par brygg og har ingen forskjell i utbytte på meskinga når jeg brygger
Og fungerer PH 5,2 Stabilisator som en generell erstatning?
Håper noen enkle oppklarende svar
Bare for å forsterke budskapet:
pH5,2 stabilizer er snake oil. Påstanden den averteres med ("vil sikre at mesken og vannet legger seg på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av") stemmer rett og slett ikke, og det er faktisk brudd på markedsføringslovens § 3, annet ledd:
Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres.Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
Om den hadde virka, ville det sjelden vært en god ide å bruke den. 5,2 er under det som regnes som ideell pH for det aller meste. Jeg ville kjøpt det hvis det virka, og la pH'en på 5,4.
pH-variasjoner innafor det området som anbefales spiller liten rolle for utbyttet, men under 5,2 og over 5,6 begynner du å få dårligere utbytte. Det er forøvrig en del varierende info ute og går. Jeg kan bare si at jeg ikke er i stand til å se noen forskjell innafor det anbefalte området, og jeg måler alltid pH nøye. Dette stemmer også med en undersøkelse Kai Troester gjorde for 11-12 år siden:
Effects of mash parameters on fermentability and efficiency in single infusion mashing - German brewing and more
pH i drikkevannet ditt er i utgangspunktet ikke en verdi du kan bruke til noe, men 8,8 er høyt, så jeg lurer jo på om det er noe spesielt med det. Du bør helt klart, som sagt ovenfor her, få en vannrapport fra vannleverandøren din (som regel kommunen). De verdiene som er særlig interessante er hardhetsgrad og innhold av disse stoffene: kalsium, karbonat, magnesium, klorid, sulfat og natrium. Disse metallene kan også ha betydning: jern, sink, mangan, kopper. (Ellers er alt som det er unormalt mye av muligens av interesse.) Forøvrig er vannet greit så lenge det lukter og smaker godt.
En enkel test som sier deg mye, er om såpe skummer godt. Gjør den det, har du sannsynligvis normalt bløtt norsk vann, og kan bruke Gahrs tabell. Men jeg ville uansett skaffet en vannrapport.